Největší evropský autobusový dopravce je v Česku už pátým rokem. První vozy společnosti FlixBus se po tuzemských silnicích projely 17. srpna 2017, kdy symbolicky vyrazily ze 17 měst. Od té doby přepravily více než pět milionů cestujících.
„Rozjezd vnitrostátních linek byl první dny i týdny vyčerpávající, byli jsme pod drobnohledem médií i konkurence, ale bleskově jsme zvládli vychytat mouchy spojené s tak komplexním projektem. Jsem rád, že se teď mohu ohlédnout a konstatovat, že se českému FlixBusu podařilo vyrůst a dospět,“ komentuje dosažený milník Pavel Prouza, který v čele firmy stojí od samého počátku.
Po vstupu na trh navázala společnost spolupráci nejen s domácími malými i středními dopravci, ale i těmi ze Slovenska a Maďarska. Celkem jejich autobusy za dobu pěti let provozu ujely 37,5 milionu kilometrů.
V současné době lze se zmíněným dopravcem zamířit až do 106 tuzemských destinací. Koneckonců v České republice momentálně provozuje největší komerční síť autobusových spojení, přičemž nejdůležitějším uzlem je pražské nádraží Florenc. Z něj během jednoho týdne v létě odjede více než 1400 typicky zelených autobusů.
Každoročně zamíří do 110 zahraničních destinací
V případě cest do zahraničí zamíří FlixBus přímým směrem pravidelně do 110 oblastí. Nejedná se přitom pouze o sousední státy. Na jízdním řádu společnosti je například i estonské město Tallinn, francouzský Lyon, italská Pisa, rumunská Bukurešť a srbský Bělehrad. S jedním přestupem se pak cestující dostanou také do Madridu, Manchesteru či Istanbulu. Celkem za pět let svého zdejšího fungování uvedl FlixBus do provozu 43 linek po Evropě i Česku.
Nejdelší spoj, který je se společností aktuálně možné absolvovat, je ten mezi Prahou a portugalskou metropolí Lisabon. Jedná se o 3147 kilometrů dlouhou cestu s jedním přestupem, jejíž cena začíná na 84 eurech (asi 2063 korunách). Nejvzdálenějším přímým spojem je pak linka z Prahy do Lyonu dlouhá 1173 kilometrů. Nejkratší osmdesátikilometrová pro změnu vede z pražského Zličína do Plzně.
Už od zahájení provozu mohou cestující kupovat jízdenky jak na internetu, tak v mobilní aplikaci či některé z kamenných prodejen. Jejich pracovníci za dobu fungování společnosti obsloužili na 650 tisíc zákazníků, další cestující, konkrétně 770 tisíc, pak dopravci zprostředkovaly agentury.
Co se týče letošní sezóny, tu společnost prožívá ve znamení návratu k cestování. Koneckonců hned polovinu času v Česku se přizpůsobovala protiepidemickým opatřením. „Covidové roky naplno prokázaly sílu našeho obchodního modelu, kdy jsme byli schopni extrémně rychle reagovat na pokles poptávky. Navzájem jsme se podrželi s našimi dopravci a letos naplno sklízíme plody návratu cestujících,“ říká Prouza s tím, že průměrná jízdenka letos stála 13,26 eur (326 korun).
Do budoucna se zákazníci mají těšit na celou řadu novinek. Mezi ty nejzásadnější patří změna pohonného systému autobusů. FlixBus si vzal za zásadní závazek svoji kompletní dekarbonizaci. Již několik let se pracuje na vývoji dálkového autobusu s pohonem na vodíkové baterie.