Menu Zavřít

Pronajměte si mapu na internetu

19. 2. 2007
Autor: Euro.cz

ELEKTRONICKÉ MAPYKdo není na internetu, ten jako by nebyl. Tuto skutečnost si už většina podnikatelů ověřila. I když už ale máte prezentaci vaší firmy na webu pověšenu, neměli byste zapomenout na její důležitou součást. Virtuální mapu s vyznačením vašeho sídla nebo prodejních poboček.

ELEKTRONICKÉ MAPY

Kdo není na internetu, ten jako by nebyl. Tuto skutečnost si už většina podnikatelů ověřila. I když už ale máte prezentaci vaší firmy na webu pověšenu, neměli byste zapomenout na její důležitou součást. Virtuální mapu s vyznačením vašeho sídla nebo prodejních poboček.

Téměř každá, třeba i velmi malá firma má již dnes na internetu vlastní webové stránky. Zákazníci pak nabídku služeb nebo zboží často porovnávají právě prostřednictvím sítě.

I pokud je vaše nabídka v záplavě konkurenčních stránek zaujme, nemusí být ještě vyhráno. Na vašich stránkách by se měl klient rychle a pohodlně „prokliknout“ k mapě, na které najde sídlo vaší firmy, její pobočky, prodejní místa a další informace o provozu společnosti. Pokud lokalitu snadno nezjistí, hrozí, že přejde na stránky jiné společnosti. Od těch ho dělí jediné zmáčknutí tlačítka myši.

Lidé si přitom na využívání internetových map zvykají stále víc. „Například na mapový systém portálu Centrum směřuje měsíčně několik milionů dotazů,“ říká Jan Jeřábek ze společnosti T-Mapy, spol. s r. o., která je předním českým poskytovatelem služeb v oblasti internetových map a webových služeb. Není divu, že lidé pomalu odvykají papírovým atlasům. Ty elektronické jsou rychlejší, pohodlnější a umožňují přesné vyhledávání ulic nebo budov.

PRONÁJEM INTELIGENTNÍ MAPY

Jak elektronickou mapu pro vaše stránky získat? Menším a středním firmám se nabízejí různé postupy, odlišné cenou i způsobem technického řešení.

Oblíbenou metodou je pronájem služby přímo u poskytovatele mapových serverů. Ten má na svých počítačích k dispozici datové podklady pro elektronickou mapu České republiky, případně Slovenska či Evropy. Licence k využití těchto podkladů je velmi drahá, cena se pohybuje v milionech korun. To ale firmu, která je koncovým uživatelem systému, nemusí trápit. Platí totiž pouze měsíční pronájem. „Za aktivaci služby se hradí obvykle několikatisícová částka a pak měsíční nájem přibližně pět až šest tisíc korun. V ceně je také aktualizace dat jednou za rok,“ vysvětluje Jan Jeřábek.

Služba je určena i zákazníkům, kteří se chtějí sami podílet na tvorbě uživatelského rozhraní a chtějí nad mapou zobrazovat svoje objekty zcela nezávisle na dodavateli služby. Umožňuje zobrazit „inteligentní“ dynamickou mapu v systému, který sám řeší vlastní pohyb v mapě včetně přechodu mezi měřítky. A také dynamickou přehledovou mapu pro zobrazení širších souvislostí.

V praxi to funguje tak, že na vašich stránkách se zobrazí mapové okno. „Vše uvnitř okna dodáváme my. Interface vně mapy si může zajistit podnikatel sám podle svých představ a v grafice, která odpovídá designu konkrétních stránek. Je ale samozřejmě možné individuálně domluvit i to, že naši grafici připraví také rozhraní šité na míru,“ pokračuje Jeřábek. „Obsluha klienta je velmi jednoduchá a zvládne ji běžný uživatel. Výhodou je také to, že nepotřebujete žádný speciální hardware, data jsou přímo na serveru u nás,“ říká za firmu T-Mapy Jan Jeřábek.

Další možností je získání jednotlivého statického výřezu mapy, definovaného rozsahem území a velikostí obrázku. Výřez lze vložit kamkoli do webové stránky a zobrazovat nad ním libovolné objekty.

Větší firma si může samozřejmě pořídit i ucelený mapový systém provozovaný na vlastních serverech, tedy vlastní geografický informační systém. To je ale mnohonásobně dražší řešení. Navíc jen pro poskytování informace zákazníkovi, kde se nacházejí pobočky firmy, by to byl zbytečně velkorysý systém.

FIN25

BEZ E-MAPY ANI RÁNU

Podle podnikatelů jsou dnes elektronické mapy již nezbytnou nutností webu. Netýká se to jen obchodů nebo restaurací. Důležité jsou například i při nabídce ubytování. „Je to opravdu nezbytná součást našich webových stránek. Dnes už podle mě musí mít elektronickou mapu každá firma, která nabízí ubytovací služby. Jedna z prvních věcí, kterou zákazník u hotelu posuzuje, je jeho lokalita. Kdo by ji neukázal na elektronické mapě, nemůže už na trhu uspět,“ říká Tomáš Pětivoký ze společnosti Aspa, která potvrzuje internetový server Hotely. Podle něj se peníze vynaložené na pořízení elektronických map zúročí. „Naše stránky navštíví denně někdy i víc než tisíc klientů. Většina z nich webovou mapu samozřejmě využije. Počítáme, že jednorázová investice do zprovoznění mapového systému se nám vrátí do dvou let,“ uzavírá Tomáš Pětivoký.

  • Našli jste v článku chybu?