Kvůli sporům s německým dodavatelem technologií přichází česká firma recyklující pneumatiky o čtyřicet milionů ročně
Česká republika ročně vyprodukuje 50 až 60 tisíc tun nepopulárního odpadu – ojetých pneumatik. Polovina z nich končí v kotlích cementáren, zbytek se recykluje na tři produkty (viz box). V byznysu jsou v Česku klíčovými hráči dvě firmy: RPG Recycling ze skupiny Rec Group z Uherského Brodu a Hargo ze žatecké průmyslové zóny Triangle.
Zatímco Uherskobrodským se daří a chtějí expandovat, Hargo řeší obrovský problém s dodavateli technologie. Špatná linka jim podle majitele firmy Františka Janů sráží obrat z plánovaných 84 milionů na pouhých 32 milionů a zisk z deseti milionů ročně na nulu. Důvodem potíží jsou spory o výkonnost linky s dodavatelem technologie, českou firmou Driga a německým výrobcem Pallmann.
Smluvní pokuta Jádrem tvrdého sporu je kvalita jednoho z tří finálních produktů – drátků z kovových kordů, určených pro zušlechťování slitin ve slévárnách. Hargo totiž počítalo s výtěžností linky pětadevadesát procent, což však linka nesplňuje, a firma přichází o zisk. „Byli jsme se podívat na technologii Pallmann ve Španělsku, kde linka těch 95 procent dávala. Tuto kvalitu máme obsaženu i ve smlouvě, ale neplní ji,“ tvrdí Janů. Firma svou roční ztrátu vyčísluje na zhruba 40 milionů korun. Při návštěvě firmy i laik jasně vidí, že z linky vyjíždějí evidentně znečištěné brikety drátků s cucky gumy. A kvalita dosahuje jen zhruba 75 procent. Lisy navíc s drátky protkanými pryží urputně bojují, běžně snadno ohybatelné drátky nejde kvůli pružným částečkám řádně slisovat.
Ani po dvou letech od dodávky společnost Pallmann společně s Drigou nenaplnily podle Janů smluvní závazky a nespustily domluvený měsíční zkušební provoz. Německá společnost nabídla dodání dalšího stroje, který měl produkt vyčistit. Ten by ale muselo Hargo zaplatit, což kvůli neplnění smlouvy odmítlo.
Příběh však začal v posledních týdnech eskalovat do podoby výhrůžek ze strany německého dodavatele. Za dodání linky za 130 milionů korun dle smlouvy Hargo vyplatilo dodavatelům jen 90 procent ceny a uplatnilo smluvní pokutu přesahující 62 milionů korun. Fakturu ale Driga, respektive Pallmann, po níž ji měla česká firma jako po subdodavateli požadovat, neproplatila.
Na konci března Radek Lopata z advokátní kanceláře Giese & Partner, zastupující německou firmu, pohrozil tím, že si Němci pro výrobní stroje přijedou. „Dle smlouvy o dodání, která se řídí německým právem, byl článek vymezující vznik výhradního vlastnického práva odsouhlasen ve prospěch společnosti Pallmann,“ tvrdí Lopata, „v důsledku toho zůstává Pallmann vlastníkem strojů a zařízení. Z tohoto důvodu požadujeme vydání a předání strojů.“ Předání by se mělo uskutečnit do deseti dnů od obdržení dopisu a Němci si je chtějí odvézt.
Tvrdý spor Překvapený František Janů říká: „Ať si to klidně odvezou, ale až nám vrátí zpět devadesát procent z ceny, kterou jsme za recyklační linku, která nevyrábí kvalitní produkty dle smlouvy, zaplatili.“ Před měsícem přitom německá Nemusejí vyletět komínem Z pneumatik se získává především pryžová drť – granulát. Z ní se pak vyrábějí speciální tlumivé rohože pod traťové svršky, přidává se jako tlumič hluku do povrchu silnic, vyrábějí se z ní také umělé trávníky, povrchy dětských hřišť a podobně.
Ze zbytků kovového kordu se lisují velké brikety, které odkupují slévárny. Jako poslední z linky vychází textil – chemlon. Ten se dá využít jako izolace nebo podestýlka do arén pro zvířata. Likvidace ojetých pneumatik není zatím běžným odvětvím podnikání, lze ji ale přetavit ve výnosný obchod. Protože je pneumatik kvůli pálení v cementárnách nedostatek, nakupují se ojeté v Německu, Rakousku nebo Itálii.
Byznys má rostoucí tendenci. Uherskobrodská RPG Recycling, pracující s technologií od dánské firmy Eldan, nabírá zaměstnance. V současnosti jich zaměstnává 45 proti loňským 32. Chce navíc otevřít další recyklační linku v Praze. „Náš obrat přesahuje 120 milionů korun, daří se nám být v plusových číslech, a to včetně nových investic,“ uvedl výkonný ředitel společnosti Pavel Hartman. Firma, která s likvidací pneumatik začala v devadesátých letech, zpracovává 22 tisíc tun pneumatik ročně. Zhruba stejné množství zpracovává i Hargo, které spouštělo provoz v roce 2011. l
linka prošla kvůli sporům testem nezávislé společnosti Bureau Veritas. A zkoušky potvrdily, že dodaná technologie ve většině parametrů nesplňuje smluvní požadavky: kapacitu výroby, čistotu drátků apod. Společnost konstatovala i nadměrnou poruchovost. Němečtí dodavatelé však z poruchovosti viní zaměstnance firmy Hargo, takže na 99 procent skončí vyhrocený spor před soudem.
Zprostředkovatelská firma Driga, která se v kontraktu poprvé v životě zhostila role generálního dodavatele, nyní obchodu tvrdě lituje. Jednatel Drigy Petr Hensel připouští jen, že recyklační linka nevyrábí jeden produkt dle smlouvy. Je si vědom toho, že tvrdý spor může mít pro jeho společnost trpký konec.
„To, že skončíme v likvidaci,“ dodává. l
O autorovi| Jan Hrbáček • hrbacek@mf.cz