ELEKTRONICKÉ MÝTNÉNový ministr dopravy Aleš Řebíček navrhne vládě jednotnou sazbu elektronického mýtného pro všechny zpoplatněné silnice. Konečná cena za kilometr jízdy má zohledňovat jízdu v noci, počet náprav a plnění ekologických norem.Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský hodlal rozdělit zpoplatněné dálnice, rychlostní komunikace a silnice 1.
ELEKTRONICKÉ MÝTNÉ Nový ministr dopravy Aleš Řebíček navrhne vládě jednotnou sazbu elektronického mýtného pro všechny zpoplatněné silnice. Konečná cena za kilometr jízdy má zohledňovat jízdu v noci, počet náprav a plnění ekologických norem.
Bývalý ministr dopravy Milan Šimonovský hodlal rozdělit zpoplatněné dálnice, rychlostní komunikace a silnice 1. třídy do sedmi sazeb mýtného. Chtěl tím minimalizovat snahu dopravců objíždět placené komunikace po silnicích nižších tříd. Jeho nástupce Aleš Řebíček považuje za výhodnější jednu sazbu. „Chci dosáhnout jasného způsobu metodiky sazeb, která přinese očekávaný ekonomický výnos. A současně nebude komplikovat život zúčastněným stranám, jako jsou dopravci, kraje nebo obce,“ zdůrazňuje nový ministr.
Podle jeho slov je v této chvíli slibným řešením stanovení jednoho tarifního pásma. A to s podmínkou půlročního sledování efektu a možností případných korekcí na více sazeb, pokud by se to ukázalo jako nezbytné.
LEVNĚJI V NOCI Sazba mýtného pro kamiony nad 12 tun, které začnou za použití zpoplatněných úseků platit 1. ledna 2007, má vycházet ze základní ceny. Na skutečnou výši mýta bude ale mít vliv především to, zda nákladní vozidlo pojede po dálnici či jiném zpoplatněné komunikaci ve dne, nebo v noci, jaký má počet náprav a zda splňuje ekologické normy Euro 3 nebo Euro 4. Dopravci by tak podle těchto parametrů měli platit mýto od minimální sazby 1,30 koruny až po maximálních 5,40 koruny za kilometr. Očekávaný čistý příjem z výběru mýta 2,8 miliardy korun pro fond dopravy by se měnit neměl. „Vítáme, že ministerstvo přistoupilo k variantě, která bude jednoduchá a transparentní pro zákazníky i dopravce,“ komentuje návrh ministra mluvčí sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Podle jeho slov celý výnos z elektronického mýta vytvářejí dopravci, a proto by měl být systém vůči nim co nejvstřícnější. „Jedna sazba se navíc osvědčila vNěmecku i Rakousku,“ dodává Felix. KOMISE NA OBJÍŽDĚNÍ Samotný ministr dopravy nesdílí obavy krajů a obcí, že kamiony budou zpoplatněné úseky komunikací objíždět. Na tento případný nešvar by se měla zaměřit komise složená z odborníků ministerstva a ČVUT. Řebíček se také chystá vypracovat audit, jak je firma Kapsch s výstavbou mýtného systému daleko, a zda není termín jeho spuštění na dálnicích ohrožen. „Chystám se provést audit samotné výstavby, nikoliv výběrového řízení na dodavatele systému,“ upozorňuje ministr. ČESKO MÁ VYSVĚTLIT PODPORU**
Česko by mělo zhruba do měsíce vysvětlit Evropské komisi, zda neposkytla společnosti Kapsch při zakázce na dodávku systému elektronického mýtného pro kamiony nepovolenou veřejnou podporu. Podle názoru ministerstva dopravy k tomu nedošlo. V případě, že by ministerstvo dopravy neuspokojivě vysvětlilo, proč vybralo až třetí nejnižší nabídku, mohla by Evropská komise zahájit správní řízení kvůli nepovolené podpoře a celou zakázku zrušit. To prý ale podle ministra dopravy nehrozí.