Menu Zavřít

Průkopník internetového bankovnictví

11. 6. 2002
Autor: Euro.cz

Generální ředitel, Egg

Když bylo Paulu Grattonovi osmnáct, nabídli mu přijetí do prvního ročníku univerzity v Birminghamu. On však odmítl. Místo toho začal pracovat jako úředník v bance Midland (dnes HSBC) v Nottinghamu v severní části britských Midlands, kde v té době bydlel.
Nejít na univerzitu bylo zřejmě to nejmoudřejší rozhodnutí, které kdy udělal. Grattonovi, jehož otec byl účetní, se bankovnictví rychle zalíbilo a brzy si ho všiml pracovník, který měl na starosti výcvik manažerů. V současné době je mu dvaačtyřicet a je generálním ředitelem Eggu, nejrychleji se rozvíjející britské internetové banky. A je považován za jednoho z nejodvážnějších manažerů finančních ústavů v celé Evropě. Pod Grattonovým vedením se totiž bance, jež byla v červnu roku 2000 uvedena na Londýnskou burzu cenných papírů, loni v listopadu podařilo něco, co ještě nedokázala žádná z evropských společností poskytujících internetové finanční služby: dostala se na nulu a konečně začala vydělávat. Letos v prvním čtvrtletí pak dosáhla zisku šesti milionů dolarů. „V současné době jsme trvale ziskoví,“ chlubí se Gratton.
Během čtyř let od založení britskou životní pojišťovnou Prudential, která v Eggu stále vlastní 79procentní podíl, se podařilo přilákat přes dva miliony klientů. Banka předvedla široký rejstřík odvážných marketingových novinek vymyšlených právě Grattonem, jehož Prudential najala v roce 1996, aby pomohl s přípravou založení Egg. Generálním ředitelem se stal loni v lednu.
Grattonovým prvním krokem k přilákání online klientů byla nabídka úrokových sazeb dosahujících až osmi procent, tedy dvakrát tolik než v ostatních bankách. Také prokázal, že má cit pro marketing. Pozornost na novou banku upoutal prostřednictvím vtipných reklam, v nichž vystupují osobnosti, jako je televizní moderátorka Zoë Ballová a fyzik Stephen W. Hawking. V září 1999 začala Egg vydávat kreditní karty. Získávala stále více klientů a ty si udržovala díky nízkým úrokům. Potom uzavřela neobvyklou dohodu s britským drogistickým řetězcem Boots. Kreditní karty banky Egg byly sloučeny s jeho zákaznickými kartami a nabídnuty širokému spektru zákazníků tohoto maloobchodu. Během několika měsíců vydala Egg přes milion kreditních karet. Když konkurenční společnosti vydávající kreditní karty snížily úroky, Gratton na to zareagoval tím, že úroky z převedených zůstatků z jiných bank snížil na nulu.
A jaký byl výsledek? Obrovský zisk pro Egg. Přibližně devadesát procent klientů u banky zůstává, i když lákavé úvodní nabídky platí jen několik prvních měsíců. Navíc je většina jejích zákazníků bohatší než průměrní Britové, takže si obvykle dovolí větší záporný zůstatek než běžní uživatelé kreditních karet. „Banka prosperuje,“ uvádí Gratton, „zejména protože se nám díky internetu podařilo vytvořit si se zákazníky jiný vztah než ve většině bank. U nás se zákazníkovi dostává přesně takových služeb, jaké si zaslouží.“ Věrní klienti si pochvalují, že Egg je levnější a rychlejší než běžné banky a je otevřená 24 hodin denně. Poutavé internetové stránky také nabízejí online obchod, kde si zákazníci mohou koupit cokoli od konfekčního oblečení až po grilovací sady (samozřejmě s použitím kreditních karet Egg).
Gratton se narodil v londýnské čtvrti Holborn, pár stovek metrů od dnešní centrály banky. Protože byl jako malý adoptován, strávil dětství v Nottinghamu. Přátelé i kolegové ho obdivují pro jeho přímé chování, typické pro obyvatele severu Anglie, a pro velký smysl pro humor. Gratton si plody své práce rozhodně umí užívat. Nedávno si koupil usedlost ze šestnáctého století blízko Derby, kde má jeho banka své telefonické centrum.
V žádném případě však nepřestává pracovat a v současné době soustředí pozornost na Francii. Dne 29. ledna Egg zaplatila osm milionů dolarů za ztrátovou internetovou banku Zebank patřící skupině Arnault, která má sedmdesát tisíc klientů. Součástí obchodu byla i dohoda, že britské bance bude poskytnut prostor ve slavném obchodním domě Samaritaine v Paříži a umožněn přístup do databáze internetových klientů tohoto obchodního domu.
Gratton se domnívá, že Francouzi jsou ze svých tradičních bank stejně znechucení jako jejich britští sousedé. „Klíčem k úspěchu je známá značka a široká nabídka služeb,“ domnívá se. Přesně to také v současné době učí mladé manažery v Eggu. Ukázalo se, že tato lekce se mu vyplatila mnohem víc než poznatky z přednášek, které by si býval odnesl z birminghamské univerzity.

MM25_AI

Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc

Překlad: Jana Jebáčková

  • Našli jste v článku chybu?