OBCHODY PRO CHOVATELE O distribuci krmiva pro domácí mazlíčky se dělí supermarkety, drogerie a menší chovatelské obchůdky. I když by se mohlo zdát, že malí obchodníci nemohou v konkurenci řetězců přežít, opak je pravdou.
Jaroslav Lameš má svůj krámek přímo v budově veterinární kliniky. foto: Profit - Martin Siebert
OBCHODY PRO CHOVATELE O distribuci krmiva pro domácí mazlíčky se dělí supermarkety, drogerie a menší chovatelské obchůdky. I když by se mohlo zdát, že malí obchodníci nemohou v konkurenci řetězců přežít, opak je pravdou. Objem prodaného krmiva u nás stále roste. „Mírně však klesá peněžní obrat, což souvisí s poklesem cen a konkurenčním bojem,“ říká Petr Uchytil, mluvčí řetězce Delvita. Konkurují si desítky výrobců krmiv, velký boj je ale i mezi obchody, které krmení distribuují. Na jedné straně stojí velké supermarkety a drogerie, na druhé stovky menších specializovaných chovatelských obchodů. V ostré konkurenci, která tlačí ceny dolů, mají obchůdky nevýhodu, protože prodávají menší objemy. Supermarketu stačí daleko menší marže a navíc má při jednání s výrobcem silnější pozici. „Někdy prodávají v samoobsluhách stejný druh krmení levněji, než za kolik ho já nakupuji od výrobce,“ stěžuje si majitel chovatelského obchodu Jaroslav Lameš. MALÍ - PORADÍME, POSLOUŽÍME Přesto mají malé obchody šanci. Spočívá v individuálním přístupu k zákazníkovi. Prodavač v takovém obchodu většinou dobře zná přednosti jednotlivých druhů krmení a dokáže poradit. „Pokud chcete jako spotřebitel vědět, co je nejlepší pro vašeho mazlíčka, v supermarketu vám nikdo neporadí,“ říká belgický podnikatel Philippe d´Exelle, který k nám dováží krmivo distribuované výhradně ve specializovaných obchodech. „V současné době zaznamenáváme návrat k maloobchodům. Lidé se znovu chtějí cítit jako páni zákazníci, chtějí být informováni o výrobcích a vyžadují od prodejce osobní přístup,“ vysvětluje. Malé obchody se proto zaměřují hlavně na kvalitnější a dražší typy krmiv. „V e specializovaných prodejnách nabízíme značky, které potřebují speciální péči - co se odborného dohledu i případných konzultací týče - a proto nejsou vhodné do moderního typu obchodu,“ tvrdí Miroslav Lizec ze společnosti Nestlé. Obchodník Jaroslav Lemeš k tomu podotýká: „Krmení, které se v supermarketech neprodává, odebírám rád. Vím, že pokud ho chce chovatel koupit, tak zkrátka musí přijít ke mně.“ VELCÍ - NAKUPUJTE PO PYTLÍCH**
Pro supermarkety je naopak ideálním segmentem levné krmivo, které se prodá ve velkém množství. „Pokud se podíváme na levné výrobky, budou pro ně vhodné supermarkety. Mohou vygenerovat obrovský obrat během relativně krátké doby,“ konstatuje Philippe d´Exelle. Supermarketům nahrává současný trend, kdy mají lidé tendenci kupovat velká balení. Výjimkou jsou krmiva pro kočky, kde stále dominují menší a dražší konzervy. „Psí krmivo je naopak nejčastěji nakupováno po velkých několikakilogramových baleních,“ říká mluvčí Delvity Petr Uchytil. Například šestnáctikilový pytel levného druhu granulí přitom vyjde zhruba na 800 korun.
PODÍL NA PRODEJI KRMIVA PRO PSY
Potraviny a smíšené zboží pod 50 m2 | 6 % |
51 až 1000 m2 | 32 % |
nad 1000 m2 | 44 % |
Prodejny pro chovatele | 18 % |
RENESANCE MALÝCH OBCHŮDKŮ
Podle Philippe d´Exelle byl v celoevropském měřítku před deseti až patnácti lety maloobchod pod velkým tlakem a mnoho obchodníků zkrachovalo. Teď ale nastává i v krmivech renesance malých obchodů. Podle d´Exelle ale musejí obchodníci využít zmíněnou zbraň. Tedy nejen prodávat, ale také radit. „Bohužel vidíme, že postoj některých maloobchodních prodejců se mění přesně opačným směrem. To jest z role člověka poskytujícího informace pouze do role distributora.“ Možná právě v tom se rozhoduje, kdo z drobných prodejců zkrachuje, kdo přežije a kdo bude vydělávat.