Čeští vývozci se shodují v jednom: konkurencí nabitý a složitý saúdskoarabský trh již není pro firmy z ČR nedostupný. Naopak by se po vstupu země do Evropské unie mohli čeští exportéři v této zemi výrazněji prosadit. Důvodů k optimistickému názoru o největším arabském trhu je několik.
SAÚDSKOARABSKÝ TRH LÁKÁ
Především se tam začíná šířit povědomí o českých výrobcích. „K navázání užších kontaktů došlo teprve před deseti lety. Za tu dobu se českým firmám a značkám podařilo dosáhnout určitého věhlasu,“ uvedl prezident Česko-arabské komory Josef Regner na semináři o příležitostech podnikání v Saúdské Arábii, který se konal začátkem prosince. Nejde přitom již jen o známé české lustry, visící v mešitách, mléčné výrobky či škodovku, ale i nejnovější úspěch firmy PSJ Novotech, které se podařilo dodat zápustkovou kovárnu. V arabském světě je Česko navíc známé i lázněmi. Povzbuzením pro podnikatele je i snaha saúdskoarabského vedení hledat vůči silnému americkému vlivu určitou alternativu v evropských firmách. Obchodní snahy získaly i organizační podobu: Česko-saúdskoarabskou radu. Její zástupci mají přijet v lednu do Prahy s cílem povzbudit obchodní obrat, který dosahuje 50 milionů dolarů ročně.
JAK PŘEDLOŽIT PROJEKT? Odbor vzdělávání Hospodářské komory ČR pro velký zájem opakuje kurz k tvorbě projektů „Psaní a předkládání projektů pro začátečníky“. Jeho cílem je poskytnout účastníkům základní orientaci v oblasti psaní projektů, orientaci v možnostech a úskalích jejich předkládání. Kurz, který se koná 21. ledna 2004 od 9.30 hod. v sídle Hospodářské komory ČR v Praze 9, je určený zájemcům, kteří nemají žádnou a nebo jen minimální zkušenost v této oblasti. tel:224 096 551, e-mail:bastlova@komora.cz MOBILNÍ KOMUNIKACE
**Mezinárodní obchodní komora Česká republika připravila na 4. února seminář, na kterém představí možnosti mobilní komunikace. Tj. možnosti přístupu k informačním systémům pomocí přenosných zařízení. To je potřebné především pro vytížené manažery či obchodníky, kteří tráví hodně času mimo svou kancelář. Seminář je určen jak pro vytížené manažery či obchodníky, kteří hodně cestují a mají potřebu přistupovat k informacím pomocí mobilních zařízení, tak pro vedoucí pracovníky IT.