Talentovaný automobil je po faceliftu ještě dokonalejší, zvláště ve sportovní verzi
Červené automobily jsou nejrychlejší, rychlost zabíjí a Fučík nikdy nelže. Některé věci jsou samozřejmé, jako to, že čím více radarů, tím méně nehod. A čím méně nehod, tím více šťastných lidí. A o to nám přece jde. Občas se ovšem vynoří úkaz, jehož se samozřejmé pravdy netýkají. Může se třeba jmenovat Fiesta ST. Zvlášť když je těsně po faceliftu a má na sobě pruhy. Rychlost ve Fiestě ST totiž oživuje.
Facelift malého fordu proběhl v poměrně střídmém duchu, zato se dotkl těch nejpotřebnějších míst. Kvůli vnější přitažlivosti se světlomety fiesty tak nějak vypoukly, kvůli čemuž čelní maska vozu působí po vzoru Nissanu Micra přívětivěji. Navíc se zlepšila jejich svítivost, což byla jedna z mála skutečných strastí bývalé verze automobilu.
Na post druhého vážnějšího hendikepu oproti konkurenci se během tří let od premiéry vyšvihl následkem plynoucího času interiér. I ten si ve faceliftované verzi vzali návrháři Fordu na paškál a obdařili jej kvalitnějšími materiály, design některých prvků přitom vytvořili zcela nově. A ještě si pohráli s barvami, díky čemuž je nyní možné vybírat ze čtyř odstínů v horní části palubní desky.
Až na ta světla nejdivočejší verze s přídomkem Sport Technologies žádnou z faceliftových úprav vyloženě nepotřebovala. Ne proto, že by jí neprospěly, nicméně v malém hatchbacku s výkonem 150 koní si člověk za volantem všímá podstatně jiných věcí.
V modernizované Fiestě ST jsou opět rovinky mezi zatáčkami proklatě krátké a řadicí páka zapadá, kam si přejete. Nezměnila se ani akcelerace na stovku za 8,4 vteřiny, ani maximální rychlost přes 200 kilometrů v hodině. Ve Fordu se však překvapivě pustili do změn na podvozku. Zatímco ještě před rokem Fiesta ST na hrbolatých silnicích řidiče i zbytek posádky mučila tvrdým odpružením, nyní podvozek působí o něco měkčeji a mnohé nerovnosti s přehledem pohlcuje. Výsledkem je, že se s rychlým fordem dá jezdit nejen po hladkém asfaltu a na zakroucených okreskách, ale bez rizika vyhozených plotýnek ho lze využívat také pro každodenní přesuny po městě.
Nakonec, Fiesta ST může platit za relativně praktický automobil. Do kufru se jí vejde 270 litrů zavazadel, přičemž sklopením sedaček lze prostor pro náklad rozšířit více než trojnásobně. Spotřebu lze udržet na úrovni kolem osmi litrů benzinu na sto kilometrů (využijete-li ale dynamický potenciál vozu aspoň ze dvou třetin, skončíte u 9,5 litru) a pouze větší průměr otáčení coby důsledek rozměrného motoru způsobuje potíže při parkování v těsnějších místech.
V kabině přitom fiesta nabízí posádce přiměřenou míru komfortu i co do výbavy. V základu se objevují čtyři airbagy, palubní počítač, mlhovky, ABS, CD přehrávač se čtyřmi reproduktory a ovládáním u volantu, imobilizér či manuální klimatizace. Bohatá je nabídka příplatkových položek s celkem rozumnými cenami, kde se na nejvyšší úrovni pohybuje jen navigace za 35 tisíc korun, automatická klimatizace například vyjde jen na devět tisíc.
Doménou Fiesty ST však přece jen není zchladit posádku, nýbrž vehnat jí krev do hlavy v zatáčkách. Tam se totiž teprve beze zbytku uplatní famózně přesné řízení, které prostřednictvím volantu řidiči podává detailní informace o silnici. A zadostiučinění v tu chvíli pocítíte rovněž díky řezavému zvuku benzinového dvoulitru, jenž se konečně ocitne ve svém živlu, zatímco při cestování po dálnici je kolem rychlosti 130 kilometrů v hodině příliš hlučný. Kombinace precizního řízení, razantního motoru a vynikající trakce v zatáčkách pak dokáže zprostředkovat zážitky z jízdy, jaké u jiného auta s cenovkou těsně nad půl milionu jinde nenajdete.
Navenek Fiesta ST své dynamické ambice příliš neventiluje. Spoilery vpředu a vzadu působí umírněným dojmem stejně jako standardní šestnáctipalcová kola. Uvnitř hrají hlavní roli výborné sportovní sedačky s mohutnými bočnicemi, které řidiče i spolujezdce podrží kdykoli. Lehce na sebe upozorňuje i logo ST na volantu, červeně popsaná řadicí páka a hliníkové pedály. A pak jsou tu ty pruhy. Táhnou se po celé délce kapoty, přijdou vás na 7200 korun, a pokud si Fiestu ST koupíte, musíte je mít. Skutečně na tom trvám.
Ford Fiesta ST
Motor: zážehový čtyřválec
Objem: 1999 cm3
Max. výkon: 110 kW
Převodovka: 5stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost: 208 km/h
Průměrná spotřeba: 7,4 litru na 100 km
Základní cena: 529 900 Kč
Klady
+ vynikající sportovní podvozek
+ adrenalinový a pružný motor
+ přesné a komunikativní řízení
Zápory - hluk v interiéru při dálničních rychlostech