Menu Zavřít

Promarněná příležitost

18. 9. 2017
Autor: Euro.cz

Komplikovaný přístup do Centrálního registru oznámení má nejspíš odradit žadatele

Ministerstvo spravedlnosti spustilo 1. září nový systém s názvem Centrální registr oznámení.

Má sloužit k tomu, aby se každý z nás mohl podívat na to, zda zástupci státu, politici atd.

uvádějí správně informace o svém majetku, o svých podnikatelských aktivitách, příjmech a závazcích. Registr je veřejný a vyhledávání v něm bezplatné. Legislativně je ukotven v zákoně o střetu zájmů. Až potud to vše vypadá dobře. Pak ale dostanete chuť si opravdu něco v daném registru zjistit. A ztuhnou vám rysy.

Abyste se k informacím dostali, musíte podat žádost. Musíte uvést své jméno a příjmení, datum narození, trvalý pobyt, telefon a adresu pro doručování (i když většinu těch údajů o žadateli stát už dávno má).

Když vaší žádosti vyhoví, přidělí vám pro nahlížení do registru uživatelské jméno a heslo - kolikáté už? A jak se ho dozvíte? Nejspíš na poště, až si vystojíte frontu a otevřete doporučený dopis! Velké retro v době, kdy svět funguje elektronicky. V době, kdy za sebou datové schránky mají víc než osm let provozu. V době, kdy právě ministerstvo spravedlnosti datovky hojně využívá, tak tento nástroj pro „svůj“ registr zcela ignoruje. Přece mám-li datovku, nemusím se státu už identifikovat a nepotřebuji žádná další hesla. Nemusím chodit na poštu a stát tam ve frontách. Využitím datovek by se dalo přece všechno tak jednoduše vyřešit. Místo toho nutí stát občanům další a další přístupová hesla a znovu obíhat úřady. A v případě, že nemám datovku? Proč nebyla využita kontaktní místa veřejné správy Czech POINT, která by jistě zvládla žádost nabrat a odeslat?

Odpovědí může být několik. Složitá cesta pro podání žádosti jistě odradí velkou část potenciálních žadatelů o informace z registru. Zapojením provozovatele poštovních služeb - a to hned dvakrát - je generován dopředu zaručený byznys státní firmě. A zapojením elektronických podatelen evidenčních orgánů může být zdůvodněna potřeba dalšího navýšení úředníků, protože ty žádosti někdo musí vyřizovat.

bitcoin_skoleni

Jinými slovy byla promarněna další příležitost, jak využít již hotové služby, výrazně ušetřit a zároveň nabídnout občanům kvalitní a uživatelsky přívětivé rozšíření služeb eGovernmentu. *

O autorovi| Ing. Martin Řehořek, Jednatel NEWPS. CZ s. r. o.

  • Našli jste v článku chybu?