Komplikovaný přístup do Centrálního registru oznámení má nejspíš odradit žadatele
Ministerstvo spravedlnosti spustilo 1. září nový systém s názvem Centrální registr oznámení.
Má sloužit k tomu, aby se každý z nás mohl podívat na to, zda zástupci státu, politici atd.
uvádějí správně informace o svém majetku, o svých podnikatelských aktivitách, příjmech a závazcích. Registr je veřejný a vyhledávání v něm bezplatné. Legislativně je ukotven v zákoně o střetu zájmů. Až potud to vše vypadá dobře. Pak ale dostanete chuť si opravdu něco v daném registru zjistit. A ztuhnou vám rysy.
Abyste se k informacím dostali, musíte podat žádost. Musíte uvést své jméno a příjmení, datum narození, trvalý pobyt, telefon a adresu pro doručování (i když většinu těch údajů o žadateli stát už dávno má).
Když vaší žádosti vyhoví, přidělí vám pro nahlížení do registru uživatelské jméno a heslo - kolikáté už? A jak se ho dozvíte? Nejspíš na poště, až si vystojíte frontu a otevřete doporučený dopis! Velké retro v době, kdy svět funguje elektronicky. V době, kdy za sebou datové schránky mají víc než osm let provozu. V době, kdy právě ministerstvo spravedlnosti datovky hojně využívá, tak tento nástroj pro „svůj“ registr zcela ignoruje. Přece mám-li datovku, nemusím se státu už identifikovat a nepotřebuji žádná další hesla. Nemusím chodit na poštu a stát tam ve frontách. Využitím datovek by se dalo přece všechno tak jednoduše vyřešit. Místo toho nutí stát občanům další a další přístupová hesla a znovu obíhat úřady. A v případě, že nemám datovku? Proč nebyla využita kontaktní místa veřejné správy Czech POINT, která by jistě zvládla žádost nabrat a odeslat?
Odpovědí může být několik. Složitá cesta pro podání žádosti jistě odradí velkou část potenciálních žadatelů o informace z registru. Zapojením provozovatele poštovních služeb - a to hned dvakrát - je generován dopředu zaručený byznys státní firmě. A zapojením elektronických podatelen evidenčních orgánů může být zdůvodněna potřeba dalšího navýšení úředníků, protože ty žádosti někdo musí vyřizovat.
Jinými slovy byla promarněna další příležitost, jak využít již hotové služby, výrazně ušetřit a zároveň nabídnout občanům kvalitní a uživatelsky přívětivé rozšíření služeb eGovernmentu. *
O autorovi| Ing. Martin Řehořek, Jednatel NEWPS. CZ s. r. o.