Ačkoli po celém světě a zejména v Evropské unii sílí trend vyšší spotřeby biopotravin všeho druhu, v ČR jsou zatím uvedené tendence marginální. Podle Tomáše Václavíka, který je mimo jiné organizátorem soutěže Česká biopotravina roku, činí roční obrat tuzemského trhu s biopotravinami zhruba 150 milionů korun, zatímco třeba v Německu jde přibližně o tři miliardy eur.
„Německý trh je asi pětsetkrát větší. Pokud porovnáme situaci u nás a v zemích EU, pak v ČR se pohybuje roční útrata spotřebitele za biopotraviny v haléřích, zatímco v EU je to 15 eur,“ konstatoval Václavík. Poptávka po bioproduktech je přitom podle jeho slov jednak limitována koupěschopnou poptávkou (bioprodukty jsou obvykle o několik desítek procent dražší), jednak ale také nedostatečnou informovaností spotřebitele. Tento stav by se měl alespoň částečně změnit díky otevření prvního komplexního biocentra v ČR v centru Prahy s názvem Albio. Projekt, financovaný ryze se soukromých tuzemských zdrojů v hodnotě 22 milionů korun, zahrnuje totiž kromě klasického obchodu s biopotravinami také biopekárnu, biorestauraci a kavárnu a informační středisko s přednáškovým sálem. Podle vedoucí komplexu Hany Zemanové je průlomovou aktivitou například svoz biozeleniny z několika míst v ČR. „V pekárně si sami meleme a z čerstvě umleté mouky ihned pečeme, takže výsledný výrobek - chléb - má zcela jiné vlastnosti než chléb klasický. Například je trvanlivější,“ konstatovala Zemanová. Biocentrum Albio přitom jednoznačně preferuje potraviny z české produkce a pro přípravu jídel využívá šetrných technologií. Většinu surovin, z nichž se vaří v restauraci, je možné zároveň zakoupit v obchodě s biooprodukty. „Posláním biocentra je podpořit rozvoj ekologického zemědělství v ČR, vytvořit nový atraktivní gastronomický směr a přispívat k ochraně lidského zdraví a životního prostředí,“ tvrdí zakladatelé projektu. Skutečností je, že jde opravdu o první komplex svého druhu v ČR, zatímco v zahraničí jsou již obdobná centra sdružena do strukturovaných sítí.