Menu Zavřít

Průzkum IBM: Lidé nechápou energetiku

6. 9. 2011
Autor: profit

Společnost IBM zveřejnila závěry průzkumu „2011 IBM Global Utility Consumer Survey“ zaměřeného na energetiku. Studie upozorňuje na skutečnost, že mnoho spotřebitelů po celém světě ne zcela rozumí základním jednotkám, v nichž je elektrická energie účtována, ani dalším energetickým konceptům používaným dodavateli.

Foto: Profimedia.cz

IBM na základě průzkumu identifikovala hlavní vzorce chování, které mají potenciál ovlivnit to, jak poskytovatelé komunikují a posilují motivaci zákazníků.  IBM v průzkumu oslovila více než 10 000 lidí v 15 zemích světa s cílem prozkoumat potřeby spotřebitelů energie. Výsledky průzkumu poukazují na propast mezi tím, co spotřebitelé aktuálně vědí a co potřebují vědět, pokud mají dosáhnout úspory elektrické energie a profitovat z iniciativ zaměřených na koncept „chytré energie“. Přes 30 % respondentů průzkumu nikdy neslyšelo o pojmu dolar (či jiná měnová jednotka) na kWh. Více než 60 % respondentů pak vůbec neví o „chytrých sítích“ nebo „chytrých elektroměrech“.

Průzkum rovněž odhalil, že vědomosti jsou úzce spojeny s ochotou lidí podstoupit změnu a přijmout za své lokální energetické iniciativy. 61 % lidí s dobrou znalostí energetické technologie a cenových podmínek se dívalo na plány instalace „chytrých elektroměrů“ a „chytrých sítí„ pozitivně – oproti 43 % respondentů s minimálními znalostmi o fungování elektrických sítí.

Vnímání zákazníků se mění

Vnímání, očekávání a vlivy energetických zákazníků se v uplynulých čtyřech letech značně změnily. Navzdory snahám energetických firem a dalších hráčů na trhu vytvořit uživatelsky přívětivé nástroje pro úsporu energie nemá stále mnoho zákazníkům informace nebo podněty potřebné k tomu, aby v oblasti energie činili lepší rozhodnutí.

bitcoin_skoleni

V loňském roce odborníci IBM společně s energetickými experty identifikovali několik klíčových faktorů, které ovlivňují využití elektřiny ze strany spotřebitelů. Zkoumání využití elektrické energie optikou behaviorální ekonomiky nabízí energetickým firmám podstatně lepší náhled do myšlení spotřebitelů, jejich motivací, mylných názorů a nabízí také jiný pohled na faktory, které mohou vést ke změně. Těmito behaviorálními faktory jsou:

  • Alternativní motivace: Finanční pobídky nejsou jediným faktorem, který vede spotřebitele ke snižování spotřeby elektrické energie. Podle průzkumu mezi spotřebiteli nejsou – oproti předchozím létům – peníze již dominantním rozhodovacím kritériem. Namísto toho spotřebitelé přihlížejí k ekologickým aspektům a plných 55 % respondentů uvedlo jako klíčový pro rozhodování prospěch pro národní hospodářství.
  • Dostupnost informací: To, v jakém kontextu a jak je určitá volba podána, může představovat významný rozdíl. Negativně může například působit, pokud je zákazník zahlcen příliš mnoha volbami. Teoreticky je možnost navíc vždy přínosem, nicméně v tomto případě může výsledná složitost zákazníka mást.
  • Sociální aspekty: Dalším způsobem, jak dosáhnout vyššího rozšíření konceptu „chytré energie“, je apelovat na sociální cítění lidí. Řečeno jinými slovy, lidé se ve svém rozhodování opírají o sociální důkazy, inspirují se chováním jiných, a podle toho volí v mnoha situacích správný způsob jednání.

Více informací o „chytřejší energii“ najdete v českém jazyce zde.

  • Našli jste v článku chybu?