Co ztrácí proti německému bestselleru a hlavnímu konkurentovi na funkčnosti, dohání charakterem.
Protože jednostopá vozidla jsou na těchto stránkách hosty jen výjimečnými, možná by se více slušelo, abyste dnes četli o stroji jiné značky a typu. BMW R 1200 GS již celá léta vítězí ve srovnávacích testech specializovaných časopisů i na trhu. S 18 768 prodanými kusy v roce 2010 nejžádanější velké cestovní enduro, nejprodávanější motocykl s modrobílou vrtulí na nádrži a podle některých zdrojů i nejprodávanější velkoobjemový motocykl na světě je považován – z větší části právem – za nejkomplexnější z všestranných cestovatelských strojů. Ačkoli se ale jeho typická klientela rekrutuje převážně z řad manažerů, úspěšných živnostníků a podnikatelů, tuzemské zastoupení BMW Motorrad nevnímá čtenáře týdeníku Euro jako potenciální cílovou skupinu. Pojďme tedy raději dopřát pozornost jednomu z těch, kteří by rádi ukousli GS kousek jeho obřího bavorského koláče.
První pokus s rozpaky
Moto Guzzi Stelvio vyrazilo na silnice už v sezoně 2008. Příslib daný jménem slavného italského průsmyku s 84 vlásenkami zůstal bohužel naplněn jen zčásti. Nadějná koncepce zbytečně trpěla drobnými, ale otravnými neduhy v naladění motoru i podvozku, které jako by chtěly potvrdit platnost nejhorších klišé o pečlivosti italských inženýrů. Ostatně továrnička Moto Guzzi sídlí v malebném městečku Mandello del Lario na březích jezera Como, jež patří k vyhlášeným destinacím (nejen) evropské smetánky…
O pouhé tři roky později je tu ale nové Stelvio. Na pohled téměř stejné, pod kabátem však propracovanější, promyšlenější. Zkrátka dodělané. Přehoďte nohu přes vysoké, nicméně komfortně polstrované sedlo, zaujměte majestátně vzpřímenou polohu za doširoka rozepjatými řídítky a povšimnete si, že trčící hlavy válců zdobí hrdý nápis Quattro Valvole. Namísto dvouválce 4V v původním Stelviu má nový model modernější osmiventilovou jednotku. Když ale nastartujete, rozechvěje se stroj tradičními dvouválcovými pulsy – a stačí lehce vrknout plynem, aby sebou mocně hodil na stojánku doprava. Majitelé „guzzin“ i „bavoráků“ vědí, že se jedná o gyroskopický efekt podélně uloženého motoru, pro všechny ostatní je to však exotický, a zprvu poněkud zneklidňující, zážitek.
Samozřejmě nechybí ani další typická ingredience Moto Guzzi, pohon zadního kola kloubovou hřídelí. Spojka dostala lehčí chod a motor konečně nabízí nejšťavnatější dužninu točivého momentu ve středních otáčkách, v nichž se na motocyklu tohoto typu pohybujete nejčastěji. Italský vidlicový dvouválec nemá takovou schopnost jemně se rozběhnout už od volnoběhu jako precizně odladěný mnichovský boxer, své poněkud hrubší manýry však vynahrazuje kouzelně bublavým charakterem. Proti Quattro Valvole působí jednotka německého rivala asi tak oduševněle jako myčka na nádobí. A když odoláte pokušení odřadit nahoru už ve čtyřech tisících otáčkách, k čemuž mocná síla motoru svádí? Za pěti tisíci nabere Stelvio vzduch do plic a vystřelí vstříc červenému poli v prudkém záchvatu divokého temperamentu v duchu nejlepší apeninské tradice. Ano, tento motor pod vámi opravdu žije, ale co víc, technika, jež ho obestavuje, dovoluje jeho potenciál využít.
Pět set kilometrů bez tankování
V rychlosti chůze se stelvio pohybuje poněkud nejistým krokem prozrazujícím vysoké těžiště. To je ovšem přijatelná daň za novou palivovou nádrž o monstrózním objemu 32 litrů namísto dřívější osmnáctilitrové. U cestovního endura znamená velikost nádrže klíčovou konkurenční výhodu. Tyto motocykly totiž alespoň příležitostně absolvují dlouhé etapy v řídce osídlených oblastech, ať už se jedná o pohoří Atlas v Maroku, nehostinný australský outback nebo „jen“ alpské šotolinové stezky, které na pomezí Francie a Itálie šplhají do nadmořských výšek přes dva kilometry. V takových podmínkách je nutno přiznat bavorskému sokovi náskok. Polní cestu zvládne Stelvio s grácií, v techničtějších pasážích však překáží vysoké těžiště, škubání motoru pod 2000 ot./min a také ne zcela šťastně umístěná řídítka, nevhodná pro jízdu vestoje na stupačkách. Zato na silnici je guzzi ve svém živlu – čím více zatáček a čím ostřejších, tím lépe. Široká řídítka v kombinaci s úzkými pneumatikami umožňují snadné překlápění z oblouku do oblouku, plně nastavitelná přední vidlice Marzocchi i zadní tlumič Sachs s přehledem filtrují pozůstatky české silniční sítě a co je podstatné, řidiči se dostává bohatší a vrstevnatější zpětné vazby než na efektivním, ale odtažitém BMW. Zkrátka na stelviu si jízdu mnohem více užijete.
ABS bez příplatku
Turistický motocykl pro cesty necesty musí být také praktický a Italové si dali v tomto směru záležet. Spolujezdec má k dispozici lepší sedlo než na BMW, byť musí akceptovat méně pohodlné umístění stupaček, výkonná brzdová soustava je sériově opatřena protiblokovacím systémem ABS a větrný štítek i sedlo řidiče lze výškově nastavit. K dispozici je rovněž sada kufrů. Pocházejí od výrobce Trax a nejsou tak důmyslně integrované jako proprietární systém BMW, ale ani tolik nestojí. Což vlastně vystihuje i Stelvio jako takové: snad méně promyšlené, zato dostupnější. Ať už si vymyslíte jakoukoli kombinaci výbavy a příslušenství, oproti ekvivalentnímu R 1200 GS ušetříte padesát až osmdesát tisíc korun. A to je dobrý důvod, proč obětovat malý kousek schopností za dávku charakteru, nemyslíte? Zvlášť když u Moto Guzzi o vás, na rozdíl od německého vládce trhu, stojí.
Plusy
+ temperamentní a zábavný motor
+ objemná nádrž
+ snadná ovladatelnost
Minusy
- neobratný dojem v terénu
- turbulence od plexi štítku
- přenos vibrací do stupaček a řídítek
Moto Guzzi Stelvio 8V
Cena 319 900 Kč Motor V2 1151 cm3, 77 kW, 113 Nm Hmotnost 257 kg Výška sedla 82–84 cm km/h Objem nádrže 32 l