K opakovanému prodloužení lhůty pro podání nabídek, která je k dnešku stanovena na středu 12. srpna, prý dochází kvůli náročným otázkám zájemců o kontrakt. „Uchazeči měli dotazy, které jsme museli zpracovat,“ vysvětluje zpoždění Vratislav Marek z podniku LOM Praha.
Jak vyplývá z dokumentace k zakázce, v uplynulých týdnech se na státní podnik obrátilo hned několik firem s velkým množstvím nejasností k vysvětlení. Z nich třeba vyplývá, že jedním ze zájemců o zakázku je mladá francouzská firma Apache Aviation.
Anebo to, že bleskové plnění zakázky - tedy přistavení pronajmutých letounů už 30 dnů po podpisu smlouvy - nemusí být úplně reálné. Ostatně takový byl jeden ze zatím posledních dotazů zájemců: „Jsme schopni dodat dva letuschopné a plně provozuschopné letouny v souladu s technickými požadavky, bohužel až ve druhém kvartálu roku 2021. Rádi bychom se dotázali, jestli je vůbec možné posunout plnění smlouvy.“
Odpověď podniku LOM Praha, který pronajmuté albatrosy potřebuje pro své Centrum leteckého výcviku v Pardubicích, je však jasná: „Požadujeme plnění co nejdříve a není možné plnění posunout.“
Jak už týdeník Euro uvedl dříve, pronájem dvou až čtyř starších strojů L-39 až za 120 milionů korun je pro LOM Praha nouzovým řešením, protože se stále nepodařilo dotáhnout nákup čtyř nových letadel L-39NG za 1,1 miliardy korun.
Dnes používaným albatrosům L-39C v pardubickém výcvikovém centru, mimo jiné jeho jediným proudovým letounům, končí technická životnost v roce 2021 a 2022. Stroje jsou přitom nutné pro výcvik pilotů českých vzdušných sil.