Superkoaliční vláda je specifické řešení specifické situace
Václav Klaus (1941), hlavní tvůrce ekonomické reformy, vystudoval zahraniční obchod na Vysoké škole ekonomické v Praze. V prosinci 1989 se stal ministrem financí ČSFR, v červnu 1992 sestavil českou vládu. V čele českých kabinetů stál a ž do 2. ledna 1998. Předsedou ODS byl zvolen v dubnu 1991. V roce 1995 se stal profesorem Vysoké školy ekonomické v Praze. Od července 1998 je předsedou Poslanecké sněmovny.
EURO: Proč jste v politickém jednání o nové vládní konstelaci jako první variantu zvolil superkoalici nebo duhovou koalici, když se podle všech politologických odhadů i zkušeností jeví jako nejméně schůdná varianta? Klaus: Myslím si, že je to jediná schůdná varianta v naší mimořádné situaci. Situace je taková, že není možné nalézt parciální koalici - bohužel, bych dodal. Proto si myslím, že to není zvláštnost. Jestli je něco zvláštností, tak je to naše situ ace a ta vyžaduje tato řešení.
EURO: Čím se dnešek liší tak podstatně od včerejška, kdy jste uzavíral opoziční pakt se sociální demokracií, co je na momentální situaci tak zvláštního? Klaus: Hlavní věcí je výsledek loňských červnových voleb, který víceméně nedal možnost pro vytvoření přesvědčivé koalice, založené na jasnějším ideově zabarveném schématu. Proto jsme v situaci poněkud zvláštní.
EURO: Ale proč se vracíte až k výsledku předčasných voleb. Proč jste nastolil jednání o superkoalici až teď, v čem se právě teď situace tak dramaticky změnila? Klaus: Situace se dramaticky posouvá. Situace jak politická, tak ekonomická, zahraničněpolitická. Já myslím, že každý, kdo se dívá kolem sebe, tak to vidí. Ale že zauzlení přináší státní rozpočet, to je prostě naprosto evidentní, a že k tak ovémuto zauzlení nedošlo před rokem, se stalo jedině díky tomu, že lidovci tehdy - pro mě poněkud překvapivě - umožnili schválení rozpočtu. Jinak bychom ve stejné situaci byli loni v říjnu či v listopadu.
EURO: Dejme tomu rozpočet. Vzhledem k předvolebním slibům sociálních demokratů a programovému prohlášení kabinetu nemůže být návrh schodkových rozpočtů příliš překvapivý. I vy jste se mnohokrát zmiňoval, že v dané hospodářské situaci žádná vláda nemůže předložit jiný než schodkový rozpoče t a diskutabilní otázkou je jen výše schodku. Ani ekonomická situace se v posledních dnech zásadně nezměnila. Novým faktorem je jen posudek o stavu příprav České republiky na integraci do EU. A ani ten není dramatickým překvapením. Klaus: Zase mě dobře neposloucháte. Toto jsou všechno vlivy, které posouvají jak situaci vnitropolitickou, tak zahraničněpolitickou. Ale opakuji, že za první velký test existence zvláštního povolebního uspořádání zvaného opoziční smlouva jsem považov al projednávání rozpočtu na rok 1999. Lidoveckým chováním byl z nás tento veliký problém sňat. Čili lidovecké zvednutí rukou loni tento problém nezauzlilo a nevyhrotilo. Od začátku jsme všichni věděli, že situace se nemůže opakovat, že se lidov ci asi nespokojí se zdvihnutím ruky bez něčeho jiného. A že proto takovým druhým testem udržitelnosti dosavadního uspořádání bude rozpočet na rok 2000 schvalovaný na podzim roku 1999. Nehledejme v tom nic dalšího.
EURO: Dal jste si už před rokem tento horizont? Klaus: Já jsem si nedal žádný horizont. To mě neposloucháte. Říkám, že tehdy jsem věděl, že dojde k nějakému dramatickému posunu. To není mé rozhodnutí. To je situace tak, jak se vyvíjí.
EURO: Tak to tedy byl kalkul. Klaus: Ne kalkul, vědění. Odlišme věc, kterou si přeji, nebo kterou si nepřeji. Konstatuji, že to není v kategorii přání -nepřání. Konstatuji, že to je v kategorii empirického soudu o realitě, která je kolem nás. Ano, věděl jsem, že takový zásadní problém nastane právě kolem schvalování státního rozpočtu na příští rok. To znamená teď.
EURO: Nezpochybňuji váš empirický soud. Vychází ovšem jen z toho, že ČSSD jiný rozpočet než schodkový nepředloží. Tím spíš, že to sociální demokracie avizovala. Klaus: Vy mně nerozumíte, nebo nechcete rozumět. Já vůbec nemluvím o kvalitě předloženého rozpočtu. Mluvím o faktu, že je nezbytné, aby se v situaci menšinové vlády někdo k rozpočtu přidal na politické bázi. To nemá bezprostřední souvislost s ekonomickou kvalitou či nekvalitou připraveného rozpočtu. Takže opakuji - ten problém je navýsost politický a jeho ekonomická dimenze je zanedbatelná, a to říkám jako někdo, kdo o ekonomické dimenzi státního rozpočtování něco ví.
