PRAHA (oh) - Českým internetovým obchodníkům se zalíbilo v cizině. Expanzi do sousedních zemí odstartovala společnost Eurocomm Group, provozující druhý největší český internetový obchod Kasa.cz. Ta již více než rok působí na Slovensku, přičemž obchodní centrum Hej.sk je největším tamním e-shopem, a letos v létě otevřela své obchody v Polsku a Německu (EURO 30/2005). Zahraniční expanzi spouští i jednička českých internetových obchodníků, společnost Internet Mall, která v pondělí 5. září otevřela svou slovenskou pobočku a e-shop na adrese www.elektroexpert.sk. Ještě v průběhu září by měla otevřít zastoupení v Maďarsku, do konce roku vstoupí také na polský trh.
Celkové náklady na zahraniční expanzi odhaduje Ondřej Fryc, předseda představenstva a nejvýznamnější akcionář Internet Mall, na zhruba 20 milionů korun. „Nejlevněji nás vyjde pobočka na Slovensku, které je nám geograficky nejblíž. Oproti České republice je tam nižší cena práce, pronájmu prostor či reklamy,“ říká Fryc. Za finančně i administrativně náročnější považuje zastoupení v Maďarsku, kde je po internetových obchodnících vyžadováno například otevření kamenné pobočky či přítomnost místních vyškolených prodavačů. „Jak v Maďarsku, tak na Slovensku bychom v letošním roce chtěli utržit alespoň deset milionů korun,“ říká Fryc. Takovéto úrovně tržeb dosáhne Internet Mall ve své české nákupní galerii za dva dny. Odhad obratu slovenské pobočky Eurocomm Group se pohybuje kolem 100 milionů slovenských korun.
Ačkoliv je Internet Mall na slovenském internetovém trhu přítomen až od letošního září, na Slovensko dodává zboží již několik let. Tamní zákazníky obsluhuje prostřednictvím svého českého e-shopu. „Měsíčně tam dodáme zboží za několik stovek tisíc korun,“ vypočítává Fryc. Že by na Slovensku jeho firma neuspěla, si nepřipouští. „Tamní internetový trh není ani zdaleka tak rozvinutý jak český. Když jsme v roce 2000 otevírali první český obchod, byl trh rozvinutější než je současný slovenský,“ dodává.