Menu Zavřít

Propletence na kolejích

21. 11. 2002
Autor: Euro.cz

O personální změny na železnici se vede tvrdý boj

Razantně se rozhodl řešit personální situaci v Českých drahách ministr dopravy Milan Šimonovský. Na snídani s novináři jednoduše oznámil, že současný management v čele s Daliborem Zeleným bude v lednu odvolán a nastoupí noví čerství lidé. „Pro vedení hledám lidi, kteří mají odhodlání pokračovat v transformaci,“ uvedl. Zdálo by se, že Zeleného klika na železnici s jistotou končí. Jenže to není až zase tak jisté! V lednu už nebudou České dráhy státní organizací, ale akciovou společností. Pravomoc odvolat generálního ředitele podniku nebude mít Správní rada drah, prakticky ovládaná v minulosti ministerstvem dopravy, ale nová dozorčí rada. S tím prý ministr počítá. „Vše je s jejími členy domluveno tak, aby ke změnám došlo,“ řekl Šimonovský. Je tomu opravdu tak?

Nebude to snadné.

Vše spíše nasvědčuje tomu, že o posty na drahách bude ještě lítý boj. Zeleného konec totiž neschvaluje současný vlivný předseda správní rady podniku Pavel Stoulil, který bude také členem nové dozorčí rady. „Odvolání manažerů ještě do konce roku bych považoval za prázdné gesto a myslím, že by jej většina lidí nepodporovala,“ řekl týdeníku EURO Stoulil. „Ani po Novém roce bych pro něj ruku nezvedl. Zelenému by se měla dát šance, aby mohl v nových podmínkách učinit plánované kroky.“ A jestliže by současná rada změny odmítla, pak je velká pravděpodobnost, že to udělá i nová dozorčí rada v lednu. Její členové byli jmenováni ještě předchozím ministrem Jaromírem Schlingem a vše bylo schváleno Zemanovou vládou těsně před koncem jejího úřadování. A ta Zeleného podporovala! Proto se tváře v dozorčí radě do značné míry shodují s těmi z dosavadního orgánu. „Ministr Šimonovský nemá oporu ani na samotném ministerstvu, jeho pozice je celkově dost slabá. O ničem v podstatě nerozhodují ani jeho náměstci, ale úředníci z druhé úrovně,“ říká zdroj blízký ministerstvu dopravy, který nechtěl být jmenován. „Už Schling se ve své funkci klátil spíše jako třtina ve větru a Šimonovský má v budově ještě menší reálnou moc.“ Tyto informace nepřímo potvrzuje Šimonovského náměstek pro transformaci drah Vojtěch Kocourek, kterého si ministr přivedl ze soukromé sféry. Je v úřadu zhruba měsíc a teprve se začíná v problematice orientovat. „K personálním otázkám nyní nemůžu nic říci, jsem tu jen krátce,“ řekl týdeníku EURO Kocourek, který by měl celý proces reforem vlastně řídit.

WT100

Nová aliance.

Šimonovského naděje na odvolání drážních manažerů ale nejsou tak malé, jak by se mohlo zdát. O změny na dráze (a uvolněná křesla na nábřeží Ludvíka Svobody) stojí hodně lidí, a tak se ministrovi objevují nečekaní spojenci. Jedním z nich je bývalý příznivec Zeleného, šéf železničních odborů Jaromír Dušek. Někdejší rebel ještě nedávno vedení podniku podporoval, ale nyní je očividně pro změnu. Z historického hlediska tak nastane paradoxní situace. Nejčastějším spojencem ministra dopravy pro prosazování změn na kolejích bylo v uplynulých třinácti letech vedení drah. Společně se snažili zlomit sílu odborů. Nejmarkantněji se to projevilo v době úřadování Jana Stráského v polovině devadesátých let, který se - s premiérem Klausem za zády - pokoušel zabránit hned několika stávkám na dráze. Nepodařilo se, Jaromír Dušek prosadil své požadavky a stal se důležitým hráčem drážní politiky.
Zhruba před čtyřmi lety se spojily odbory s vedením podniku proti ministerstvu. Konkrétně Dušek a nově nastupující ředitel drah Zelený uzavřeli nepsané spojenectví proti tehdejšímu ministrovi Antonínu Peltrámovi. Nelíbila se jim jeho politika transformace drah a také jeho náměstek Jaroslav Vrána. Tento někdejší generální inspektor drah a přítel Dalibora Zeleného prosazoval v náměstkovské roli tvrdé reformy, především dělení drah. A to se jemu i Peltrámovi stalo osudným. Ministr byl odvolán, Vrána odešel zpět do soukromého sektoru. Dvojice Zelený – Dušek zvítězila.
Jenže časy se mění a je tu nová aliance – tentokrát pro změnu ministerstva a odborů. Černého Petra drží ředitel drah. A hlasy odborů budou důležité, kromě Duška mají zastupovat v nové dozorčí radě zájmy zaměstnanců další dva jejich předáci.

Kulový blesk

Kromě přízně odborů dostal ministr dopravy před několika dny další nečekanou kartu do hry. Přišla mu opět od bývalého přítele Zeleného, nyní generálního inspektora Českých drah Zdeňka Žáka. Jeho úřad začal prošetřovat prodej drážních pozemků společnosti STEP. Jde o lukrativní parcely v Praze–Libni. A co se neukázalo! Inspekce Českých drah uvádí, že Dalibor Zelený z prodeje profitoval, za pozemky měl od firmy STEP získat luxusní byt. Domnívá se, že dráhy mohly za pozemky získat nejméně o dva miliony korun více než necelých sedm milionů korun, za kolik je prodaly. Kauza byla předána policejní protikorupční službě. Zelený vinu odmítá, ale pokud by se obvinění prokázalo, byl by to konec jeho železniční kariéry. A Šimonovského lidé by mohli ovládnout České dráhy.

  • Našli jste v článku chybu?