TRH S ELEKTROSPOTŘEBIČI Malí prodejci elektrospotřebičů musejí čelit konkurenci ze dvou stran. Vedle velkých obchodníků jim totiž zákazníky ubírají i internetové obchody. Mnoho z nich proto přesouvá své aktivity právě na internet. Jenže ani virtuální prodejci nezůstávají pozadu a začínají otevírat kamenné obchody.
TRH S ELEKTROSPOTŘEBIČI Malí prodejci elektrospotřebičů musejí čelit konkurenci ze dvou stran. Vedle velkých obchodníků jim totiž zákazníky ubírají i internetové obchody. Mnoho z nich proto přesouvá své aktivity právě na internet. Jenže ani virtuální prodejci nezůstávají pozadu a začínají otevírat kamenné obchody. Podle průzkumu společnosti GfK za poslední čtyři roky v Česku zaniklo 400 elektroprodejen. V současné době jich funguje přibližně 1400, včetně velkých řetězců. K uzavření obchodu jsou přitom nejčastěji nuceni malí prodejci, kteří nedokáží konkurovat hypermarketům, specializovaným řetězcům s elektronikou a internetovým obchodníkům. Avšak se sílící konkurencí mohou mít problémy i velcí hráči. Příkladem je řetězec Elektrocity, který před třemi lety v cenové válce podlehl. Konkurence zhoustla zejména v roce 2002, po vstupu společnosti Elektro World na český trh. „Když se podíváme na celkový počet elektroprodejen na obyvatele, tak je vyšší než v okolních zemích. Úbytek se dal předpokládat. V letech 2004 a 2005 se ale situace stabilizovala,“ tvrdí analytik Robert Stránský ze společnosti GfK. PODÍL HYPERMARKETŮ KLESÁ Přestože podíl domácností nakupujících elektrospotřebiče ve velkých širokosortimentních prodejnách je vysoký (v Makru 20 procent, v Hypernově a Tesco hypermarketu 18 procent), hlavním nákupním místem zůstávají specializované řetězce, jako jsou Datart, Electro World nebo Okay. Nezávislé obchodníky jako hlavní nákupní místo pak uvádí 13 procent zákazníků. „Obecně lze říci, že se snižuje podíl hypermarketů na prodeji elektrospotřebičů. V kategoriích takzvané velké bílé techniky dokonce klesá až pod hranici deseti procent. Liší se to od kategorie ke kategorii. Například u bílé techniky roste význam specializovaných prodejců elektra a také kuchyňských nábytkove vých specialistů, protože se více prodávají vestavěné spotřebiče,“ říká analytik. Elektrospotřebiče nabízejí i vietnamští trhovci. Elektroobchody je ovšem nepovažují za konkurenci, hlavně z důvodu, že jim lidé nedůvěřují. INTERNETOVÉ OBCHODY SE MĚNÍ Právě elektronika patří mezi zboží nejčastěji nakupované na internetu. V roce 2004 si ji prostřednictvím webového rozhraní koupilo téměř půl milionu zákazníků, zatímco v roce 2003 jich bylo o polovinu méně. Nejvíce jdou touto cestou na odbyt digitální fotoaparáty a velké zboží, jako jsou ledničky a pračky. Podíl lidí, kteří v posledních letech zakoupili nějaké elektrozboží právě prostřednictvím internetu, vzrostl již na 17 procent. Také internetové obchody procházejí v poslední době změnami. Například poskytují poradenství, mají vlastní sklady nebo dokonce otevírají kamenné prodejny. Tím sice stoupají jejich náklady, ale zároveň i počet zákazníků, kteří si zboží u nich nejen koupí, ale také vyberou. Přesto si hlavně malí prodejci elektrospotřebičů stále stěžují, že na nich někteří internetoví prodejci parazitují. „Lidi se zajdou podívat na zboží do kamenných obchodů, využívají našich prodavačů a našeho prostoru, za který platíme, a pak si zboží koupí na internetu,“ stěžuje si Jan Kadlec, majitel elektra v Říčanech u Prahy. „Část spotřebitelů se tímto způsobem skutečně chová, protože motivace koupit spotřebič levněji je stále silná. Obecně bych ale řekl, že tato situace trhu prospívá,“ tvrdí analytik GfK. Podle ředitele největší tuzemské sítě internetových obchodů Ondřeje Fryce existuje ještě skupina lidí, kteří si naopak na internetu o výrobku zjistí všechno možné a pak jej koupí v normálním obchodu, protože webu nedůvěřují. CENA NENÍ MOC DŮLEŽITÁ Podle výzkumu Elektro 2005, který společně uskutečnily GfK Praha a Incoma Research, kladou Češi důraz při výběru prodejce na celou řadu faktorů. Pro 33 procent domácností je důležitý odborný personál, 32 procent dotázaných se často rozhoduje podle polohy prodejny. Na třetím místě co do významu jsou příznivé