EURO: Česká republika nedávno srovnala krok s Evropskou unií a změnila vyhlášku o blokových výjimkách. Nové automobily tak nyní bude moci prodávat v podstatě kdokoli, pokud splní podmínky výrobce. Jak se změny projevily ve vaší prodejní síti? Máte už nějaké nové zájemce o prodej vozů Peugeot?
SCHOTMAN: Několik zájemců evidujeme, zatím jsme však s nikým neuzavřeli smlouvu. Nová legislativa, pokud vím, bude platit v plném rozsahu až od listopadu roku 2004. V současné době stále probíhají jednání s naší mateřskou společností o definici kritérií pro uzavření nových smluv. Cílem společnosti je dále spolupracovat s existující prodejní sítí a nově obsadit pouze oblasti (například Hradec Králové), kde Peugeot zatím není zastoupen. Tam bychom samozřejmě rozšíření sítě uvítali. Nelze říci, že nové automobily bude moci prodávat kdokoliv.
EURO: Jak se zachovali v nové situaci vaši dealeři, nebudou někteří přecházet na jiné značky nebo případně rozšiřovat prodeje o konkurenční auta?
SCHOTMAN: Všichni prodejci s námi chtějí zůstat, což je signál, že nabízíme auta, o která je zájem. Budou-li chtít rozšiřovat prodeje o další značky, nemůžeme jim v tom bránit. Každý prodejce ale ví, že při prodeji dvou podobných značek hrozí riziko kanibalizace. Nabízí se třeba, aby dealeři peugeotů prodávali i citroëny, když už obě značky vyrábí jeden koncern. Jenže na tom by nevydělali, vždyť se jedná o velmi podobné produkty, které by si navzájem přetahovaly zákazníky. Akční sleva u citroënu by odlákala zájemce o peugeot a opačně. Počet prodaných aut by byl nakonec stejný. Smysl má jedině doplnění prodeje o specializované výrobky, například terénní automobily. Ty nejsou náš přímý konkurent a proti jejich prodeji nemůžeme mít námitek.
EURO: Až bude nová legislativa plně funkční, neobáváte se rozpadu prodejní sítě?
SCHOTMAN: V souvislosti s novou legislativou nikoli. Největší hrozby vždy souvisí s produktem. Když nebudou chtít lidé naše auta kupovat, tak je nebude chtít ani nikdo prodávat a přijdeme o dealery. Když bude o naše výrobky zájem, pak budeme mít i dostatek schopných prodejců a stabilní prodejní síť.
EURO: A váš odhad na prodejnost peugeotů v tomto roce?
SCHOTMAN: Očekávám, že své zájemce najde 11 600 vozů, což by mělo zajistit první příčku mezi dovozci a celkově druhé místo za Škodou. Rozdíly na předních místech pelotonu jsou ale malé, takže nakonec můžeme mít mezi dovozci stříbro nebo bronz. O pořadí ale vůbec nejde, jde o to aby byli zákazníci spokojeni a obchody šly dobře.
EURO: Jaké modely letos táhnou vaše prodeje?
SCHOTMAN: Je to Peugeot 206 , který je jedničkou mezi všemi dováženými automobily do České republiky, a Peugeot 307, který obsadil v první polovině letošního roku druhou příčku mezi všemi importovanými vozy.
EURO: Co očekáváte od kolínské továrny, která spustí produkci minivozů značek Peugeot, Citroën a Toyota už za dva roky?
SCHOTMAN: To, co se stalo v Brazílii před zhruba pěti roky. Náš koncern tam postavil továrnu, která dnes vyrábí třicet až čtyřicet tisíc aut ročně a která se stala součástí života i krajiny Brazílie. V Kolíně bude koncern PSA vyrábět společně s Toyotou šestkrát více vozů a já očekávám, že se tyto značky stanou součástí českého prostředí.