Menu Zavřít

Prostě obyčejná práce

23. 5. 2012
Autor: Euro.cz

Žaluzie Servis Climax ve světě vylepšují pověst českých výrobků. Majitel firmy byl nedávno oceněn jako jeden z nejúspěšnějších tuzemských podnikatelů.

Vybudovat firmu s ročním obratem půl miliardy korun a téměř třemi stovkami zaměstnanců nevyžaduje výjimečné schopnosti ani neobvyklou dávku štěstí. Jak dodává Miroslav Jakubec, který přesně takový podnik vytvořil, za vším je pouze dennodenní trpělivá práce. „Každý den jsme přišli do práce a firmu o malinko posunuli dopředu. Když tohle děláte zhruba dvacet let, už za vámi musí být něco vidět. Tedy jestli neděláte vyloženě blbosti,“ říká majitel vsetínské firmy Servis Climax, největšího výrobce žaluzií i jiné stínicí techniky v Česku. Přibližně polovinu svých výrobků dnes společnost dokáže prodat na zahraničních trzích, především v Rakousku a Německu. Vnější a vnitřní žaluzie i rolety na míru dodává nejvýznamnějším výrobcům oken, nedávno se firma stala výhradním dodavatelem společnosti Sulko. Výjimečný úspěch podnikatelského příběhu, který se začal psát počátkem devadesátých let, ocenili i porotci soutěže Podnikatel roku. Miroslav Jakubec se letos stal jedním z jejích šesti finalistů. Přesto ale se sobě vlastní skromností zdůrazňuje, že nejde jen o jeho práci: „Jsem sice většinový majitel, ale vždycky jsem měl společníka. Posledních deset let je jím Jiří Jurečka.“

Na počátku byly silonky

K podnikání může člověka dovést mnoho důvodů. V případě Miroslava Jakubce to byla hlavně hmotná nouze. „Byl jsem tehdy zaměstnaný, ale vydělával jsem velice málo. Manželka neměla ani na punčochy, na boty pro syna jsme šetřili několik měsíců. Ten pocit, že nedokážu uživit rodinu, mi strašně vadil,“ vzpomíná Jakubec. Pořídil si proto živnostenský list a začal montovat těsnění oken a dveří. Ukázalo se to jako dobré rozhodnutí, až do příchodu jara o zakázky nebyla nouze. Potom bylo třeba porozhlédnout se po něčem, co by lidi mohlo zajímat v létě. Tak vstoupily na scénu žaluzie.
Následně Jakubec se společníkem odkoupili distributorskou síť, která byla k mání za dvacet tisíc korun. Nakupovali těsnění a žaluzie, které následně prodávali montérům. Po nějaké době se ale ukázalo, že dodávky od výrobce nejsou úplně spolehlivé. „Přestože to byla velká česká firma, řekli jsme si, že to zvládneme lépe sami,“ vzpomíná podnikatel. Koupili proto na leasing stroj asi za tři sta tisíc korun a začali vyrábět. Zpočátku si firma vystačila s málem, vzpomínka na tehdejší provizorní podmínky dnes v panu Jakubcovi vyvolává úsměv: „Vyráběli jsme v kulturáku v jedné vesnici u Vsetína. Během plesové sezony jsme museli každý pátek kompletně všechno vystěhovat do hasičské zbrojnice, a pak zase nastěhovat zpátky. Pak už jsme to měli natolik natrénované, že jsme to zvládli i během čtyř hodin.“ Dnes už je provoz firmy podstatně komfortnější. Servis Climax vyrábí žaluzie, rolety a markýzy ve dvou moderních halách ve Vsetíně, a brzy k nim přibude další.

Revoluce v oknech

Úspěch firmy úzce souvisí s porevoluční proměnou českých domácností. Kdo jde s dobou, nejspíš už dávno zavrhl záclony a možná i závěsy. V devadesátých letech se jednoduše dostaly do módy žaluzie a jejich obliba zřejmě hned tak neopadne. Po revoluci došlo k nárůstu bytové výstavby a také se ve velkém vyměňovala okna – obojí se odrazilo v obrovském nárůstu poptávky po nové stínicí technice, které zpočátku neodpovídala nabídka.
V poslední době navíc sílí nový trend, a to žaluzie, které kryjí okno zvenku. Kromě toho, že jde o efektní architektonický prvek, má vnější stínění také výrazný praktický přínos. Dům se totiž podstatně více přehřívá, pokud sluneční záření projde sklem dovnitř, než když je zachyceno venku. „Pokud je správně navržena stínicí technika, není vůbec potřeba používat v létě klimatizaci,“ zmiňuje hlavní výhodu Miroslav Jakubec. Do Česka nicméně tento prvek proniká zatím jen pomalu, většinu vnějších žaluzií vyrábí Servis Climax pro zahraniční trh. Zkušenosti výrobce ale napovídají, že to, co funguje v západní Evropě, brzy přijde i do tuzemska. A firma aktivně pracuje na tom, aby proměna byla co nejrychlejší. Snaží se zlepšovat vědomosti architektů a projektantů o možnostech nejmodernější stínicí techniky, pořádá pro ně semináře a poskytuje technické poradenství. Jakmile se totiž na vnější žaluzie nebo rolety zapomene ve fázi projektování, později už lze jen improvizovat a výsledek není tak dobrý.

MM25_AI

Z Číny nejde strach

Oproti výrobcům oken, kteří mají velké problémy v důsledku propadu stavebnictví, má Servis Climax výhodu. „Když si někdo postaví dům, vybavuje ho postupně. Stínicí technika – minimálně ta vnitřní – se může dodělat i za dva, tři roky,“ vysvětluje Jakubec, proč firma letos zaznamenává desetiprocentní růst, o kterém si můžou stavební firmy nechat leda zdát. „Toto vybavení navíc podléhá módě, je běžné, že je lidé mění po několika letech,“ dodává.
Úspěch Servis Climaxu ostatně do značné míry závisí na tom, že právě estetickou stránku rozhodně nepodceňuje. Podle majitele spočívá významná konkurenční výhoda firmy v tom, že dokáže klientovi nabídnout obrovskou škálu výrobků od klasických hliníkových žaluzií po látkové rolety a markýzy v mnoha barevných provedeních. Barev ale není nikdy dost a právě v tomto směru se chce firma do budoucna zlepšit. „Plánujeme novou lakovnu, abychom mohli nabídnout ještě víc odstínů,“ říká Jakubec.
Výroba na zakázku s velkým důrazem na kvalitu a pružnost je také důvodem, proč se firma neobává levné asijské konkurence. „Drtivá většina zákazníků, kteří se rozhodnou pro žaluzie nebo rolety, je chtějí přesně na míru, to znamená na milimetry. Asijské výrobky, které najdete ve velkých nákupních centrech, jsou vyráběny v konfekčních rozměrech po pěti nebo deseti centimetrech,“ říká Jakubec. V cestě levnému dovozovému zboží v tomto oboru navíc stojí krátké dodací lhůty a také fakt, že cena zde není všechno. Servis Climax je ve svém oboru nejúspěšnější českou firmou, a to přesto, že je zhruba o deset procent dražší než konkurence. Zákazníci na to podle Miroslava Jakubce slyší, protože si cení solidnosti a kvality. „Jako první v oboru stínicí techniky jsme nedávno prodloužili záruční dobu na čtyři roky. Snažíme se, abychom se za naše výrobky nemuseli stydět.“

  • Našli jste v článku chybu?