Internetový prodejce Alibaba hodlá pomoci technologickým firmám, které se chtějí prosadit v Číně. Poskytne jim infrastrukturu a pomocnou ruku při snaze vyhovět přísným pravidlům nastaveným čínskou vládou.
Čínský trh je kvůli regulacím a striktním pravidlům pro zahraniční firmy těžko dostupný. Prosadit se na něm nepodařilo například ani společnosti Uber, která po tříletém konkurenčním boji kapitulovala a svoje aktivity v Číně prodala domácí firmě Didi Chuxing. Problémům čelí i další společnosti světového formátu, například Apple či Amazon.
Nic nenasvědčuje tomu, že by se vývoj v nejbližší době otočil. Právě naopak, ústavní činitelé stále více tlačí na protežování domácích technologií na úkor těch zahraničních. Do toho vstupuje Alibaba, největší čínský internetový prodejce, který se prosadil i na světovém trhu. Nabízí se, že zahraničním technologickým firmám vstup do Číny usnadní.
Firma, kterou vede miliardář Jack Ma, chce zájemcům pomoci poskytnutím infrastruktury přes své cloudové oddělení. „Prodej v Číně není nic snadného,“ potvrzuje Sicheng Yu, generální manažer Alibaba Cloud Global. „Potřebujete pomoc s infrastrukturou od někoho, jako jsme my. Máme k dispozici nejlepší datová centra a síť,“ dodává. Zájemci by tak mohli využít datových center pro spuštění svého softwaru a zároveň těžit z široké zákaznické základny, kterou Alibaba disponuje. O spolupráci už projevilo zájem jedenáct firem, například německá společnost SAP.
Přečtěte si, jak v Číně narazil Uber Poučení z čínské prohry? Mýtus o Uberu padl |
Na partnerství bude kromě zahraničních firem samozřejmě profitovat i Alibaba, která tím rozšíří svou nabídku i o ty produkty, které sama neposkytuje. Yu zároveň dodává, že čínský gigant na poli internetového obchodu pomůže firmám překonat potenciální problém s regulací dat poskytnutím vlastních licencí.
Služeb Alibaba Clouds využívá 2,3 milionu zákazníků a jedná se o nejrychleji rostoucí část firmy. Stále však tvoří jen čtyři procenta celkových tržeb.
Další plán Alibaby: globální internetový obchod |
---|
Alibaba chystá také soukromou obdobu Světové obchodní organizace, která by odstraňovala bariéry mezinárodního obchodu. Ambiciózní nápad představuje elektronickou obchodní platformu, kterou by uvítaly malé a střední podniky po celém světě. Jack Ma hodlá do projektu zapojit i další velké globální hráče, včetně svého amerického protipólu. „Amazon velice respektujeme. Dělají velkou část světového obchodu. Pokud bychom mohli spolupracovat, bylo by to fantastické, ale nevím, jestli se jim můj nápad zamlouvá,“ prohlásil Ma. Cílem platformy má být stírání hranic a bariér světového obchodu. Na rozdíl od Světové obchodní organizace ale bude organizována byznysem. „Alibaba nemusí nutně platformu vlastnit, ale chce se účastnit jejího vzniku,“ tvrdí Ma. Pokud by platforma měla vzniknout, velice obtížným úkolem by bylo sladění pravidel pro internetové obchodování, které se v různých zemích výrazně liší. Ma si toho je vědom a uznává, že vznik platformy by mohl zabrat až desítky let. „Může to trvat dvacet až třicet let, než by se objevily první úspěchy,“ dodává. |
Dále čtěte:
Šéf čínské Alibaby: Padělky jsou lepší než originály
5 teorií o tom, co sleduje Apple v Číně