EURO: Předpokládal jste, že sociální demokraté letos už nenaleznou ve sněmovně podporu, a už tehdy jste byl přesvědčen, že ODS se nesmíří jen s prohlášením, že vládní návrh rozpočtu nepodpoří, a věděl jste, že musí sehrát aktivnější roli? Klaus: Není to tak jednoduché. ODS ne že nechtěla zůstat stranou, ODS věděla, že ona nesehraje lidoveckou roli z října, listopadu a prosince loňského roku. Věděla to, a protože toto věděla, tak začala iniciativně hledat vlastní řešení.
EURO: V podstatě jinými slovy říkáte to samé. Klaus: To jsou podstatně hodně jiné interpretace těch jevů.
EURO: Vracíme se na začátek. Proč právě superkoalice, řešení, o němž se dá empiricky předpokládat, že nebude průchodné? Klaus: Nevěřím tomu, co říkáte. My jsme ho předkládali jako naprosto vážné a nadále na něm zásadním způsobem bazírujeme. A věříme, že i ostatní subjekty naší politické scény, jakkoliv se jim to řešení nelíbí, protože každý z nich na tomto řešení něco ztrácí, nakonec dají do závěru, že jinými řešeními by ztratily víc. A že dříve nebo později na takové řešení přistoupí.
EURO: Kabinet, kterému do nových voleb zbývají dva roky, obvykle nečiní žádné závažné změny. Jaké by bylo poslání vlády složené ze všech parlamentních stran mimo komunistů, dovedete si vůbec představit, na čem by se její členové mohli věcně shodnout? Klaus: Určitě. Tak za prvé: nejsme dva, ale dva a třičtvrtě roku do voleb, což je podstatně více. To je dost času na konání. Za druhé: myslím, že by musela volit program, který bych v jistém slova smyslu označil za minimalistický. Nedovedu si například představit, že by mohla vyřešit penzijní reformu, která má takt pěti či desetiletí. Ale myslím, že celá řada věcí je čistě v politické sféře, čistě ve sféře hospodářského oživení a ve sféře zejména EU, kde by měla možnost hodně věc í udělat. A nevidím to tak neúnosně. Velmi často se objevuje mystifikace, že je snazší udělat koalici dvou než koalici čtyř. Já myslím, že to je přesně opačně. Programy Občanské demokratické strany a České strany sociálně demokratické jsou odli šné natolik, že naopak by potřebovaly zprostředkující přínos středových politických stran - Unie svobody a lidovců. Ty by mohly tvořit jakýsi překlenovací můstek mezi těmito dvěma ideově velmi vymezenými politickými stranami. Ony naštěstí tak ideově vymezeny nejsou, a proto by tuto přemosťovací roli mohly hrát. Myslím, že kdyby pochopily, že to je pro ně pozitivní funkce, tak by se mohly chovat dnes jinak.
EURO: Zamítnutím vládního návrhu rozpočtu na příští rok všechny politické strany dostaly zhruba měsíc na další vyjednávání. Bude Občanská demokratická strana dál měsíc vyjednávat jenom duhovou koalici, nebo bude nabízet i jiná řešení? Klaus: Opakuji, že toto řešení myslíme vážně. A proto, abychom teď byli tlačeni k náznakům dalších tahů, které mohou nastat, když toto řešení bude selhávat, prohlašuji, že se k tomu dotlačit nenecháme v žádném případě. Protože si myslíme, že navrhované řešení je vážné a je možné. Kdybychom ustoupili na řešení jiné, tak se to prvotní nebude brát vážně.
EURO: Jestliže přijde i sociální demokracie s tím - a zdá se, že ano - že superkoaliční varianta není přijatelná, budete dál separátně jednat s ČSSD a stále ji přesvědčovat o správnosti návrhu, nebo zvolíte jiný postup? Klaus: Toto interview vyjde po jednání předsednictva sociální demokracie ve čtvrtek večer (21. 10. 99 - pozn. red.), takže je skoro zbytečné o tom spekulovat. Ale my nepochybně o přednostech tohoto řešení pro všechny zúčastněné budeme přesv ědčovat i nadále.
EURO: Setrváváte dál na tom, že předčasné volby nejsou vhodným řešením? Klaus: Předčasné volby globálně jsou jedním z možných politických řešení situace, jako je ta naše. Ale předčasné volby v dané konkrétní chvíli jsou opravdu blokovány nezbytností do dalšího posudku Evropské unie posunout českou legislativu. A posudek, který je předkládán v září, říjnu, je de facto napsán v červenci. Před námi zůstává zbytek parlamentního období roku 1999 a prvních šest parlamentních měsíců v roce 2000. V momentě, kdyby v tu chvíli byly pře dčasné volby, které znamenají na půl až třičtvrtě roku zastavení jakýchkoliv legislativních prací, myslím, že posudek Evropské unie by byl v příštím roce smrtící.
