Aktuálně se sice po mořích plaví rekordní počet superjachet, ale zájem o ně je nižší než v předchozích letech. Vyplývá to z nové analýzy SuperYacht Times’ State of Yachting, kterou zveřejnil server CNBC. Prodej nových modelů s délkou nad 30 metrů se v loňském roce propadl o 17 procent a pokles je vidět i v celkových číslech. Zatímco v roce 2021 si superjachtu pořídilo rekordních 313 lidí, před dvěma lety bylo kupců jen 245, aby se vloni toto číslo smrsklo na pouhých 203 osob.
Podle Ralpha Dazerta, vedoucího zpravodajství v SuperYacht Times, dnes každý zájemce o jachtu delší než 60 metrů musí počítat s čekací lhůtou tři až čtyři roky, kterou způsobují nevyřízené objednávky z doby covidové pandemie. Další překážkou může být růst cen zapříčiněný především vyššími náklady na materiály a pracovní sílu. Odhady na letošní rok tak předpovídají, že ochlazení trhu bude pokračovat.
Obrovské výstřední jachty byly doménou Rusů
Největší pokles zaznamenaly jachty, které na délku měří přes 200 metrů. V této kategorii v roce 2023 ubylo až 40 procent zákazníků, což podle studie souvisí především s tím, že z trhu po invazi na Ukrajinu odešli movití Rusové. A potvrdil to i sám Dazert. „Právě ruští klienti si nejčastěji objednávali největší a nejokázalejší superjachty,“ řekl zmíněnému webu.
Poptávka zvolnila také ze strany Američanů, přesto do jejich rukou putovala přibližně čtvrtina všech superjachet. Nutno ale dodat, že ve srovnání s arabskými a ruskými zákazníky jsou jejich luxusní lodě zpravidla menší. Průměrná délka superjachty vlastněné Saudy totiž činí zhruba 61,5 metru, ruská obří plavidla mají necelých 61 metrů, zatímco Američané se spokojí s 54metrovými loděmi.
Dokončených jachet naopak přibylo
I přes pokles poptávky se v roce 2023 povedlo dokončit větší množství superjachet než v předchozích letech. Konkrétně jich bylo 202, což značí meziročně 31procentní nárůst. Jednalo se přitom zejména o plavidla objednaná ještě před covidovou pandemií.
Ruku v ruce s větší provozuschopnou flotilou se pochopitelně zvyšuje zájem i o veškeré jachtařské služby. Celý sektor tak aktuálně potřebuje více stavitelů, makléřů i členů posádky a zároveň využívá větší množství přístavů. Podle Dazerta se začíná projevovat přísun bohaté klientely, která na trh superjachet vstoupila až během covidových let a která představuje další kategorii zákazníků, jež má kromě nových jachet zájem také o různá vylepšení. Díky tomu by tak tito lidé mohli posunout standardy v oboru zase o něco výš. „Jedno je jisté, klientská základna se neustále rozšiřuje,“ uzavřel Dazert.