V druhé polovině července se členové ropného kartelu OPEC a jeho spojenců v čele s Ruskem dohodli, že společně povolí kohoutky a začnou na světový trh dodávat více ropy. Domluva zněla tak, že svoji těžbu počínaje 1. srpnem navýší o 400 tisíc barelů denně, přičemž takové tempo hodlají udržet i v dalších měsících.
Cena černého zlata se v průběhu července pohybovala nad hranicí 75 dolarů za barel, a dosahovala tak dvouapůlročních maxim. To se blíží stavu, který motivuje americké břidličné producenty k vlastní těžbě, která se vzhledem k její náročnosti vyplatí právě až od určité situace na trhu. Něco takového kartel OPEC, respektive OPEC+, jenž zahrnuje i Moskvu a spol., dopustit nechtěl, a proto začal jednat.
Severomořská ropa Brent se tak aktuálně na trhu prodává „pouze“ za cenu 70,4 dolaru za barel (zhruba 1508 korun), a to má nyní pochopitelně příznivý efekt i na hodnotu benzínu a nafty u českých pump.
„Řidiči se konečně dočkali zlevňování na čerpacích stanicích,“ potvrzuje analytik společnosti BH Securities Štěpán Křeček. „Dění na ropném trhu jim navíc dává naději, že pokles cen pohonných hmot bude pokračovat i v následujících týdnech.“
S tím, že je zdražování pohonných hmot na nějaký konec, souhlasí také hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda: „Pohonné hmoty budou zlevňovat i v příštích sedmi dnech. Benzin Natural 95 od minulého týdne zlevnil o 15 haléřů na průměrných 33,78 koruny za litr. Nafta se prodává v průměru za 31,66 koruny za litr, což je o 17 haléřů méně než minulou středu. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.“
Zase ten covid
Ačkoliv samotný fakt, že tuzemští řidiči už nebudou muset sahat tak hluboko do kapsy, je pochopitelně pozitivním zjištěním, okolnosti, které k němu vedou, už o poznání méně. Vedle zmíněné dohody má na cenu černého zlata značný vliv i další faktor, a sice covidová pandemie.
„Ropný trh se totiž dívá s obavami na situaci kolem šíření nových mutací koronaviru. Varianta Delta se rozšiřuje ve Spojených státech a v Číně, což jsou země s největší spotřebou ropy na světě,“ upozorňuje Křeček.
V USA aktuálně evidují přes sto tisíc nových případů nákazy denně, a to navzdory skutečnosti, že ještě koncem června se toto číslo pohybovalo pod hranicí „pouhých“ dvaceti tisícovek.
Kovanda pak v souvislosti s nelichotivým stavem na Dálném východě poukazuje na to, že podle zpravodajské agentury Bloomberg se koronavirus vrátil například i do Wu-chanu, který byl vůbec prvním velkým covidovým ohniskem na světě. Počet pozitivních osob se sice dá spočítat na prstech jedné ruky, ani to však neobměkčilo tamní úřady před tím, aby se nezdráhaly nařídit plošné testování všech jeho 11 milionů obyvatel – virus se zde totiž objevil poprvé od poloviny letošního května.
„Čína dnes zavedla nová cestovní omezení a také omezení obecně stran pohybu lidí. Úřady omezují veřejnou dopravu a taxi v takřka 150 nejhůře zasažených oblastech země. V samotném Pekingu dochází k omezení železniční a podzemní veřejné dopravy. Hongkong znovu zavádí karanténní opatření pro návštěvníky z kontinentální Číny,“ vyjmenovává ekonom.
Ze sousedních zemí tankují levněji jen Poláci
Přestože zdejší řidiči neměli v poslední době při pohledu na ceníky čerpacích stanic příliš důvodů k radosti, skutečností je, že široko daleko se benzín ani nafta levněji sehnat nedá. V případě prvního uvedeného druhu pohonných hmot jsou na tom ze sousedních zemí lépe jedině Poláci. Právě u našich severních sousedů je benzín aktuálně levnější. Co se ostatních unijních států týče, ušetřit se dá rovněž na benzínkách ve Slovinsku či v Maďarsku. Výrazně nižší ceny pak tradičně evidují černomořské země Bulharsko a Rumunsko.
Na jih od hranic s Českem, tedy v Rakousku, vyjde litr benzínu podobně jako u nás. A naopak v Německu, na Slovensku, v Itálii a Chorvatsku se tankování ve srovnání s tuzemskem poněkud prodraží.
V případě řidičů, jejichž auta jsou vybavena dieselovými motory, je situace ještě o něco jasnější. Levnější naftu nabízejí ze zemí Evropské unie pouze pumpaři v Bulharsku a Rumunsku. Cenově nastejno jsou na tom provozovatelé čerpacích stanic v Polsku, zatímco všude jinde musejí motoristé sahat do kapsy podstatě hlouběji.