Menu Zavřít

Prodeje superjachet klesají. Mohou za to dlouhé čekací lhůty i ruští oligarchové, kteří zmizeli z trhu kvůli sankcím

23. 4. 2024
Doba čtení: 2 minuty
Autor: Depositphotos
  • Trh s obřími luxusními jachtami zažívá po rekordních letech útlum. Sektor se stále nevzpamatoval z covidového výpadku a noví zájemci musí na prémiovou loď čekat i čtyři roky
  • Největší superjachty si navíc kromě Saudů objednávali ve velkém Rusové, kteří se museli kvůli válečným sankcím ve druhé polovině roku 2022 z trhu do značné míry stáhnout
  • Naproti tomu počty nově dokončených jachet podle odborníků postupně rostou, což má za následek i zvyšující se poptávku po souvisejících službách od stavitelů lodí až po členy posádky

Aktuálně se sice po mořích plaví rekordní počet superjachet, ale zájem o ně je nižší než v předchozích letech. Vyplývá to z nové analýzy SuperYacht Times’ State of Yachting, kterou zveřejnil server CNBC. Prodej nových modelů s délkou nad 30 metrů se v loňském roce propadl o 17 procent a pokles je vidět i v celkových číslech. Zatímco v roce 2021 si superjachtu pořídilo rekordních 313 lidí, před dvěma lety bylo kupců jen 245, aby se vloni toto číslo smrsklo na pouhých 203 osob.

Podle Ralpha Dazerta, vedoucího zpravodajství v SuperYacht Times, dnes každý zájemce o jachtu delší než 60 metrů musí počítat s čekací lhůtou tři až čtyři roky, kterou způsobují nevyřízené objednávky z doby covidové pandemie. Další překážkou může být růst cen zapříčiněný především vyššími náklady na materiály a pracovní sílu. Odhady na letošní rok tak předpovídají, že ochlazení trhu bude pokračovat.

Obrovské výstřední jachty byly doménou Rusů

Největší pokles zaznamenaly jachty, které na délku měří přes 200 metrů. V této kategorii v roce 2023 ubylo až 40 procent zákazníků, což podle studie souvisí především s tím, že z trhu po invazi na Ukrajinu odešli movití Rusové. A potvrdil to i sám Dazert. „Právě ruští klienti si nejčastěji objednávali největší a nejokázalejší superjachty,“ řekl zmíněnému webu.

Dobrý kšeft, špionáž i přemíra vzteku aneb Když život na superjachtě připomíná hollywoodský film
Přečtěte si také:

Dobrý kšeft, špionáž i přemíra vzteku aneb Když život na superjachtě připomíná hollywoodský film

Poptávka zvolnila také ze strany Američanů, přesto do jejich rukou putovala přibližně čtvrtina všech superjachet. Nutno ale dodat, že ve srovnání s arabskými a ruskými zákazníky jsou jejich luxusní lodě zpravidla menší. Průměrná délka superjachty vlastněné Saudy totiž činí zhruba 61,5 metru, ruská obří plavidla mají necelých 61 metrů, zatímco Američané se spokojí s 54metrovými loděmi.

bitcoin_skoleni

Dokončených jachet naopak přibylo

I přes pokles poptávky se v roce 2023 povedlo dokončit větší množství superjachet než v předchozích letech. Konkrétně jich bylo 202, což značí meziročně 31procentní nárůst. Jednalo se přitom zejména o plavidla objednaná ještě před covidovou pandemií.

Ruku v ruce s větší provozuschopnou flotilou se pochopitelně zvyšuje zájem i o veškeré jachtařské služby. Celý sektor tak aktuálně potřebuje více stavitelů, makléřů i členů posádky a zároveň využívá větší množství přístavů. Podle Dazerta se začíná projevovat přísun bohaté klientely, která na trh superjachet vstoupila až během covidových let a která představuje další kategorii zákazníků, jež má kromě nových jachet zájem také o různá vylepšení. Díky tomu by tak tito lidé mohli posunout standardy v oboru zase o něco výš. „Jedno je jisté, klientská základna se neustále rozšiřuje,“ uzavřel Dazert.

  • Našli jste v článku chybu?