ProCoP je relativně novou a zatím málo známou službou pro podnikatele, kteří obchodují na vnitřním trhu Evropské unie. Informuje je, jaké jsou požadavky na nejrůznější druhy výrobků. Co přesně přináší?
Autor: Shutterstock
Mnoho našich podnikatelů tu situaci důvěrně zná: jejich výrobek se prosadil na domácím trhu a oni teď uvažují, zda by s ním uspěli i za hranicemi. Výbornou příležitost jim poskytuje jednotný vnitřní trh Evropské unie, který hranice jako takové nezná. Jenomže, je vše tak jednoduché, jak by se na první pohled mohlo z proklamací o volném pohybu zboží zdát?
Jak prodat přilby ve Francii
|SLUŽBA ZAMETÁ CESTIČKU|
|Síť informačních míst pro výrobky byla založena z iniciativy Evropské komise v loňském roce spolu s přijetím nařízení o vzájemném uznávání. Myšlenkou, která stála za celým projektem, bylo co možná nejvíce usnadnit život podnikatelům a „zamést jim cestičku” na trh jiných států Evropské unie. V průzkumech fungování vnitřního trhu se ukázalo, že právě nepřehledná podrobná právní úprava v cizím jazyce a strach z nekonečných byrokratických procesů odrazují podnikatele od širšího využívání výhod jednotného vnitřního trhu. Služba ProCoP tuto bariéru odstraňuje. |
Vezměme si příklad české firmy, která vyrábí cyklistické přilby a ráda by je prodávala i ve Francii. Situaci má ulehčenou tím, že tyto přilby jsou jakožto takzvané osobní ochranné prostředky upraveny evropskou legislativou, jedná se tedy o takzvaný harmonizovaný výrobek. Jejich výrobce je povinen vydat prohlášení o shodě a tím jsou základní podmínky pro uvedení na trh v jakékoliv zemi Unie splněny.
V jednotlivých zemích však mohou existovat také další požadavky, často neharmonizované, například co se týká označování či balení výrobku, roli může sehrát i jazyková bariéra či šeptanda ohledně šikany ze strany cizích úřadů. Tyto faktory v minulosti často vedly k tomu, že podnikatel si svůj úmysl exportovat rozmyslel a místo, aby se prokousával cizí právní úpravou, rozhodl se zůstat na svém důvěrně známém malém písečku.
To je však nepochybně škoda. Již téměř rok totiž při Ministerstvu průmyslu a obchodu ČR funguje služba ProCoP (Product Contact Point), která informuje podnikatele o národních požadavcích na výrobky. Obdobné informační centrum existuje v každém členském státě Unie. ProCoP tedy slouží jako brána státní správy, která umožňuje podnikatelům „prokopat se” složitou změtí právních předpisů k informacím, které jsou pro ně důležité.
Mezi hlavní povinnosti služby ProCoP patří poskytování informací o technických pravidlech pro konkrétní výrobky a případném požadavku na předchozí schválení, ProCoP také podnikatelům objasňuje pravidla volného pohybu zboží na vnitřním trhu Unie a poskytuje i informace o obecných opravných prostředcích v případě sporu mezi úřadem a podnikatelem, včetně informací o mimosoudním systému řešení sporů při nesprávné aplikaci unijního práva (systém neformálního řešení problémů na vnitřním trhu SOLVIT působí na stejném oddělení MPO jako informační místo pro výrobky).
Neharmonizované sprchové filtry
KAM ZA ProCoPem |
Službu ProCoP nabízí v České republice ministerstvo průmyslu a obchodu. O pomoc lze požádat na následujících kontaktech: e-mailem se lze dotázat na procop@mpo.cz, telefonické dotazy lze vznést na telefonní číslo 224 852 470 nebo můžete také faxovat na číslo 224 853 079. Korespondenci směřujte na adresu: Ministerstvo průmyslu a obchodu, ProCoP, Na Františku 32, Praha 1, 110 00. Osobně můžete navštívit oddělení ministerstva každý pracovní den od 8 do 16 hodin na adrese: Politických vězňů 20, Praha 1. Více informací naleznete na: www.mpo.cz/procop |
Složitější je situace u neharmonizovaných výrobků, kde sice platí zásada vzájemného uznávání (jakmile je výrobek uveden na trh v jednom členském státě, neměl by být problém uvést jej na trh v kterékoliv jiné zemi Unie), ale v praxi se vyskytuje několik obvyklých překážek.
Tak český podnikatel, který začal stavět biostanici (stejná fungovala již v několika zemích Unie), zjistil, že naše dozorové orgány nechtějí vzít v potaz certifikáty získané v zahraničí. Obrátil se na ProCoP, který mu pomohl situaci uspokojivě vyřešit a stavba může zjara pokračovat. Jiný podnikatel chtěl dovážet sprchové filtry z Tchaj-wanu, mělo tedy jít o první uvedení výrobku na evropský trh. ProCoP dokázal v řádu dnů získat vyjádření příslušných orgánů a oznámit dovozci, že filtry budou muset podstoupit takzvané výluhové testy, než mohou být uvedeny na český a potažmo tedy i evropský trh. Zároveň získal informaci, kde a za jakých podmínek si může nechat tyto testy udělat.
Služba pomůže nejenom exportérům, ale také dovozcům
Na ProCoP se však obracejí také podnikatelé (domácí i cizí), kteří si v cizině vyhlédli výrobek a rádi by jej distribuovali v Česku. Nechtějí se však dostat do křížku s Českou obchodní inspekcí či jiným kontrolním orgánem a potřebují znát přesné požadavky českého práva.
Od května 2009, kdy byla služba ProCoP zřízena, už zodpověděla více než stovku dotazů. Nejčastěji se jednalo o otázky týkající se stavebních výrobků, hnojiv, kosmetických přípravků, ale hodně je i otázek z oblasti strojírenství nebo potravinářství.
ProCoP prostřednictvím široké sítě kontaktních osob na příslušných úřadech poskytuje informace o požadavcích, jež na tyto výrobky kladou české a evropské předpisy. Zahraniční informační místa mohou čeští výrobci a exportéři oslovit přímo, anebo lze požádat český ProCoP o pomoc.
Informační místa po celé Evropě komunikují v angličtině, mají povinnost poskytnout informace o svých národních požadavcích do patnácti pracovních dnů, a to zcela bezplatně. Seznam jednotlivých informačních míst najdete na stránkách MPO http://www.mpo.cz/dokument66084.html.