Menu Zavřít

Propad agroobchodu se snižuje, mohlo by jít i o trend

7. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Hodnota agrárního exportu ČR se oproti květnu 2002 zvýšila o 19,4 procentaPotřetí v prvních pěti měsících letošního roku a podruhé za sebou se v porovnání se stejným obdobím loňského roku snížila negativní bilance agroobchodu ČR.

Hodnota agrárního exportu ČR se oproti květnu 2002 zvýšila o 19,4 procenta

Potřetí v prvních pěti měsících letošního roku a podruhé za sebou se v porovnání se stejným obdobím loňského roku snížila negativní bilance agroobchodu ČR.

Horších výsledků dosáhl letos mezinárodní obchod ČR se zemědělskými a potravinářskými produkty pouze v únoru a březnu, letošní bilance za duben je ale lepší o 100 milionů a za květen dokonce o 400 milionů korun.

Dosavadní trendy

Bilance agroobchodu ČR je v současné době a po řadu let trvale deficitní, ačkoli historicky bývalo potravinářství parádním exportním odvětvím díky dlouholeté tradici kvalitních a specifických potravinářských produktů z území české kotliny zakládaných již za vlády Karla IV. Zejména vlivem agrárních lobby se ovšem postupně měnila struktura obchodovaného zboží z exportu finálních výrobků s vyšší přidanou hodnotou na vývoz zemědělských surovin nebo polotovarů, takže výrazně poklesla takzvaná korunová hodnota exportu. V praxi takový proces vypadá tak, že ČR vyveze do zahraničí tunu pšenice za 3000 korun a doveze tunu mouky za 7000 korun nebo dokonce tunu pekárenských produktů třeba za 15 000 korun. Ačkoli „hmota“ obchodovaných produktů je na obou stranách hranic stejná, hodnota zboží dováženého do ČR je několikanásobně vyšší. Tento trend je přitom podle odborníků nutné změnit - shoduje se na tom jak prezident potravinářské komory ČR Jaroslav Camplík, tak náměstek ministra zemědělství pro potravinářství Rudolf Jánský, tak i analýzy V ýzkumného ústavu zemědělské ekonomiky z let 2001 a 2002.

Květen 2003 - náznak obratu?

Zejména poslední statisticky uzavřený měsíc letošního roku, květen, naznačuje určitý obrat právě v proporcích hodnoty obchodovaného zboží. Podle Jiřího Felčárka z odboru komunikace Ministerstva zemědělství ČR (MZe) se totiž v uvedeném měsíci hodnota agrárního exportu ČR oproti květnu 2002 zvýšila o 19,4 procenta, zatímco dovozu jen o 5,1 procenta, takže pokrytí dovozu vývozem se zvýšilo ze 61,3 procenta v květnu 2002 na 69,6 procenta letos. V květnu 2003 dosáhl totiž agrární obchod celkové výše 10,2 miliardy korun, z toho vývoz měl hodnotu 4,2 miliardy korun, dovoz 6,04 miliardy korun a záporné saldo tak činilo 1,83 miliardy korun. V květnu loňského roku činila celková hodnota agroobchodu 9,26 miliardy korun (vývoz 3,52 miliardy, dovoz 5,74 miliardy) a záporná obchodní bilance 2,22 miliardy korun. Letošní květnová bilance je tak o 400 milionů korun lepší.

Lepší bilanci může pomoci i marketingová agentura

Podle náměstka Jánského je ovšem předčasné hodnotit letošní poměrně příznivý vývoj agroobchodu jako trend. Postupné vylepšování agrární obchodní bilance je však podle jeho slov možné, neboť ČR má oproti jiným kandidátským zemím tu výhodu, že je nejdále v liberalizaci obchodních podmínek s EU. „Stávající vyšší úroveň ochrany vlastních trhů Polska, Maďarska či Slovenska bude po vstupu do EU znamenat, že tyto země budou mít na společném trhu větší problémy než my. Naše podniky již v zásadě při nízké úrovni ochrany našeho trhu v EU jsou, dokázaly si již vybudovat základní obchodní vazby a dokázaly, že se na společném evropském trhu umí korektně chovat,“ myslí si Jánský. Naopak rezervy má podle jeho slov ČR oproti kandidátským zemím i zemím Patnáctky v systémové propagaci potravinářských finálních produktů. Cílená marketingová podpora našich výrobků nejen na domácím, ale i na zahraničních trzích by mohla vyššímu odbytu a zlepšení bilance agroobchodu podle jeho slov zásadně pomoci. „Domnívám se, že potom budeme schopni nabídnout na společný trh daleko vyšší podíl zpracovaných výrobků s vyšší přidanou hodnotou, tedy těch výrobků, které chceme prodávat, protože se určitě nechceme v agrárním obchodu chovat jako rozvojová země, ale jako vysoce rozvinutá agrárně potravinářská země, kterou bezesporu jsme,“ zdůraznil náměstek.

První vlaštovky

Marketingová agentura, která by se měla v ČR propagací, prezentací a oceňováním kvalitních tuzemských potravinářských produktů zabývat, nicméně zahájí svou činnost až v příštím roce. Jakési „nulté stadium“ propagace domácích potravin již existuje - je jím Národní program podpory domácí potravinářské produkce, s již odsouhlaseným logem KlasA, kterým by měly být vybrané potraviny nadstandardní kvality viditelně označeny. První ocenění by měl přitom ministr zemědělství Jaroslav Palas udělit v rámci zahájení mezinárodní agropotravinářské výstavy Země živitelka v Českých Budějovicích 28. srpna. Dosud je podle ministra do programu přihlášeno devět výrobků, konečná uzávěrka pro výrobce, kteří chtějí stihnout označení KlasA při zahájení Země živitelky, je 15. červenec. Registrace žádostí a proces udělení značky KlasA jsou bezplatné.

Vývoj bilance agroobchodu v roce 2003 v porovnání s loňským rokem

(v mld. Kč)

Období bilance 2002 bilance 2003

Leden -2,5 -2,3

Únor -1,9 -2,4

Březen -2,6 -2,7

Leden - březen -7,0 -7,4

Duben -1,9 -1,8

bitcoin_skoleni

Květen -2,2 -1,8

Zdroj: statistiky MZe

  • Našli jste v článku chybu?