Menu Zavřít

Pronajali jsme si rumunskou horu

19. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Lídr českého trhu zimních sportů se letos rozhodl proniknout do zahraničí. V Rumunsku si firma Snowhill pronajala 20 tisíc hektarů horského masivu a zvažuje i investici v Bosně. Na domácím trhu prý firmě naopak vadí přežívající „brontosauři“ a socialistické poměry.

WT100

Karel Vacek, šéf firmy Snowhill Lídr českého trhu zimních sportů se letos rozhodl proniknout do zahraničí. V Rumunsku si firma Snowhill pronajala 20 tisíc hektarů horského masivu a zvažuje i investici v Bosně. Na domácím trhu prý firmě naopak vadí přežívající „brontosauři“ a socialistické poměry. Jak se vaše společnost vyrovnala s následky loňské slabé zimy? Ovlivnily menší tržby splácení úvěrů a vůbec tok peněz? Jelikož v Snowhillu rozdělujeme peníze tak, abychom nebyli závislí pouze na zimní sezoně, tak nás loňská zima nepoznamenala. Podle mého úsudku nebyla slabá, byla dobrá. Se splácením úvěrů nemáme problém, naopak jsme letos zakoupili za 50 milionů korun hotel ve Špindlerově Mlýně. V plánu máme posílení sítě našich hotelů a chystáme se také koupit vlastní cestovní kancelář. Navíc se naše investice vedle České republiky nyní zaměřují i na státy jako je Rumunsko, neboť v nejbližší době koupíme vlastní helikoptéru pro oblast Sibui - Fagaraš. Chceme tam provozovat heliskiing. (Poznámka redakce: Heliskiing je sport, kdy lyžař vyskakuje na neupravený svah přímo z helikoptéry.) Proč jste se rozhodli investovat právě do Rumunska, které stojí zatím trochu stranou zájmu milovníků zimních sportů? Chceme tak vyplnit mezeru v nabídce na evropském trhu. Pronajali jsme si tam 20 tisíc hektarů horského masivu. V současné době již vlastníme koncesi a exkluzivní právo využívat svahy pohoří a provozovat tento oblíbený adrenalinový sport. Řešíme ještě průvodce, kteří budou mít na starosti lyžaře a freeridisty. Co se týče dalších potenciálních balkánských středisek, naše pozornost se teď soustřeďuje také na bosenské hlavní město Sarajevo, respektive na tamější Olympijský lyžařský areál. Jak by měla tato střediska fungovat – chcete do nich vozit i české turisty, nebo být jen investorem a těžit především z domácích lyžařů? Čechů obecně v horských střediscích Rumunska nebude mnoho, orientujeme se spíše na místní a zahraniční klientelu ze západní Evropy. Výhodou zmíněné horské oblasti vhodné pro freeriding a heliskiing je přitom jeho dobrá dosažitelnost z každého místa v Evropě. Letadlem do dvou hodin letu a pak ještě hodinu autokarem. Cestování je velice pohodlné a mnohdy rychlejší, než na jaké jsme zvyklí u nás, právě díky letišti přímo v místě. Zpátky domů. Ještědský areál, který má vaše firma v pronájmu, je ve středu zájmu kvůli chystanému lyžařskému mistrovství světa v roce 2009, které spolupořádá město Liberec. Nakolik se vás dotkly problémy s obsazením vedení přípravného výboru mistrovství? V jakém rozsahu se projeví, to poznáme až v zimním období. Hlavně zjistíme, kolik to všechno bude stát peněz. Samozřejmě, že nemám na mysli peníze Snowhillu. Organizační výbor má hodně práce a zatím malý počet lidí. A zda dobře zvolí priority, co řešit ihned a co později operativně, to bude mít zásadní vliv na úspěch při pořádání závodů Světového poháru i mistrovství světa. Vstoupili jste letos nebo nově vstupujete i do nějakého dalšího českého střediska? V letošní sezoně ne. Naší prioritou jsou letos ony investice v zahraničí. To ale neznamená, že i nadále nebudeme sledovat, jak se vyvíjí situace na trhu v Česku. Do budoucna bychom chtěli rozšířit své portfolio aktivit také v oblasti ubytovacích kapacit v našich zimních střediscích a v lázeňských oblastech. Doplní se tak vhodně naše zimní aktivity a propojí zimní a letní sezona. Jak se díváte na jen pomalou liberalizaci českého trhu v tomto oboru? Bohužel v tomto sektoru stále vládne hluboký socialismus. Velké množství pro nás zajímavých lokalit je v držení občanských sdružení, obcí a spolků – například Českého svazu tělesné výchovy. Spolupráce s nimi je velice zkostnatělá a tělovýchovný svaz i Svaz lyžařů České republiky se bohužel ani v dnešní tržní době vůbec nechovají tak, jak je obvyklé na trhu v jiných sektorech podnikání. Navíc jsou zde neustále tendence těmto „brontosaurům“ pomáhat. Můžete uvést příklad? **

Zářným příkladem je třeba poslední rozhodnutí ministra financí Miroslava Kalouska podpořit tělovýchovný svaz jednorázovou dotací 300 milionů korun. Za nás říkáme, že kdybychom mohli koupit nebo provozovat skiareály, které jsou v držení svazu, tak by tyto obrovské finanční prostředky stát ušetřil a nemusel by dávat závratné dotace.

  • Našli jste v článku chybu?