Americká společnost Tesla učinila první významný krok k výrobě automobilů v Evropě. Za dosud nespecifikovanou částku koupila německou inženýrskou firmu Grohmann Engineering, jež se specializuje na vývoj strojních zařízení k výrobě automobilů. Transakci nyní posuzují němečtí regulátoři.
Akvizici specializované firmy se sedmi sty zaměstnanci oznámil zakladatel a ředitel Tesla Motors Elon Musk v úterý s tím, že jde o zásadní krok na cestě k výraznému navýšení produkce. K tomu mu má dopomoci další tisícovka zkušených odborníků, které hodlá do německého závodu najmout během následujících dvou let.
Muskovy ambice na rozšíření výroby jsou tradičně neskromné. V příštím roce uvede Tesla na trh Model 3, první automobil zaměřený pro širší vrstvy, od něhož si slibuje navýšení roční produkce do roku 2018 až na 500 tisíc vozů. To je podle serveru Business Insider zhruba pětinásobek očekávané letošní produkce.
Vývoj akcií Tesly
Právě Grohmann Engineering, jenž disponuje tržbami přesahujícími 100 milionů eur (2,7 miliardy korun) a nově ponese jméno Tesla Grohmann Automation, má v této expanzi sehrát klíčovou roli. Akvizice prémiového strojaře přinese Tesle „špičkový tým a unikátní odbornost,“ jež pomohou automobilce k dosažení vyšší efektivity výrobního procesu, uvedla firma v oficiálním prohlášení na svém webu.
„Tesla plánuje pro Evropu velmi významné investice,“ uvedl Elon Musk. „Spoustu automobilů už tady prodáváme. Je tedy logickým a rozumným krokem zde v Evropě začít vozy také vyrábět.“ Letos prodá Tesla na starém kontinentu podle předpovědí 18 tisíc automobilů, tedy zhruba pětinu celosvětové produkce.
Otázky panují kolem možného konfliktu zájmů v rámci Grohmann Engineering. Firma sídlící v západoněmeckém městečku Prüm má již uzavřené kontrakty a funguje jako dodavatel pro několik velkých německých automobilek. „Firma má několik stávajících odběratelů. My však budeme tyto smlouvy respektovat a uděláme vše, abychom je naplnili, jak nejlépe umíme,“ ujistil Musk, že pozici ve firmě, jež dodává některým z jeho přímých konkurentů, nehodlá zneužít.
Dále čtěte:
Bezplatné ježdění končí. Majitelé vozů Tesla budou za dobíjení platit
Výrobce elektromobilů Tesla poprvé za tři roky vykázal zisk
Číňané představili autonomní vůz, jenž má skolit Teslu
Německý regulátor zakázal Tesle značku Autopilot