Firma, kterou spoluvlastní matka exšéfa dopravního podniku Dvořáka, připravuje projekt křižovatky. Zaplatit ji má stát.
Přijeďte raději až příští týden. V pátek odpoledne se projednává protizákonný kladný posudek EIA na dokumentaci té gigantické křižovatky, a to asi budu trochu nervózní, odkládá novinářskou návštěvu starosta pražské městské části Křeslice Antonín Zápotocký.
Ačkoli samotných Křeslic se plánovaný Exit 4 na 3,7. kilometru D1 nijak bezprostředně nedotkne, před veřejným slyšením v průhonickém hotelu Floret nechal starosta spolu s místními sdruženími distribuovat po okolních obcích stovky letáků. Jejich obyvatele chtěl vyburcovat, aby se osobně přišli přesvědčit, jaká taškařice se v jejich okolí chystá. Jan Macků z nedaleké Rozkoše tam zašel a nestačil se divit.
Nejprve zjistil, že dokumentaci k posouzení vlivu na životní prostředí platí soukromá firma, jejíž jméno ani kompetenci nechtěl zástupce ŘSD obecenstvu sdělit. Stejně tak mu nikdo neobjasnil, proč má stát platit stamiliony za křižovatku, která napojí jenom privátní subjekty. Nepozdávalo se mu také, že zhotovitel dokumentace nezapočítal vlivy dopravy, kterou by vyvolaly nové velké projekty, jako je administrativní centrum v Újezdě nebo komerční zóna v Průhonicích, o kterých každý z okolí ví, že čekají jen na nový exit. „Jedním slovem nekorektní. Tak na mě celé to divadlo působilo,“ shrnuje dojmy Macků.
Čtěte také:
Na stavbě Pražského okruhu se neuvěřitelně plýtvá, škody jsou miliardové
Studie: Tunel je pro zklidnění pražské magistrály zbytečný
Antonín Zápotocký starostuje osmisethlavým Křeslicím sedmnáctým rokem. Při vyslovení jeho jména rysy tvrdnou už několikáté garnituře na „velké“ pražské radnici. Don Quijote – to je nejlichotivější označení, které pro něj mají. Ale houževnatý, dodávají.
V podstatě celou svou kariéru na radnici Zápotocký věnoval – podobně jako suchdolský starosta Petr Hejl na opačném konci Prahy – tomu, aby jeho obcí nevedla nová velkokapacitní komunikace. Podle pamětníků byl jedním z těch, kteří dokázali svým nasazením strhnout veřejnost a donutit v roce 1996 pražské politiky v čele s primátorem Janem Koukalem, aby oddálili trasu Pražského okruhu o pět kilometrů od Prahy do polí (tzv. trasa JVD), čímž se vyhnula hustě obydleným okrajovým částem metropole a přírodní památce Milíčovský les a údolí Botiče.
Starosta Zápotocký už tehdy poukazoval na to, že hlavním důvodem prosazování nešetrné kratší varianty okruhu (tzv. JVK) jsou pozemky, které investoři skoupili kolem původně plánovaného obchvatu. Hned po oddálení trasy se objevila v konceptu územního plánu v místech, kde měla JVK protnout D1, křižovatka nazvaná Exit 4. Zájmy developerů jsou opět ve hře, měl jasno starosta a nikdo už jej nepřesvědčil, že krátká trasa okruhu je definitivně mrtvá. „JVK jen rozkouskovali a přejmenovali na Exit 4 a Vesteckou spojku. Prostě chtějí tuhle část okruhu postavit po částech. Až budou hotové, už jim nezabráníme, aby nepokračovali dál do Křeslic a do Petrovic, kde je obří kontejnerové překladiště Metrans. To chce jeho majitel také napojit na D1,“ trvá na svém.
Zápotockého nezviklá ani to, že na rozdíl od exitu není komunikace u Křeslic zanesena v územním plánu ani v Zásadách územního rozvoje, kde by pro svůj význam být musela. „Já už jsem toho zažil. Tak mi vysvětlete, proč nám magistrát nepovolí postavit v trase JVK ani třicet domků, což by její výstavbu navždy znemožnilo,“ ptá se starosta. Magistrát odmítavé stanovisko zdůvodňuje tím, že zónu u Milíčovského lesa je potřeba chránit jako nezastavitelné území pro rekreaci. Úředníci zároveň poukazují na to, že starosta si chce zhodnotit i vlastní pozemky. „Ano, jsem jedním ze sedmdesáti vlastníků polí. Můj spoluvlastnický podíl v té lokalitě odpovídá výměře asi tři čtvrtě hektaru. Veškerý zisk bych daroval obci, což jsem několikrát veřejně deklaroval,“ odmítá nařčení starosta.
Celý text naleznete v aktuálním vydání týdeníku Euro