Martin Pejša, ředitel taktického marketingu pro firemní zákazníky Vodafonu
Nejčastěji si podnikatelé stěžují na nepřehlednou legislativu a neochotné úředníky. Liší se jejich postoje podle toho, kdy začali podnikat?
Majitelé firem, kteří začínali podnikat pár let po revoluci, často uvádějí, že jim rozjezd podnikání komplikovala nedokonalost zákonů a nemožnost odhadnout vládní rozhodnutí. Naopak vlastníci, kteří začali podnikat nedávno, často jako problém uváděli příliš komplikovanou legislativu a pomalost soudů.
Čím si vysvětlujete nezájem mobilních operátorů o začínající firmy? Je stav, že jim nenabízeli speciální firemní „balíčky“, už minulostí?
Určitě je to minulost. Například letos jsme připravili balíček šitý začínajícím podnikatelům na míru. Získají díky němu zvýhodněné volání a telefon, ale také možnost si velmi výhodně pořídit kvalitní počítač, účetní software, bankovní produkty a další pro rozjezd firmy nezbytné věci.
Deset procent podnikatelů údajně vůbec nepotřebuje mobilní telefony, což se v dnešní době zdá téměř neuvěřitelné. V jakých oblastech jejich firmy působí?
V devadesátých letech si více než čtyřicet procent firem, které tehdy začínaly, vystačilo s pevnou linkou. Dnes je situace jiná, být v podstatě stále na příjmu je pro mnoho z nich nezbytné. Přesto se najdou společnosti, které by minimálně nějaký čas bez mobilu mohly fungovat. Z průzkumu vychází, že jsou hlavně z oblasti stavebnictví, výroby, zemědělství a zdravotnictví.