Menu Zavřít

Průzkum: Češi by zrušili koncesionářské poplatky a ponechali reklamu

22. 1. 2016
Autor: profit

V současnosti probíhá diskuse o financování veřejnoprávních médií – České televize a Českého rozhlasu. Jak se staví Češi k poplatkům za televizní a rozhlasové vysílání? Jsou lidé pro zrušení těchto poplatků?

Průzkum: Češi by zrušili koncesionářské poplatky a ponechali reklamu

Foto: Profimedia.cz

Trvali by lidé na zrušení koncesionářských poplatků i za cenu navýšení podílu reklamy? Liší se postoje k této problematice v závislosti na pohlaví, věku a politické preferenci? Na tyto otázky se snažila najít odpověď pravidelná studie názorů na současná témata, kterou společnost CI Consult & Research zadává u výzkumné agentury IPSOS TAMBOR.

Z analýzy názorů obyvatel ČR vyplývá několik zajímavých závěrů. Česká populace má jednoznačně odmítavý postoj ke koncesionářským poplatkům, přičemž se tento postoj výrazně neliší v závislosti na pohlaví, věku a politické orientaci. Lidé si na druhou stranu uvědomují, že zrušení těchto poplatků je třeba vykompenzovat jinými příjmy veřejnoprávních médií. A zde platí, že mírná většina populace by byla pro zrušení poplatků, i pokud by cenou za zrušení těchto poplatků mělo být navýšení podílu reklamy ve vysílání.

Jak vypadají výsledky postojů v detailním pohledu?

Celkem 81 procent osob souhlasí se zrušením televizního a rozhlasového poplatku, přičemž 45 procent osob se k názoru na zrušení poplatků kloní velmi silně. Naopak pouze 4 procenta osob odmítají zrušení těchto poplatků za veřejnoprávní média.

Míra odmítání poplatků se příliš neliší v rámci pohlaví, mírně roste s přibývajícím věkem. Odmítavější postoj k poplatkům oproti běžné populaci mají příznivci ČSSD. Naopak příznivci pravicových stran ODS a TOP 09 je odmítají v menší míře. I mezi nimi ale jednoznačně převažuje souhlas se zrušením poplatků.

Dalším krokem ve výzkumu bylo zjištění změn postoje osob k poplatkům, pokud by cenou za zrušení poplatků bylo navýšení podílu reklamy, a tedy hodnocení role reklamy pro financování veřejnoprávních médií. I přesto, že by to mělo vést k navýšení podílu reklamy ve vysílání, byla by pro zrušení poplatků většina populace, konkrétně 56 procent obyvatel. Na druhou stranu přibližně 19 procent osob by na tuto „výměnu poplatků za reklamu“ nepřistoupilo.

bitcoin_skoleni

U tohoto výroku se projevil mírně pozitivnější přístup mladších ročníků k reklamě - míra souhlasu je u obyvatel do 59 let lehce vyšší než u starších ročníků. Zajímavý je u tohoto výroku postoj sympatizantů jednotlivých stran. Potenciální voliči TOP 09 patří mezi jedinou skupinu obyvatel, u které mírně převažuje odmítavější postoj k navýšení poplatků (51 procent sympatizantů odmítá zrušení poplatků za cenu navýšení podílu reklamy). U ostatních stran převažují lidé, kteří by souhlasili se zrušením poplatků i za cenu navýšení podílu reklamy. Nejvíce to platí o voličích ČSSD (61 procent souhlasí), dále o voličích Věcí veřejných (59 procent souhlasí) a ODS (57 procent souhlasí).

Vysílání reklamy v České televizi mělo původně zcela skončit již letos 11. listopadu. Zákon určil tento den jako termín završení televizní digitalizace. Přičemž práve na digitalizaci šla část výnosů z reklamy v České televizi. V listopadu by také mělo dojít k liberalizaci trhu a vysílací licence tak už budou nárokové. Znamená to, že vysílat bude moci začít každý, kdo se domluví s operátorem sítě a o udělování licencí přestane rozhodovat Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

  • Našli jste v článku chybu?