Krize, která donutila Čechy loni o Vánocích šetřit je pryč. Letos utratili za dárky a další nákupy více. Zájem byl o praktické dárky a zboží v akčních nabídkách.
Foto: archiv
Češi letos na předvánočních nákupech nešetřili a utráceli více peněz než loni. Obchodníci jsou proto s předvánočním prodejem spokojeni a mnozí z nich hlásí vyšší tržby než loni, kdy vánoční útraty nepříznivě ovlivnila hospodářská krize. Vyplývá to z ankety společnosti GE Money Bank, která několik desítek obchodních společností oslovila v rámci soutěže Obchodník roku 2010.
Roman Frkous ze společnosti GE Money Bank dnes ČTK sdělil, že většina respondentů z řad obchodníků si sice myslí, že ekonomická krize se stále promítá do peněženek zákazníků, přesto mají některé obchody letos až o 50 procent větší předvánoční tržby než v loňském roce.
“V anketě pro obchodníky se potvrdilo, že jsou s letošním předvánočním prodejem spokojeni. Uvádějí, že zákazníky v současné době lákají převážně praktické dárky, učí se využívat akční nabídky a častěji volí značkové zboží,“ podotkl Frkous.
Z odpovědí obchodníků podle Frkouse vyplývá, že Češi mají každý rok zájem o stejné kategorie zboží, mění se pouze novinky. Klasickými vánočními dárky jsou hračky, oděvy, obuv, kosmetika, elektronika, vybavení do domácnosti, knihy, CD a vybavení na zimní sporty. Mezi letošní hity patřily například LCD televizory, robotické vysavače, značkové zboží či dárkové balíčky.
Vánoce jsou pro obchodníky tradičně nejsilnějším prodejním obdobím v roce, loni ale kvůli hospodářské krizi prosincové tržby maloobchodníků po několika růstových letech poprvé klesly meziročně o 1,9 procenta.