EURO: K prosazení evropských norem, které jsou potřebné, ovšem stačí sociálnědemokratické vládě podpora poslanců ODS. Pokud by šlo jen o harmonizaci tuzemské legislativy s Evropskou unií, není kabinet sociálních demokratů schopen rychle a& nbsp;kvalitně předkládat patřičné normy ke schválení? Klaus: Nejde jenom o Evropskou unii. Je to jeden ze tří prvků jistého trojúhelníku, vrcholů trojúhelníku, kde každý z těch vrcholů má svůj význam.
EURO: Neodpověděl jste, zda je vláda sociálních demokratů schopna předkládat normy potřebné pro integraci včas a v takové kvalitě, aby stačila ve sněmovně pouhá podpora ODS pro jejich přijetí. Klaus: Ale tím stavíte ODS do role jakéhosi soudce návrhů sociální demokracie. Takto my politickou úlohu své strany v žádném případě nevidíme. Slovo kvalita a rychlost je věc, kterou vidí pouze ti, kteří se toho procesu zúčastňují. My bycho m si velmi přáli, aby nešlo o to, že se normy unie u nás schvalují, nebo neschvalují v Parlamentu. My bychom si hlavně přáli, aby bylo možné se na tvorbě těch norem přímo podílet, a ne jenom se pokoušet je zamítnout, nebo nezamítnout.
EURO: K tomu ale může sloužit i poslanecká iniciativa. Klaus: Ne, to je naprostá mystifikace, naprostý omyl. Devětadevadesát procent poslaneckých iniciativ je v podstatě mylných, protože jde o tak složité věci, které nejde vyřešit na koleně jednáním v Parlamentu. Ty poslanecké iniciativy, které jsou v Parlamentu většinou přijaty, jsou pouze buď naprosté okrajovosti, které vůbec nestojí za řeč, anebo je to v podstatě převzatý návrh buď vlády nynější, nebo vlády minulé, nebo něčeho takového. Ale faktické poslanecké návrhy nejsou e xistující věc.
EURO: Poslanecká iniciativa přece neznamená dodělávání zákonů na půdě Poslanecké sněmovny. Vaše strana má například stínovou vládu, která může zákony připravovat. Klaus: ODS má stínové ministry, ale nemá stínovou vládu ve smyslu sekretariátu, institucí, budov, legislativců a tak dále. Tudy cesta v žádném případě nevede.
EURO: Vraťme se tedy k tomu, že budete vyjednávat o duhové koalici. Klaus: Slovo „duhová koalice nepoužíváme, ale supervelká koalice, nebo super G, jak říkáme my lyžaři.
EURO: Zatím se setkáváte s jednoznačným ne. Čili dalším postupem bude pouze trpělivé jednání a přesvědčování? Klaus: To je postup velmi účinný a nepochybně postup, který budeme i nadále volit.
EURO: Tento postup znamená, že dál potrvá opoziční smlouva a dál povedete jednání se všemi parlamentními stranami s výjimkou komunistů? Klaus: Ano, bude trvat jednání se všemi těmito stranami o nalezení východiska.
EURO: S tím, že zároveň bude v platnosti opoziční smlouva. Klaus: Opoziční smlouva je základ dnešního politického uspořádání země. My jsme tisíckrát řekli každému, kdo to slyšet chce, že naším cílem je vytvořit jinou smlouvu v této zemi, o jiném typu vládnutí. Neboli vracet se dnes k opoziční smlouvě může pouze ten člověk, který žádnou změnu nechce a který chce za každou cenu situaci blokovat.
EURO: Ale není stejnou blokací i setrvávání pouze na představě superkoalice? Klaus: To už se točíme v kruhu. Nedáváte ani novou otázku, ani já novou odpověď.
EURO: Co dalšího mimo zpracování norem pro integraci do Evropské unie by měl zahrnovat onen minimální program vlády sestavené z nekomunistických stran, o němž jste hovořil? Klaus: Ne, nehovořil jsem o tom.
EURO: Řekl jste minimální program, a zmínil jste se o přípravách na vstup České republiky do Evropské unie. Co dalšího by měl podle vás takový program pojmout? Klaus: Řekl jsem tři věci - jde o nastolení nového politického klimatu, atmosféry, a chcete-li nálady v zemi. Neboli vytvoření supervelké koalice by byl boj s blbou náladou a s nositeli této blbé nálady v naší zemi, to j e bod číslo jedna. Bod číslo dvě by muselo být vytvoření pružnějšího programu pro nastartování ekonomického růstu naší země a bod číslo tři by byl pokus pohnout s několika výtkami uvedenými ve zprávách Evropské unie. To si myslím, že je program naprosto jasně nastolený. Je skoro zbytečné ho teď dále pitvat a rozvíjet. Je to program, na kterém by se všechny strany podle mého mohly dohodnout.