ceny (28 procent) a široká nabídka daného sortimentu (28 procent), až na pátém místě kvalita nabízeného zboží (16 procent). „V oblasti prodeje elektrospotřebičů je cena sice důležitá, ale trend je takový, že nejenom ona bude stěžejní. Obchodníci se budou muset něčím odlišovat od konkurence a nabízet zákazníkovi něco navíc. Cenou se zase tolik odlišovat nemůžou, protože tam tak velký prostor není,“ říká Stránský. Také podle Karla Mouchy, majitele obchodu v centru Hradce Králové, prý cena není nejdůležitější: „Jsem většinou levnější než markety, ale není mi to nic platné. Lidé jsou zblblí z těch akcí a výprodejů v řetězcích, které přitom v akcích propagují původně předražené zboží.“ Podle GfK je spotřebiteli nejlépe hodnoceným řetězcem z hlediska cenové úrovně Proton ze skupiny Euronics, co do šíře sortimentu zvítězil Electro World. Z hlediska kvality nákupního prostředí, dostupnosti a odbornosti personálu pak zákazníky nejvíce zaujal řetězec K+B Expert. CENOVÁ EROZE Všechny kategorie elektroniky se zlevňují. Jednak je na trhu poměrně dost inovací, a tak samozřejmě klesá průměrná cena starších výrobků. Tato „cenová eroze“ je také způsobena velkým počtem nových modelů a nových hráčů, jako jsou například korejské společnosti LG nebo Samsung. „Třeba u plazmových televizorů klesá cena o 50 procent za rok. Celkově ale trh s plazmovými televizory roste, protože se jich prodá víc a jsou dražší než klasické televizory. Roste také trh mobilních telefonů a trh IT technologií. Oblast domácích spotřebičů a techniky zůstává řekněme stabilní. V loňském roce jsme u spotřebičů zaznamenali určitou stagnaci a pokles, mimo jiné vinou tlaku, který vytvářejí noví hráči na trhu,“ říká Stránský. Vlivem digitálních technologií zlevňuje i spotřební elektronika. U bílé techniky průměrná cena klesá o 10 procent ročně. „V České republice jsme měli nejvyšší průměrnou cenu u některých kategorií bílé techniky. Bylo to 15 až 20 procent nad úrovní, která byla v Maďarsku nebo v Polsku, teď se ty ceny přibližují,“ vysvětluje analytik. S poklesem cen se však snižují i marže, které byly v devadesátých letech oproti současnosti přibližně dvojnásobné. „Když si dnes na něčem dám 10 nebo 15 procent, tak je to hodně,“ tvrdí Karel Moucha, majitel elektra v Hradci Králové. Ostatní obchodníci se však k maržím vyjadřovat nechtějí. Stejně jako v České republice docházelo například v Německu či Rakousku v minulých letech k úbytku malých nezávislých prodejců. „Vytlačily je hlavně řetězce typu Datart a Electro World a také hypermarkety,“ tvrdí analytik GfK. V současné době se však stejně jako na západě úbytek menších prodejen elektrospotřebičů zastavil. „Důvody vidíme zejména v tom, že lidé vyžadují při nákupu domácích spotřebičů určitý komfort a rádi si nechají poradit od odborníků. Čas ukáže, zda jde o dlouhodobější trend,“ říká mluvčí tradičního výrobce elektrospotřebičů ETA Zdeněk Vohradník. Podle Stránského si jsou český a německý trh dost podobné. „V Německu je mírně vyšší podíl diskontních prodejen i nepotravinářském zboží a rozdíl je také v inovacích, v tom zaostáváme za západem zhruba o dva roky,“ odhaduje Stránský. Překvapivě však Česko nezaostává v prodeji elektrospotřebičů přes internet. „V tomto jsme na stejné úrovni a možná i mírně napřed,“ uzavírá analytik. TRADIČNÍ ČESKÉ ZNAČKY**
Společně s velkými prodejci elektroniky přišla v 90. letech do České republiky i záplava zahraničního zboží. Konkurenci tak museli čelit i čeští výrobci spotřebičů. Jediným tradičním českým výrobcem elektrospotřebičů, který obstál a nebyl pohlcen zahraničním společností, je ETA Hlinsko. „Prvním důvodem, proč jsme na trhu uspěli, je ten, že již před listopadem 1989 jsme vyváželi do západní Evropy, a tak otevření trhu pro nás nebylo takovou ranou jako pro ostatní výrobce,“ říká mluvčí společnosti Zdeněk Vohradník. Poté, co firma ETA zvládla přechod na tržní ekonomiku, musela ovšem čelit dalším problémům. Začaly totiž vznikat ve velkém rozsahu super- a hypermarkety a nastal velký příliv levného zboží z Asie. Kromě rozšíření sortimentu a posílení marketingu se ETA této situaci brání tím, že část výrobků si nechává vyrábět v Číně.