Je to tak v každém minipivovaru, kam v těchto dnech zavítáme. Na dlouhé povídání nebo rozjímání u mladého piva z ležáckého tanku není příliš času. Všude se pracuje tak usilovně, aby měli plné sklepy na prosinec a Vánoce, což je pro většinu minipivovarů z celé republiky nejdůležitější období v roce. Nechme sládky fofrovat ve varnách a spilkách a tentokrát se pojďme podívat do světa velkých průmyslových podniků. Několik zajímavostí by se totiž našlo.
Asi tou nejviditelnější je počínání skupiny Plzeňský Prazdroj patřící do celosvětové rodiny Asahi Breweries. Od začátku listopadu se na pípách jejích hospod objevilo nové pivo nazvané Sametový ležák.
Jde o spodně kvašenou jedenáctku se 4,8 procenta alkoholu, kterou Prazdroj uvařil společně se studenty Vysoké školy chemicko-technologické a legendární střední Podskalské v Praze. „Chtěli jsme připomenout důležitou roli studentů, jejichž listopadová demonstrace před třiceti lety definitivně nastartovala demokratické změnyobjasňuje záměr Daniel Urban, sládek Plzeňského Prazdroje.
Sametový ležák, který bude v rámci Volby sládků k dostání po celý tento měsíc, si pohrál i s magií 17. listopadu 1989. „Je to jedenáctka, jeho barva má 17jednotekECB, a je to tedy světlé, pěkně syté pivo. Na stupnici hořkosti má 30 jednotek, přesně tolik, kolik let uplynulo od revoluce. Jde o střední hořkost, která se krásně hodí k symbolické stupňovitosti i barvě. Aaby symbolika byla úplná, uvařili jsme celkem 1989 hektolitrů tohoto piva,“upřesňuje Daniel Urban.
Pivo je okořeněno chmelovými odrůdami Harmonie a Rubín, jejichž mírná bylinkovost se projevuje ve vůni. Díky relativně nízkému IBU Sametový ležák postrádá hořkost typickou pro plzeňskou či nošovickou dvanáctku a ani říz není tolik výrazný, pitelnost je však dobrá.
Spolupráce Plzeňského Prazdroje s malými varnami bude pokračovat hned v prosinci. To se do výčepů dostane jeho tmavá síla African Cofiee Stout (6,1 procenta alkoholu), který vznikal z chmelu African Queen v kooperaci se Safari pivovarem z Dvora Králové nad Labem.
Pomerančová Belgie
Jdeme dál. Americká původně craftová značka Blue Moon Brewing Company příští rok oslaví čtvrtstoletí existence.
V roce 1995 ji v denverském pivovaru založil sládek Keith Villa, když se vrátil ze studií v Bruselu a uvařil svrchně kvašené pšeničné pivo. Nejdřív se jmenovalo Bellyslide Vit, rychle se pro něj ale vžil název Blue Moon.
Dnes je to součást globální skupiny Molson Coors, a proto se letos Blue Moon s přídavkem pomerančové kůry začal vařit i v jeho Ostravaru, odkud se bude pivo distribuovat do celé Evropy. „Značka Blue Moon je typickým zástupcem craftových neboli řemeslných piv. Na trhu v USA jí v této kategorii patří první příčka,“ dodává Vladimíra Formánková, marketingová ředitelka Pivovarů Staropramen a Ostravar.
Blue Moon s 5,4 procenta alkoholu je už v Česku k dostání v lahvích i čepovaný, díky lehkosti a svěžesti smíchané s jemnou citrusovou kyselkavostí však jeho hlavní sezona přijde nejspíš až s příštím jarem. 0
O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz