Unilever se zaměřuje především na export, Setuza na domácí trhInvestice do nových technologií na zpracování olejnin dosahují v České republice každoročně několika set milionů korun.Spotřeba margarínů a jedlých olejů bude nadále mírně stoupat, ale stejný boom jako po roce 1989 nelze již očekávat.
Unilever se zaměřuje především na export, Setuza na domácí trh
Investice do nových technologií na zpracování olejnin dosahují v České republice každoročně několika set milionů korun.
Spotřeba margarínů a jedlých olejů bude nadále mírně stoupat, ale stejný boom jako po roce 1989 nelze již očekávat. Mírně optimistická prognóza se projevuje i ve výhledech hlavních hráčů na trhu s těmito potravinami, nadnárodního koncernu Unilever a Setuzy Ústí nad Labem. „Možnost růstu existuje,“ připustila pro Profit mluvčí Setuzy Marie Logrová. Připomněla, že nárůst výroby margarínů na počátku 90. let byl způsoben předcházejícím téměř výhradním používáním másla v českých domácnostech. K růstu výroby a zvyšování tržeb přistupují oba hlavní výrobci v oboru jinou cestou.
Unilever vyvážel o polovinu více
Nadnárodní koncern Unilever se zaměřuje do značné míry na export. Vloni vyvezl téměř o polovinu více pomazánek, mýdel, kosmetiky a dalších výrobků ve srovnání s rokem 2001. Exporty britsko-nizozemské společnosti za loňský rok dosáhly 2,31 miliardy korun. Podle finančního ředitele firmy Pedra Simoese export se podařilo zvýšit především díky rozsáhlým investicím do rozšíření výroby. Představitelé firmy připomněli, že tak pokračovala úspěšná transformace výrobních závodů v povltavské Nelahozevsi a Zábřehu na Moravě na významné dodavatele na trhy Evropské unie.
Nejúspěšnější Rama, Flora a Dove
“ Považujeme za důležité, že kladný výsledek zaznamenaly všechny naše divize potravin, zmrzliny, cateringového zásobování a kosmetiky. Na výsledku se rozhodujícím způsobem podílely klíčové značky jako Rama, Flora a Dove, jejich podíl na obratu vzrostl na 85 procent,“ řekla k tomu generální ředitelka Unileveru v ČR Cornelia Roettger. Firma vloni investovala celkem 270 milionů korun do výroby a rovněž do informačních technologií. Přes srpnové povodně, které Unileveru způsobily stomilionovou škodu, dosáhla firma jednoho z nejlepších výsledků od svého návratu na český trh v roce 1992. Čistý zisk byl 457 milionů Kč. Tržby Unileveru dosáhly osmi miliard korun, což bylo o 500 milionů korun více než v předcházejícím roce.
Setuza vede v jedlých olejích
Setuza v minulých letech expandovala a získala závody v Mydlovarech a Olomouci. Je největším tuzemským zpracovatelem olejových semen. „Soustřeďuje se především na domácí trh,“ uvedla Logrová a připomněla, že Setuza v poslední době stáhla své aktivity z Polska a Maďarska, kde by musela prodávat pod cenou. Chce se soustředit na tuzemský trh, na němž má v jedlých olejích 70procentní podíl. Naopak v margarínech je Unilever před ní. Stejně jako Unilever zaměstnává 1300 lidí. Podle již auditovaných výsledků dosáhla v roce 2002 tržeb 5,5 miliardy korun, ale hospodaření skončilo se ztrátou 140 milionů korun. Podepsaly se na tom především srpnové povodně, které způsobily firmě škodu 200 milionů korun. Zatopeny byly například sklady jedlých olejů, které se mohly zpracovat pouze pro technické účely. Firma dva týdny nevyráběla.
Nová investice do oleochemie
Na tržbách Setuzy se vloni podílela především výroba drogistického zboží, pracích prášků, zubních past, kosmetických přípravků, z potravinářské části pak rostlinné oleje. Rovněž Setuza masivně investuje do rozvoje výroby. Do zavedení nové technologie na zpracování olejových semen, jejíž zkušební provoz byl zahájen v závěru loňského roku, investovala půl miliardy korun. Investici v podobné výši nyní připravuje v oblasti oleochemie a nové technologie zavádí v drogistické výrobě. V letošním roce by Setuza chtěla dosáhnout tržeb ve výši šesti miliard korun a skončit v zisku. Plánuje zpracovat 350 000 tun řepky. Na zpracování této olejniny staví svou strategii i do budoucna, ale počítá po vstupu ČR do Evropské unie i s jejím dovozem, například z Polska nebo Německa. Zatím ji musí příliš draho nakupovat na tuzemském trhu, protože ten je chráněn 60procentním clem pro dovoz řepky.
Potravinářské firmy vědí, že oleje a tuky půjdou vždy na odbyt.
FOTO: ARCHIV