Menu Zavřít

Prokletí úspěšných

4. 10. 2005
Autor: Euro.cz

Passat kromě spousty dobrého nabízí i společenskou sebevraždu

Volkswagen by už měl začít propouštět. Když jsem zhruba před půl rokem testoval VW Polo, byl s výbavou Comfortline. Úzkostlivě propracovaný interiér mimo jiné skrýval pod slunečními clonami u spolujezdce i řidiče zrcátka, osvětlená malými lampičkami. V novém Passatu ve stejné úrovni vybavení utajené světlo nenajdete.
Vypadá to jako prkotina, a také to prkotina je. Poslední reinkarnace Passatu totiž působí svým zjevem impozantně. Vyzněním masky se vůz přiblížil luxusnímu Phaetonu a výčet technologických fines se nese v podobném duchu. Dvouzónová klimatizace a spousta airbagů, elektromechanická parkovací brzda nebo startování motoru pomocí stlačení plastového dálkového ovladače zamykání, a to vše v základu. Jenže luxusní prostředí v automobilech nevytvářejí pouze moderní vychytávky. A dost často padne řidiči do oka něco jiného.
Passat se během uplynulých generací vypracoval do Top 5 svého segmentu a lidé si zvykli mít na něj vysoké nároky. Šetřit se musí, ale v automobilech nad půl milionu by to mělo být vidět co nejméně. Jak se s tím slučuje pěticentimetrový pruh dekorující palubní desku, který byl vyroben z umakartu a ještě se místy odchlipuje? Ve ztvárnění interiéru přitom převládají kvalitní materiály. Zbytek přístrojovky tvoří na pohled i na dotek příjemné plasty, čalounění stropu snese nejpřísnější měřítka a sedadla nejen dobře vypadají.
Jako by ve Volkswagen nedokázal trefit tu správnou míru, kde se sluší ubrat, a kde ne. Týká se to i vzpomínaných vychytávek, z nichž jsou mnohé velmi novátorské. Parkovací brzda se sama uvolní při rozjezdu, nikoli však, pokud nemá řidič zapnut bezpečnostní pás. Klíčem skrytým v dálkovém ovladači lze zase zamknout zadní sedadla, aby nešla sklápět. Oproti tomu se při startování musí ovladač zamáčknout, počkat na nažhavení a poté držet, dokud motor nenaskočí. U konkurence podobné systémy slouží právě k tomu, aby se po krátkém stisku už nebylo třeba o nic starat.A Passat nemá s výbavou Comfortline palubní počítač.
Po rozjezdu ovšem dvojaké pocity z Volkswagenu Passat mizí v nedohlednu. Plavnou jízdu podtrhuje komfortní odpružení, které s bravurou zvládá i velmi rychlé průjezdy zatáčkami bez náznaku zakolísání. Chod šestistupňové převodovky je tradičně bezkonfliktní a částečně se zlepšilo i málo komunikativní řízení. Sešlápněte plyn na podlahu a na vinuté okresní silnici bude poslední generace rychlejší než kterákoli před ní jen proto, jak pevně se drží asfaltu.
Nemá cenu předstírat, že Volkswagen v současné době září v nabídce turbodieselů. Dvoulitr nicméně dodává automobilu sympatických 140 koní, které spolu s pružností od nízkých otáček dají zapomenout na trochu hrubší projev. Sprint na stovku s ním Passat zvládá vcelku hbitě za 9,8 vteřiny, přičemž spotřeba se dá udržet na průměrných sedmi litrech na sto kilometrů. Ekologické aspekty vozu nadále působí nepřesvědčivým dojmem. Chtít po zákaznících, aby si připlatili 22 tisíc korun za filtr pevných částic (tedy něco, co v životě neuvidí a čeho účinky nepocítí) a chovali se k přírodě ohleduplně, od VW zavání alibismem.
A po zásluze. Majitelé v něm objeví znamenité jízdní vlastnosti kombinující pohodlí a dynamiku, která není příliš cítit na spotřebě. Kabina možná sice tu a tam urazí jejich estetický jemnocit, nakonec však zvítězí pragmatické argumenty v podobě komfortních sedadel, nadbytku prostoru a obrovského kufru. Paradoxně jsou právě tyto kvality v Česku největším prokletím.
Podívejte se kolem sebe. Každý den uvidíte aspoň desítku stříbrných passatů s nenápadnými obrázky platebních karet VISA na dveřích a podivnými nápisy typu „Vítejte na nákupech“ nebo něčím podobným. Zatím jsou takto vyzdobeny především automobily předchozí generace, ale taxikáři z Ruzyně svůj vozový park obměňují rychle a neúprosně. Kupte si Volkswagen Passat a je jen otázkou času, kdy se ocitnete na žebříčku společenské prestiže někde mezi vládními úředníky a lidmi, co žerou děti.

Volkswagen Passat 2,0 TDi
Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 1968 cm3
Max. výkon 103 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 209 km/h
Průměrná spotřeba 6 litrů na 100 km
Základní cena 796 600 Kč

Klady
- jízdní vlastnosti
- úsporný turbodiesel
- rozsáhlá příplatková výbava

MM25_AI

Zápory
- taxíky na Ruzyni
- palubní počítač není v základu
- občas kvalita zpracování

  • Našli jste v článku chybu?