Patricia Russová to v čele společnosti nebude mít lehké
Jako by se do toho nikomu nechtělo. Hon na nového šéfa společnosti Lucent Technologies začal už v říjnu 2000. Nejdříve byl osloven James McNerney jr., finalista závodu o vedení General Electric. Ten se však raději ujal řízení 3M. David House z Intelu a Nortel Networks zdvořile odmítli a nepodařilo se přesvědčit ani šéfa Alcatelu Krishe Prabhua. Nakonec se 7. ledna prázdné místo uvolila obsadit ostřílená Patricia F. Russová. Tato devětačtyřicetiletá rodačka z Trentonu v New Jersey, která pracovala u AT&T a Lucentu dlouhých 19 let, se teprve osm měsíců předtím stala číslem dvě u společnosti Eastman Kodak. Není divu, že se dobrovolníci na tento post dvakrát nehrnuli. Rozsáhlý kolaps odvětví s příměsí manažerských přehmatů proměnil Lucent, někdejší hvězdu mezi společnostmi, v nevábný ležák. V roce 2001 dosáhly ztráty Lucentu šestnácti miliard dolarů. Vyhlídky trhu s telekomunikačním zařízením jsou i nadále dosti pochmurné a hodnota akcií od konce roku 1999 poklesla o 90 procent. Cílem Lucentu je udržet se v roce 2002 alespoň na nule, a tak se honem zbavuje majetku. Se společností to zkrátka vůbec nevypadá růžově. Russová však má možná karty rozdány lépe, než se mnozí domnívají. Většinu špinavé práce už totiž udělal dočasný výkonný ředitel Henry B. Schacht. Od té doby, co se v říjnu 2000 vrátil ke kormidlu (poté, co byl vypoklonkován Richard A. McGinn), se zbavil nevýnosných aktiv, obměnil sortiment, snížil počet zaměstnanců o více než polovinu - asi o 65 tisíc míst - a znovu Lucent nasměroval k jeho tradiční klientele, telekomunikačním obrům. Pro Russovou je pak ještě lepší, že od Lucentu se nikdy nečekalo méně než teď. Velcí zájemci o telekomunikační zařízení stále omezují plánované výdaje, takže s růstem v dohledné době nikdo nepočítá. Většina investorů přinejlepším doufá, že se už podařilo zastavit krvácení. A navíc noví ředitelé bývají po určitou dobu hájeni, zejména u firem, které jsou na tom stejně špatně jako Lucent. Z toho vyplývá, že až do konce tohoto roku nebo začátku roku 2003 nebudou investoři od Lucentu pod vedením Russové chtít skoro nic. Řada analytiků přitom předpovídá, že právě tehdy se trh s telekomunikačním zařízením opět začne stavět na nohy. Pokud se tedy Russové podaří uhlídat náklady a přesvědčit zákazníky, aby častěji dávali důvěru renovovanému sortimentu firmy, mohla by z téhle kaše vybřednout a ještě přitom vypadat chytře. „Strategie i výrobní plán jsou kvalitní,“ říká Russová, „A já vím, jak je rychle rozjet.“ Ovšem nejdřív se Russová musí vypořádat s dobou temna telekomunikačního průmyslu, která bude v tomto roce ještě temnější. V konjunkturních letech rostly investiční výdaje o 30 a více procent ročně, ale v důsledku loňské recese poklesly na trhu ve Spojených státech o pět procent. To však není nic proti třicetiprocentnímu pádu kapitálových výdajů, který v roce 2002 předpokládá analytik ABN Amro Ken Leon. Svůj odhad zakládá na průzkumu mezi třemi sty poskytovateli telekomunikačních služeb z celého světa. Problém je v tom, že poptávka po službách nikdy nedosáhla míry, se kterou telekomunikační průmysl počítal. Výnosy z nových datových služeb by letos měly růst jen o patnáct procent, tedy o polovinu pomaleji, než se v tomto odvětví dlouhodobě očekávalo. Aby se letos Russová dostala alespoň na nulu, bude muset udržet na uzdě náklady a zároveň se usilovně snažit znovu nastartovat prodej. Jinak by totiž mohla být donucena k dalšímu propouštění. Prosadit nové optické, bezdrátové a datové systémy, které Lucent předvedl loni v listopadu, však bude pěkná dřina. Produkty konkurentů, jako Cisco, Juniper či Ciena, jsou při srovnatelných cenách dost možná stejně kvalitní nebo i lepší. Na druhou stranu má Russová ideální vyjednávací pozici pro to, aby Lucent prosadila u nejvýše postavených telekomunikačních manažerů - mnozí z nich totiž stejně jako ona začínali u AT&T. Russová se musí „vžít do role svých zákazníků“, nabádá John Zeglis, výkonný ředitel AT&T Wireless. To už se jí několikrát podařilo. V roce 1992 postavila na nohy ztrátovou výrobu kancelářských telefonů v AT&T, a co se jejího působení v Kodaku týče, Lise O. Rapuanové, vedoucí výzkumu společnosti Legg Mason, která vlastní tržní podíl jak v Lucentu, tak v Kodaku, „připadalo, že si dokáže poradit i s pěkně zapeklitou situací“. Do funkce nastoupila ve správnou chvíli. Pokud toho jako manažer správně využije, mohla by zabodovat i v případě Lucentu.
Tabulka:
HLAVNÍ VÝZVY PRO PATRICII RUSSOVOU
SLABÝ TRH
Američtí zákazníci Lucentu mohou letos snížit své investiční výdaje o třicet procent
DALŠÍ PROPOUŠTĚNÍ
Bez zisků se Russová možná bude muset zbavit dalších zaměstnanců i majetku
NOVÉ PRODUKTY
Nové optické i datové produkty budou muset jít na odbyt
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc