Prodej aut v Číně se v lednu meziročně zvýšil o 0,2 procenta na 2,52 milionu vozů, což je nejpomalejší tempo růstu za téměř rok. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil čínský svaz výrobců automobilů (CAAM). Za zpomalením růstu stojí hlavně zvýšení daňové zátěže menších aut a částečně také oslavy příchodu nového lunárního roku, uvedla agentura Reuters.
V celém loňském roce se prodej aut v Číně zvýšil o téměř 14 procent na 28 milionů vozů. Tempo růstu tak bylo nejrychlejší od roku 2013. CAAM nicméně v lednu předpověděl, že letos by měl prodej stoupnout pouze o pět procent na 29,4 milionu vozů.
Čína je největším automobilovým trhem na světě, v roce 2009 na tomto postu vystřídala Spojené státy. Země je klíčovým odbytištěm i pro českou automobilku Škoda Auto.
Blíží se automatizace. Čtěte více:
Člověka už nepotřebujeme? Chytrá auta přebírají vládu nad řidičem
Předloni se poptávka po autech v Číně ocitla pod zvýšeným tlakem v důsledku zpomalování růstu tamní ekonomiky. Situace na trhu se však zlepšila, když Peking začátkem října 2015 snížil daň z obratu u automobilů s objemem motoru do 1,6 litru. Daň tehdy klesla na pět procent z předchozích deseti. Letos ale sazba daně vzrostla na 7,5 procenta, příští rok by se měla vrátit na deset procent.
Prodeje automobilů v Číně mezi lety 2012 a 2016:
source: tradingeconomics.com
O prodejích automobilů čtěte více: