Firma začala dodávat podvozky pro Iveco
Prvními dodávkami podvozků zahájila firma LOBB (Letecké opravovne Banská Bystrica) plnění smlouvy pro Iveco Czech Republic. Podvozky jsou určeny pro autobusy firmy Heuliez, která je francouzským členem skupiny Irisbus Iveco. Splněním podmínek kvality se LOBB zařadila mezi dodavatele automobilového průmyslu a může jednat i o dalších dodávkách na Slovensku, v Česku i v dalších zemích EU. Týdeníku EURO to sdělil generální ředitel LOBB Ján Brandner.
Firma delší dobu balancovala na pokraji bankrotu, problematická likvidita prý byla následkem bezradnosti v základních otázkách strategie. Ještě před dvěma lety plnila LOBB stránky slovenských novin zprávami o stávkové pohotovosti, kvalifikovaní pracovníci si hledali uplatnění jinde a firma ztrácela jednu příležitost za druhou. V současnosti vedení podniku zahájilo po roce práce strategickou část restrukturalizace.
„Hledáme možnosti, jak radikálně ořezat náklady a zvýšit výnosy,“ říká Brandner s tím, že zároveň je třeba zachovat požadované kompetence opravárenského podniku a přesvědčit akcionáře (stát), že se zakázky zvládnou. Podle Brandnera modernizace špičkové radarové techniky dokládá, že LOBB dokáže uspět v oboru sofistikovaných vojenských zakázek. Modernizace radarů však na pokrytí kapacit nestačí, firma hledá možnosti na civilním strojírenském a elektrotechnickém trhu. Příkladem je kontrakt s podnikem Iveco. Tato zakázka je dlouhodobá a v jednání jsou i další.
Na to, aby LOBB obhájily uskutečněné změny a začaly zvyšovat výkonnost, prý musejí učinit ještě několik kroků. Prvním je transformace neproduktivních aktiv na technologické investice. „Nejsem přítelem investic pro investice, ale návratnost našich záměrů je rychlá. Začali jsme s výkonným informačním systémem, který přinese efekty okamžitě,“ říká ředitel projektů LOBB Martin Wiederman.
Slovenské vojenské opravárenské podniky čeká těžký úkol reagovat na snižující se objem zakázek od armády, přizpůsobit se tlaku nestátní konkurence v oboru a získat nové partnery v civilním sektoru. Společným znakem těchto podniků je nevyužitý znalostní potenciál a neefektivní struktura aktiv. Tato kombinace spolu s neexistující strategií rozvoje vede ke ztrátovému hospodaření a představuje velkou příležitost pro restrukturalizaci. Většina těchto podniků se ale snaží. Letecké opravny v Trenčíně navazují na dobré kontakty v Libyi, získaly také zakázku v Kazachstánu. VOP Trenčín po zrušení smluv na dodávku stovky obrněných kolových vozidel Aligator pro slovenské ministerstvo obrany spolupracuje s finským výrobcem obrněných transportérů Patria.
Průnik do civilního sektoru je pro tyto firmy nutností a restrukturalizaci se nevyhnou. Proto se na Slovensku očekává celková konsolidace tohoto odvětví, která se nejspíše odehraje podle českého scénáře. V Česku z osmi vojenských opraven zůstaly na nohou čtyři, Letecké opravny Kbely a Malešice se sloučily do jednoho podniku (LOM Praha). (il)