Průmyslová produkce v ČR v prosinci meziročně vzrostla reálně o dvě procenta, v pondělí o tom informoval Český statistický úřad. Podle analytiků si hlavní roli i tentokrát udržely automobilky, jejichž výroba rostla o 11,5 procenta.
Foto: Profimedia.cz
“Na prosincovém výsledku průmyslu se podepsal o jeden den nižší počet pracovních dnů a slábnoucí evropská poptávka. Hlavní roli si i tentokrát udržely automobilky, jejichž výroba rostla o 11,5 procenta. Naopak nejvíce ztráceli výrobci elektroniky,“ nastínil analytik Československé obchodní banky Petr Dufek.
“Nepříznivou zprávou je tentokrát propad zakázek o 1,2 procenta, nicméně jejich trend se nemění. Na jedné straně rostoucí zakázky ze zahraničí, na straně druhé klesající zakázky z tuzemska. Největší vzestup zakázek i v posledním měsíci roku hlásí automobilky následované strojírenstvím a chemií,“ doplnil analytik.
Jak dále uvedl, rok 2011 byl pro tuzemský průmysl poměrně úspěšným. Výroba vzrostla o téměř sedm procent a jako odvětví si průmysl udržel pozici motoru celé ekonomiky. “V roce 2012 se však ani průmysl nevyhne zpomalování produkce z důvodu slabé poptávky. Na sedmiprocentní růst můžeme na delší čas zapomenout,“ očekává Dufek.
“K růstu opět nejvíce přispěla výroba v motoristickém segmentu - růst o 11,5 procenta a výroba strojů a zařízení - růst o 14,8 procenta. Růst byl opět tažen poptávkou ze zahraničí. Tržby v průmyslu vzrostly v běžných cenách meziročně o 2,4 procenta, ale zatímco tržby z vývozu vzrostly o 11,5 procenta, tak domácí klesly o 4,2 procenta,“ konstatoval analytik skupiny Citfin Jiří Šimek.
Průmysl v loňském roce zpomalil hlavně v druhé polovině roku. “Bohužel v letošním roce to na žádný rozjezd nevypadá a takový růst jako v roce 2011 nás rozhodně nečeká, průmysl bude nadále bojovat. Také letos se domácí poptávky zřejmě nezlepší a ta ze zahraničí bude ochromena situací v eurozóně,“ doplnil Šimek.
“V posledních měsících opakovaně nejvíc přispěla k celkové průmyslové produkci výroba motorových vozidel. Ani v prosinci se na tom nic nemění - výroba motorových vozidel přispěla k celkovému růstu dvěma procentními body. Jinými slovy, automobilky drží českou ekonomiku stále nad vodou,“ sdělil analytik společnosti Next Finance Vladimír Pikora.
Jak ale upozornil, automobilová výroba je velmi procyklická. “To znamená, že pokud bude mít Německo větší problémy, pocítí to právě toto odvětví,“ varoval analytik.