Dobře nastavené vyhledávání na e-shopu je stěžejním nástrojem pro zvýšení konverzí i lepší zákaznickou spokojenost. Využívá ho průměrně 18,4 procenta spotřebitelů, přičemž na některých specializovaných internetových obchodech představuje až 80 procent všech konverzí.
Ukázala to analýza slovenské společnosti Luigi’s Box, která stojí za vývojem inteligentního vyhledávače pro e-shopy, jenž se na tuto problematiku zaměřuje. Pomocí svého nástroje Luigi’s Box Analytics firma v loňském roce porovnala 1500 evropských e-commerce webů ze třinácti různých segmentů. Byly mezi nimi i velké společnosti jako například síť lékáren BENU, Electro World, O2, Astratex, Košík.cz, Pilulka.cz či Dedoles.
„Vyhledávání je klíčovou funkcí každého e-shopu. Namísto toho, aby zákazník zdlouhavě procházel veškerý sortiment, může hledaný pojem jednoduše zadat do vyhledávacího pole. Pokud se však uživatel požadovaného produktu nedopátrá, v obchodě nenakoupí a často z něj odchází zklamaný,“ vysvětluje Gejza Nagy, šéf a spoluzakladatel Luigi’s Boxu.
Jak často zákazníci vyhledávání využívají, se u různých e-shopů výrazně liší. Z analýzy vyplývá, že zatímco v případě nákupu knih či her to jsou dvě pětiny spotřebitelů a při shánění náhradních dílů dokonce necelá třetina, v odvětví módy či cestování se jejich podíl smrskává na pouhých devět procent.
„V segmentech s nejvyšším poměrem jdou zákazníci obvykle najisto a nakupují výrobky podle specifického názvu nebo produktového kódu. Oproti tomu při nákupu módy se rozhodují podle vzhledu zboží, a chtějí proto projít co největší množství sortimentu,“ doplňuje Nagy. I takto nízká procenta ale mohou představovat třetinu až polovinu obratu módních e-shopů.
Konverze z vyhledávání roste každým rokem
Průzkum slovenského startupu odhalil i další významnou skutečnost – míra konverze z vyhledávání se oproti roku 2019 zvýšila o polovinu. Zatímco před třemi lety nakoupilo přes tuto funkci na stolních počítačích 15,7 procenta uživatelů, loni už to bylo 23,7 procenta. Provozovatelé e-shopů by ale měli dbát i o zákazníky využívající k nákupu chytré telefony. V průběhu dvou let u nich došlo k navýšení konverzí o necelou pětinu.
„E-shopy by se měly zaměřit na to, aby bylo vyhledávací pole ihned viditelné a snadno dostupné na všech typech zařízení. Zejména na stránkách neoptimalizovaných pro mobilní zařízení totiž vyhledávání často překrývá nějaký prvek, případně ho musí uživatel zdlouhavě hledat v menu. Každý krok navíc k vytouženému produktu zvyšuje šanci, že zákazník ze stránky odejde a zboží nakoupí jinde,“ upozorňuje Nagy.
Důležitou vlastností e-shopů by mělo být též správně nastavené vyhledávání. Klíčové je, aby zákazníkům zobrazilo relevantní produkty. Zapomínat by se ale nemělo ani na pořadí, ve kterém se výsledky seřadí. Podle analýzy totiž devět z deseti klientů setrvá pouze na první straně výsledků vyhledávání. Jinými slovy, co na první straně nenajdou, jako by pro ně ani neexistovalo, přičemž ve třetině takových případů pak e-shop okamžitě opustí.
Lepšímu vyhledávání pomůže našeptávač
Při optimalizaci vyhledávače je důležité zaměřit se na několik věcí zároveň. Vyhledávače mají často problém poradit si s jednotným a množným číslem, překlepy, slangovými výrazy nebo cizojazyčnými pojmy. Další potíže často nastávají ve zdravotnictví, když se zákazník snaží najít třeba vitamín ,D3‘. I když e-shop tento vitamín nabízí, vyhledávač ho nemusí zobrazit, protože neumí vyhledat zboží kratší než tři písmena.
Lepší vyhledávání dokáže e-shopům zajistit třeba našeptávač. Ten uživatelům zobrazí možné výsledky už při zadání prvního písmene. Tato funkce šetří návštěvníkům webu čas, ale také jim ukáže, že obchod hledaný produkt nabízí. Z analýzy Luigi’s Boxu pak vyplývá, že konverzní poměr návštěv, jež využijí při vyhledávání našeptávače, je více než dvojnásobný oproti těm, při kterých použitý nebyl.