Menu Zavřít

Profesní rozvoj a flexibilita pomáhají udržet kvalitní lidi, říká Iveta Chválová ze SAP Services

18. 3. 2020
Autor: SAP Services

Stále více firem se v Česku potýká s rostoucí fluktuací zaměstnanců. Ta nepřináší jen zvýšené náklady na nábor a zaškolování nových pracovníků, ale i problémy s udržením know-how či s nízkou motivací stávajícího osazenstva. O tom, jak se daří bojovat s fluktuací v SAP Services, jednom z největších českých center podnikových služeb, jsme si povídali s ředitelkou této společnosti, Ivetou Chválovou.

Jaký je váš recept na spokojené zaměstnance?

Neřekla bych, že u nás využíváme nějaké převratné a dříve
nepoznané recepty či metody. Naopak, většina z toho, co vám zde vyjmenuji, je
pro majoritu firem dávno známou praxí. Co nás ale možná odlišuje a co je
důvodem našich úspěchů v boji s fluktuací, je snaha přistupovat ke všem otázkám
systematicky a zároveň lidsky. Tak jsme například díky analýze zjistili, že
naši lidé touží po flexibilitě, profesním rozvoji a čas od času po změně. A to
vše jim nabízíme.

Když hovoříte o změně, co konkrétního tím myslíte?

Každý člověk jednou za čas zatouží dělat něco jiného,
posunout se dál. Z rozhovorů s odcházejícími kolegy jsme zjistili, že právě
tohle byl jeden z častých důvodů jejich rozhodnutí nás opustit. Abychom našim
lidem ukázali, že změnu mohou zažít i u nás, začali jsme interně více
propagovat volné pracovní pozice v rámci skupiny SAP v České republice.
Řekněme, že zaměstnanec z personálního oddělení projeví touhu po uplatnění v
oblasti obchodní strategie.

My mu poskytneme zázemí v podobě nabídky kurzů a školení a
pak už je jen na něm, jakým způsobem začne proaktivně budovat své kompetence.
Třeba účastí na projektech nebo dočasnou změnou pozice v rámci rotačního programu,
které jsou dostupné všem zaměstnancům. Klademe důraz na to, aby se zaměstnanci
kromě pasivního učení dostávali k příležitostem, kde své dovednosti využijí
aktivně a v praxi.

i díky tomuto se nám podařilo snížit fluktuaci až na úroveň
roku 2013, a to dokonce při 14procentním meziročním růstu počtu zaměstnanců.

Čím přesně se vaše firma zabývá?

SAP má pobočky po celém světě a tisíce zaměstnanců, kteří
vytvářejí, zprostředkovávají a prodávají špičkový software pro všechny druhy
podniků. Právě tyto technologie používá i naše centrum služeb v Praze, které
poskytuje ucelenou škálu podpory a služeb v oblasti personální a finanční všem
zaměstnancům SAP globálně. Svou kompetenční základnu jsme v posledních letech
ještě rozšířili například o týmy podpory marketingu, obchodu a právní podpory
při fúzi či akvizici společností.

Pokud má tedy například zaměstnanec v Německu dotaz na výpočet své mzdy či daně z příjmu, nemusí klepat na dveře mzdové účetní ve své lokalitě. Jednoduše se prostřednictvím našich aplikací spojí s příslušným týmem v Praze. Tím, že používáme technologie SAP, jsme vlajkovou lodí společnosti a zkušenými koncovými uživateli našich řešení.


Pětina firem chystá vyšší rozpočet na zaměstnanecké benefity. Nejpoužívanější jsou stravenky

Stravenky - ilustrační foto

Jakým způsobem pracujete s benefity? A jak dnes k
benefitům přistupují zaměstnanci? Nezačali je již vnímat spíše jako
samozřejmost, podobně jako například stravenky?

Benefity stále považujeme za důležitou součást odměňování, i
když začínáme vnímat, že je pracovníci často berou jako standard. Proto jim
připravujeme takzvaný Total Reward Statement, roční souhrn mezd, bonusů a
benefitů.

Je to v podstatě vizualizace, ze které je patrné, z
čeho se skládá celkový roční balíček odměn zaměstnance, tedy například že mzda
tvoří zhruba 80 procent celkových nákladů zaměstnavatele a ostatních 20 procent
jsou benefity, jako třeba penzijní a životní připojištění či variabilní složka.
V nabídce benefitů se pak snažíme vycházet vstříc přáním zaměstnanců. Velmi
oblíbená je Cafeterie, kde si jako v e-shopu sami vybírají z nabídky, o co mají
zájem – zda o cestování, sport, kulturu či zdraví. Zaměstnancům je také přímo v
budově k dispozici posilovna se zkušenými trenéry a nabídkou skupinových lekcí.

Vraťme se ještě ke zmiňované flexibilitě, do jaké míry je
dnes pro lidi důležitá?

Velmi. A netýká se to jen generace mileniálů. My všichni,
bez ohledu na momentální životní situaci, toužíme po vyváženém osobním a
profesním životě. Snažíme se v tom našim zaměstnancům vyjít vstříc jak nabídkou
zkrácených úvazků, tak i alespoň částečnou možností práce z domova. Někteří
zaměstnanci dokonce dojíždějí do našich kanceláří jednou za týden. Obecně
myslím, že popularita práce z domova bude stoupat, a to i vzhledem k faktu, že
Praha není jediným zdrojem talentů v zemi, hledáme je i mimo hlavní město.

Poslední otázka. Jak moc chválíte zaměstnance za
odvedenou práci? Myslíte, že i uznání práce má vliv na spokojenost zaměstnanců?

Bezpochyby ano! Každý přece rád slyší pochvalu poté, co
zdárně dokončil nějaký mimořádný projekt či úkol. I tuto oblast jsme se
pokusili pojmout systematičtěji a zavedli takzvaný Appreciate Program. Ten
umožňuje formou jednoduché aplikace snadno a rychle ocenit mimořádné výsledky
či nápady kolegů. Pochvalu, kterou uvidí jak samotný pracovník, tak jeho
nadřízený, lze případně propojit i s návrhem na finanční odměnu. Program se
setkal s pozitivní odezvou, a to zejména pro jeho lidský rozměr. Uznání od
kolegů totiž potěší stejně jako pochvala od nadřízeného.

MM25_AI

Autor je spolupracovníkem redakce

  • Našli jste v článku chybu?