Menu Zavřít

Průkopník na burze

31. 8. 2007
Autor: Euro.cz

Řetězec autobazarů plánuje za získané peníze zrychlit zahraniční expanzi

Dopadne-li vše tak, jak majitel sítě autobazarů AAA Auto Anthony James Denny a manažeři emise akcií firmy - společnosti Patria Finance a KBC Securities - doufají, vstoupí síť autobazarů 24. září se svými akciemi na pražskou burzu. O dva dny později též na burzu v Budapešti. Pokud se upíše celé plánované množství, bude mít po IPO dosavadní stoprocentní vlastník ve společnosti 72procentní podíl a noví investoři získají 28 procent firmy. Zainteresovaní věří, že trh ocení síť 28 autobazarů v pěti zemích střední a jihovýchodní Evropy na více než čtyři miliardy korun. „Do konce roku bychom měli otevřít deset nových autocenter - tři v Česku, tři na Slovensku, dvě v Maďarsku a po jednom v Rumunsku a Polsku,“ vysvětluje Denny důvod, proč firmy potřebuje nové peníze. V roce 2008 by mělo přibýt dalších sedm autobazarů. Dva z nich by navíc měly AAA otevřít na nových trzích v Srbsku a Rusku.

Akcie za hubičku.

Na rozdíl od trojice firem (Zentiva, ECM, Pegas), které vstoupily na pražskou burzu v minulých letech, spoléhá AAA v daleko větší míře na to, že akcie nakoupí drobní investoři. Zatímco dříve kótované firmy většinou pro drobné investory rezervovaly okolo deseti procent z celkového balíku, AAA Auto žádné omezení pro retail nemá. „Předpokládáme, že drobní investoři upíší přibližně třetinu emise,“ odhaduje Tomáš Klápště z Patria Finance. Drobným investorům vychází vstříc i hodnota akcií a dopředu stanovená dividendová politika. Jedna akcie AAA Auto by se měla obchodovat za přibližně šedesát korun. Cena ostatních titulů obchodovaných v systému Spad pražské burzy je minimálně pětkrát vyšší. Orientace na retail má v případě AAA Auto logiku. Navzdory tomu, že tento segment je nevyzpytatelnější a snadněji podléhá náladám burzy, což s sebou přináší větší nároky na manažera a následně stabilizátora kurzu emise. V případě AAA Auto, které chce na trzích celkem získat přibližně 1,2 miliardy korun, však ani jiná možnost není. Pro velké institucionální investory je emise příliš malá, nestojí za to, aby se jejich týmy věnovaly podrobné analýze firmy a jejímu korektnímu ocenění. Náklady na tento proces jsou prakticky u všech emisí stejné, balík akcií AAA, který mohou získat, a tedy i to, kolik mohou ve finále na transakci vydělat, je ale podstatně menší, než bylo doposud na burze v Praze zvykem. Celá emise je zhruba třetinová oproti Pegasu nebo ECM. Nemusí to ale být na závadu, například v Polsku na burzu vstupují ještě podstatně menší firmy, které z ní získávají financování ve výši jen několika desítek či drobných stovek milionů korun. A ještě jeden moment je vedle rizika malé likvidity a vysokého kolísání kurzu pro institucionální investory na emisi rizikový. Jejich analytici jsou zvyklí každou emisi poměřovat z hlediska ziskovosti a ocenění s jinými firmami ze stejného segmentu, obchodovanými na burzách, především v regionu nebo v Evropě. Na základě toho pak vydávají doporučení, co se vyplatí a co je již drahé. V případě AAA Auto ale nemají s čím srovnávat. jediný autobazar na světě, jehož akcie jsou obchodovány na burze, je CarMax ve Spojených státech, kde vypadá obchod s ojetými automobily přeci jenom jinak. Také předmět podnikání AAA Auto je podstatně lidovější než u firem jako ECM nebo Pegas. AAA Auto znají díky agresivnímu marketingu obyvatelé každé zapadlé moravské vísky, mnozí z nich mají se síti autobazarů, která předpokládá, že letos prodá 85 tisíc automobilů, i osobní zkušenost.

Expanze na všech frontách.

AAA Auto vznikla v roce 1992 a za tu dobu se dopracovala k 23procentnímu podílu na českém trhu ojetin a pozici významného hráče středoevropského regionu. Plánuje další agresivní růst do východní Evropy a není důvod, proč těmto plánům nedůvěřovat. Zvláště ruský trh skrývá nevyčerpatelné možnosti. Obnova tamního vozového parku totiž patrně proběhne vzhledem k nízké kupní síle obyvatel právě jen přes autobazary. V současnosti AAA Auto jedná v Moskvě o potenciálním společném podniku s jednou z tamních silných firem z oboru. Další expanze jsou plánovány v podstatě na všech frontách – cílem v Maďarsku je dosažení osmnáctiprocentního a v Rumunsku deseti až patnáctiprocentního tržního podílu v roce 2009. Aktivní je firma i u našich východních sousedů. Na Slovensku dosahuje více než třetinového podílu na trhu, který má v úmyslu zvýšit na téměř polovinu. „Za pět let chceme ztrojnásobit prodeje a počty zaměstnanců se budou zvyšovat obdobným tempem,“ shrnuje budoucnost své firmy Anthony James Denny. Kromě zakládání nových poboček budou předmětem zájmu AAA Auto akvizice. Firma v tuto chvíli jedná v Česku i na Slovensku o nákupu prodejců nových vozů. Tento segment podnikání ale zůstane i do budoucna jen doplňkem - prodej ojetých automobilů v současnosti tvoří 95,5 procenta obratu firmy. AAA Auto hodlá svoji pozici v prodeji nových vozů perspektivně posilovat především prodejem čínských značek. Podle Dennyho ale jeho firma s prodejem začne až poté, kdy čínské vozy dosáhnou evropské kvalitativní úrovně. To nemusí dlouho trvat – korejským automobilkám trval přerod z nekvalitního klonu západních značek do výrobce plnohodnotných originálních vozů zhruba jedno desetiletí. V zemích, kam hodlá AAA expandovat, však existují i méně pozitivní tendence. Ze studie Patria Finance vyplývá, že průměrný Evropan mění automobil každých 4,6 roku. Tato perioda je ovšem zhruba dvojnásobná ve střední a východní Evropě, nemluvě o zemích jako je Rumunsko či Rusko. Vliv, který ovlivní trh s ojetinami spíše kladně, budou náklady spojené se zpřísňujícími bezpečnostními a ekologickými předpisy, které podle Patrie mohou zvýšit ceny nových aut až o 900 eur. Výhodou oboru je i fakt, že při hospodářském poklesu se kupuje více ojetých než nových aut, takže prodeje autobazaru nemusejí být příliš dotčeny fází hospodářského cyklu. „Plány šéfa AAA Auto Dennyho se zdají být hodny Alexandra Velikého,“ komentuje expanzivní snahy AAA Auto investorský server iPoint.

MM25_AI

Áčka na burze základní údaje o emisi akcií

  • Kde: Pražská a Budapešťská burza cenných papírů
  • Za kolik: Maximálně 2,25 euro za akcii
  • Objem emise: Maximální počet 19 533 663 akcií společnosti (28,1 procenta)
  • Využití výnosu z emise: Financování obecné obchodní expanze, snížení zadlužení
  • Úpis akcií: 10-21. září
  • Začátek podmíněného obchodování na pražské burze: 24. září
  • První den řádného obchodování v Praze a Budapešti: 26. září

Pramen: AAA Auto

  • Našli jste v článku chybu?