PRAHA (tpk) - Jürgen Schrempp se minulou středu zapotil více než kdykoli předtím. Šéf koncernu DaimlerChrysler musel akcionářům na pravidelném výroční setkání vysvětlovat, jak mohlo vedení dopustit podprůměrnou výkonnost značky Smart, klesající prodeje Mercedesu i jeho problémy s kvalitou. „Je nutné se nejdříve střelit do nohy, abychom mohli začít s první pomocí?“ ptal se na setkání Klaus Kaldemorgen z německého fondu DWS.
Nebylo to jen načasováním špatných zpráv, ale i to sehrálo svou roli.
Počátkem týdne Mercedes-Benz nejdříve oznámil, že musí svolat k opravám 1,3 milionu vozů, nejvíce v historii. Některé modely Mercedesu vyrobené v letech 2001 až 2004 postihly problémy s alternátorem a s baterií, jiným budou kontrolovány brzdné systémy. Náklady na opravy koncern neuvedl, zato se jeho vedení nechalo slyšet, že příliš spoléhalo na dodavatele.
U Smartu jsou obtíže dlouhodobějšího rázu. Automobilka se nedostala do černých čísel od svého vzniku v roce 1998 a vyhlídky pro příští roky nevypadají lépe. Smart se proto začlení pod značku Mercedes včetně vývoje, nákupu dílů, prodejů i servisu. Z fixních nákladů Smartu chce Mercedes ukrojit až třicet procent, přičemž jedním z opatření bude významné propouštění. Od počátku roku 2006 se přestane vyrábět Roadster a přerušeny byly práce na vývoji modelu ForMore, určeném do lehkého terénu. Restrukturalizace společnosti přijde na 1,2 miliardy eur a vedení Mercedesu zatím doufá, že se Smart do roku 2007 dostane do zisku.
Dobrá zpráva nakonec přece přišla. Americký federální soud minulý pátek rozhodl, že DaimlerChrysler nemusí platit miliardy dolarů Kirku Kerkorianovi kvůli fúzi z roku 1998.