V pondělí 29. prosince 1958 přijela do Ústí nad Labem první elektrická lokomotiva. Trať na pravém břehu Labe spojující průmyslovou aglomeraci se středními Čechami se tehdy dočkala elektrifikace.
Poslední dny roku 1958 provázela v Ústí nad Labem slavnostní atmosféra. Na nákladním železničním koridoru z Lysé do Ústí probíhaly už jen finální práce. Vše směřovalo k tomu, aby se na trati postavené v roce 1874 spojující Vídeň a Děčín konečně mohl rozjet elektrický provoz stejnosměrné trakce.
A ten den přišel přesně před šedesáti lety. Vypadalo to jako ve známé písničce Elektrický valčík od Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře s refrénem „byl to ten slavný den, kdy k nám byl zaveden elektrický proud.“ V pondělí 29. prosince 1958 se u prvního nástupiště nádraží Ústí nad Labem-Střekov seřadila dechová hudba a čekala na příjezd premiérového vlaku s elektrickou lokomotivou v čele.
Tu čest měla tehdy moderní lokomotiva řady 499 vyrobená v továrně Škoda Plzeň, jíž železničáři přezdívají Bobina či Nulka. Pod předními okny jí visela plachta s nápisem „Plníme usnesení XI. sjezdu KSČ“ připomínající červnový slet totalitních pohlavárů v Praze.
Překážky českého rozvoje: dohánění Západu je obtížnější než dřív
Šedesát let stará elektrifikace trati na pravém břehu Labe zrychlila nejen osobní dopravu, ale pomohla i těžkým nákladním vlakům, které vozily i hnědé uhlí ze severočeských lomů do elektráren a jiné produkty zdejšího průmyslu.
„Stejnosměrné výročí“ se bude připomínat během letošního silvestrovského dopoledne. Na nádraží Ústí nad Labem-Střekov v pondělí 31. prosince po desáté hodině opět dorazí Bobina, i když už jiná než před šedesáti lety. Půjde o stroj 499.0042, který do retro livreje převlíkl její současný soukromý provozovatel.
Dále čtěte: