V KATEGORII UŽITKOVÝCH VOZIDEL DOSAHUJE ČR ÚROVNĚ VYSPĚLÝCH AUTOMOBILOVÝCH TRHŮ Prodej lehkých užitkových automobilů vzrostl v dubnu téměř o polovinu, mimo jiné i díky převedení některých osobních automobilů do této kategorie kvůli možnosti odpočtu DPH. Užitkové vozy nyní v ČR prodává 35 značek.
V KATEGORII UŽITKOVÝCH VOZIDEL DOSAHUJE ČR ÚROVNĚ VYSPĚLÝCH AUTOMOBILOVÝCH TRHŮ Prodej lehkých užitkových automobilů vzrostl v dubnu téměř o polovinu, mimo jiné i díky převedení některých osobních automobilů do této kategorie kvůli možnosti odpočtu DPH. Užitkové vozy nyní v ČR prodává 35 značek.
Ke konci loňského roku jezdilo po silnicích České republiky téměř 240 tisíc užitkových automobilů (kategorie N1). Jejich průměrné stáří mírně přesahovalo hranici osm let. Pro srovnání: průměrné stáří osobních vozidel v ČR dosahuje 13,5 let, u autobusů je ještě vyšší. Užitkové automobily jsou díky tomu na vyšší technické úrovni a celkově modernější. Oproti ostatním kategoriím vozů tedy ČR v případě užitkových aut za vyspělou Evropou nezaostává.
NEJÚSPĚŠNĚJŠÍ BYL FORD
Vývoj českého trhu lehkých užitkových vozů (LUV) v prvních letech po jeho liberalizaci ovlivňovala vedle domácí Škody (která nabízela pouze malé LUV) zejména americká automobilka Ford. V převážné míře díky vozu Transit, který zaznamenával a stále zaznamenává velké prodejní úspěchy nejen v ČR, ale i na dalších trzích Evropy. Transit vládl českému trhu posledních 13 let, první příčku prodejů ve své kategorii si Ford udržel až do konce loňského roku. Poslední dva roky však ukazují, že konkurence nespala a nechtěla se s dominantní pozicí Fordu spokojit. Největší evropská automobilka Volks-Wagen (VW) uvedla na trh výrazně modernizovaný a velmi žádaný vůz Transporter. Vedle VW si z celkového koláče ukrajují stále větší díl také francouzské automobilky Peugeot, Citroen a Renault, jejichž prodeje v uplynulých letech dynamicky vzrostly. Pomyslnou tabulku šesti nejúspěšnějších značek doplňuje Opel.
LETOS VEDE VW
Stále větší vyrovnanost na čele tabulky prodejců lehkých užitkových vozidel se ještě více projevila v letošním roce. Za první čtyři měsíce Ford dokonce po dlouhé době ztratil své prvenství. Jeho podíl na trhu klesl pod 15 % a musel se spokojit s druhou příčkou za VW, jehož podíl letos výrazně vzrostl. Také rostoucí vliv francouzských značek naznačuje, že se špička peletonu prodejců užitkových vozů bude dále vyrovnávat. Do boje chtějí zasáhnout i další značky - zejména Mercedes-Benz či Fiat, které zatím letos vykazují lepší umístění než loni. Další vývoj bude hodně záležet na tom, jak se novinky jednotlivých značek trefí do stále náročnějších požadavků majitelů užitkových vozidel. K nejnovějším přírůstkům na trhu patří například VW Caddy, inovovaný vůz Citroen Berlingo či zbrusu nový malý užitkový C2. O lepší umístění na českém trhu se snaží bojovat také japonské a jihokorejské automobilky, které zatím uzavírají první desítku nejúspěšnějších prodejců. Osmá příčka zatím patří značce Kia, devátá Huyndai a desátá Nissan. Očekává se také zvýšení podílu největší japonské automobilky Toyota, která se po velkých úspěších na americkém trhu nyní orientuje na posílení pozic v Evropě.
fota v příloze: archiv