V jihočeských Malšicích vyrůstá od srpna 2008 nová generace pekařů a cukrářů. Díky školicímu středisku, s jehož vybudováním pomohla i Evropská unie formou nevratné dotace v hodnotě přesahující pět milionů korun.
Autor: Jakub Stadler
Jihočeský výrobce pekařských a cukrářských výrobků Zeelandia začínal na počátku devadesátých let pod názvem Lactoprot Bohemia. V roce 1998 se spojil s nizozemskou rodinnou firmou Zeelandia a šest let poté převzal i její název. Zakladatel společnosti František Smrž před třemi lety přenechal ředitelskou židli svému synovi Radovanu Smržovi a sám se ve firmě dál věnuje výchově mladé generace pekařů a cukrářů.
K tomu mu od srpna 2008 velkou měrou pomáhá i nové školicí středisko, s jehož financováním pomohla i dotace z Operačního programu Podnikání a inovace, programu Školicí střediska. Pokryje část nákladů na nákup objektu, pořízení školicích pomůcek a vybavení dvoupodlažní budovy.
ICT V PODNICÍCH
Program ICT v podnicích pomáhá prostřednictvím dotací získat prostředky na rozšíření nebo zavedení informačních a komunikačních technologií (hardware, software), a to jak formou nákupu, tak i formou pronájmu, a na některé související služby (např. přístup k databázím, služby expertů apod.). Dotace pomáhá zefektivnit např. vnitřní chod nebo vnější vztahy podniku. Příjem registračních žádostí do druhé výzvy byl ukončen 6. března 2009, do konce května tohoto roku probíhá sběr plných žádostí. Úspěšní žadatelé si v této výzvě rozdělí jednu miliardu korun.
Dostatek prostoru
„Příchod nizozemského partnera významně pomohl vývoji naší firmy. Rychle jsme získali tolik potřebné know-how, naučili jsme se lépe dělat marketing či logistiku. Postupně se vývoj začal přesouvat z Nizozemska do České republiky, začali jsme vést vlastní vývojové programy a mladá generace manažerů, techniků či vývojářů Zeelandia už vyrůstá i v České republice. Jenže vývoj je velmi ovlivněn kvalifikací samotných vývojářů. V tom jsme dlouho zaostávali, měli jsme jednu školicí místnost, ve které nám brzy začalo být těsno,“ vzpomíná František Smrž.
„Na přípravě projektu nového školicího střediska se podíleli všichni zaměstnanci společnosti, jak management, tak pekaři a cukráři. Je pravdou, že občas vznikaly konflikty, ale podařilo se nám najít společnou řeč,“ popisuje práci na projektu Smrž.
Zázemí pro všechny
O SPOLEČNOSTI
SOLODOOR, a.s. byla založena v roce 1997 jako nástupnická organizace divize Dřevařské výroby Solo Sušice, a.s. V roce 1998 zahájila firma výrobu interiérových dveří s ročním objemem 15 tisíc kusů, v roce 2004 ke své činnosti přidala výrobu obložkových zárubní. V současnosti firma vyrábí více než 250 000 interiérových dveří a 80 000 obložkových zárubní ročně. Od roku 2004 vlastní SOLODOOR, a.s. certifikát ISO integrovaného systému řízení dle norem ČSN EN ISO9001:2000 a ČSN EN ISO 14 001:2004.
Nové školicí středisko poskytlo dostatečné zázemí nejen zaměstnancům české pobočky Zeelandia, technologům a prodejcům, učňům, středoškolákům či studentům vysokých škol. Školí se tu i zaměstnanci poboček ve střední a východní Evropě. Maďaři, Slovinci, Rakušané nebo Slováci jezdí buď osobně, nebo využívají možnosti on-line školení, díky kamerám instalovaným v tréninkových místnostech. „Od zahraničních partnerů, kteří se k nám přijíždějí školit, na oplátku získáváme mnoho poznatků, které potom zúročujeme ve vlastním vývoji,“ upozorňuje František Smrž.
V přízemí školicího střediska byla zřízena výcviková učebna s kapacitou 40 osob, kde probíhají praktické tréninky a ukázky pekařské a cukrářské výroby i výcvik v oboru gastro pro potřeby provozovatelů závodních jídelen či restaurací.
FINANCOVÁNÍ PROJEKTU
Název projektu - Pořízení komplexního informačního systému ERP
Program - ICT v podnicích I.
Uznatelné náklady - 7 368 716 Kč
Maximální výše dotace - 3 389 000 Kč
V prvním nadzemním podlaží je školicí místnost s kapacitou 40 osob, variabilně rozdělitelná na dvě části, každá pro 19 osob. Nechybějí dvě přípravny pro lektory. Kromě tréninku zaměstnanců, studentů a dalších odborníků z oboru používají v Malšicích školicí místnost i pro komunikaci se zahraničním spolumajitelem. Mezinárodní videoprojekce nejsou výjimečnou událostí.
Jak pro komunikaci se spolumajitelem i dalšími zahraničními pobočkami společnosti, tak také ve vývoji je důležitá znalost cizích jazyků. Čtyřikrát týdně proto v učebnách školicího střediska probíhá výuka angličtiny. Učí se všichni, od pracovníků na lince po top management. „Díky znalosti cizích jazyků můžeme mít kvalitnější výzkum,” říká František Smrž. Podle něj mohou čerpat informace a praktické zkušenosti ze zahraničí. „Ty námi nabyté můžeme na oplátku předávat jim. A hlavně, znalost jazyků je hlavním předpokladem toho, abychom se mohli stát skutečně evropskou firmou,“ uzavírá František Smrž.