Porsche Česká republika, dovozce značek Audi, Volkswagen a Seat, loni zákazníkům dodala 44 874 aut, což je téměř o pětinu méně než v roce 2017. Nejhůř na tom byly vozy se čtyřmi kruhy, jichž se prodalo jen 2750.
Český trh s novými osobními auty loni nerostl. Prodalo se jich 261 437, což je o necelá čtyři procenta méně než v roce 2017. Prodeje naopak meziročně – o 6,2 procenta – stouply u užitkových vozů na 38 584 kusů. A pokračovala také zvyšující se obliba benzinových motorů (65,4 procenta) na úkor těch dieselových (30 procent).
„Po rekordním roce 2017 jsme v souvislosti s komplikacemi spojenými se zavedením nových pravidel pro testování emisí WLTP čelili citelným výpadkům výroby u našich značek,“ komentuje loňské prodeje Franz Pommer, jednatel Porsche Česká republika. Zatímco předloni v Česku dovozce prodal 54 144 vozů Audi, Volkswagen a Seat, v roce 2018 to bylo 44 874. Obrat importéra se meziročně snížil z 29,452 miliardy korun na 26,048 miliardy.
Pokles prodejů se razantně dotkl značky Audi. S 2750 prodanými vozy zaznamenala nejhorší výsledek v posledních letech. „Pokles na českém trhu byl dramatičtější než ve zbytku Evropy,“ komentuje to Marcel Archleb, který ve společnosti Porsche ČR odpovídá za auta Audi. Automobilka i distributoři doufají, že letos v Česku prodají kolem čtyř tisíc vozů. Sází především na nové modely, jichž se má každé čtvrtletí objevit minimálně pět. Jedním z nich je i čistě elektrický SUV Audi e-tron s dojezdem přesahujícím 400 kilometrů.
Kupředu, elektrická! Automobilový průmysl v Evropě se dramaticky mění
A i když koncern alternativním pohonům velmi věří a silně se na ně orientuje, na českém trhu zatím nejsou příliš vidět. Například hybridní vozy loni činily jen dvě procenta ze všech prodaných, elektromobily dokonce pouze 0,2 procenta. Z nich polovinu – konkrétně 308 registrací – ovládly modely Volkswagen e-Golf a e-up!.
Dále čtěte: