Úřady se tvrdě připravují – úřední korespondence mezi nimi a firmami má brzy začít probíhat jen elektronicky. Do systému se mohou zapojit i občané. Města v nastupujícím systému používání eGovernmentu získala dvě výhody: mohou se zapojit až v listopadu a nebude je to téměř nic stát. Výdaje z počátku zaplatí státní rozpočet.
Město Děčín má ambiciózní plán– vytvořit univerzální portál městskýchslužeb, aby lidéna úřad vůbecnemuseli chodit.
Autor: foto: Profimedia
Květen je pro některá česká města zatěžkávacím obdobím. Musí se totiž vypořádat s přechodem od klasického papírování k elektronizaci úřednické agendy. Zkušenosti vybraných úřadů s datovými schránkami budou během června pilně studovat ostatní. Podle zákona o elektronických úkonech a autorizované konverzi dokumentů musí na elektronický režim od 1. července přejít všechny státní úřady.
Obce, kraje a soudy mají trochu času navíc. Smějí se totiž k systému připojit až od listopadu. Pokud tak neučiní, mohl by jim podle poslance a bývalého starosty Písku Toma Zajíčka stát teoreticky vzít část peněz z rozpočtového určení daní. Zákon ale o konkrétních sankcích nehovoří.
Projekt datových schránek je dalším krokem při prosazování eGovernmentu, tedy zavádění elektronické komunikace a zrovnoprávnění elektronického dokumentu s papírovým. Po vyhodnocení pilotního provozu například v Praze 13 a v institucích v jiných městech budou následovat další přípravné kroky, například vydání vnitřních směrnic nebo úprava spisové služby úřadu.
V každém případě se nejspíš města budou moci alespoň z počátku soustředit právě na technickou stránku věci. O finance se zatím postará přímo státní rozpočet. „Obce tak nebudou muset za současné napjaté situace obecních rozpočtů vynakládat další výdaje na zavedení a provoz systému datových stránek. V dnešní tíživé finanční situaci obcí to je nepochybně jeden ze stabilizačních prvků,“ říká předseda Svazu měst a obcí ČR Oldřich Vlasák.
Měla by přijít i úspora času úředníků a peněz za posílání doporučené pošty. „Všem, kteří budou ze zákona používat datové schránky, odpadne velké množství papírování,“ tvrdí náměstek ministra vnitra Zdeněk Zajíček. Schránka se bude ovládat přes webové rozhraní podobně jako e-mail, měla by být ale mnohem lépe zabezpečena.
DATOVÉ SCHRÁNKY
Datové schránky by měly sloužit k elektronickému doručování úředních dokumentů a k písemnému styku s úřady. Nahradí klasické poštovní úřední zásilky. Instituce nebo podniky, jimž byla datová schránka zřízena, se o tom dozvědí doporučeným dopisem s přístupovými údaji a návodem k používání. Fyzické osoby a ostatní zájemci budou moci o zřízení schránky požádat na kontaktních místech Czech Point po 1. červenci.
Cena má klesnout až na desetikorunu Digitální dokumenty, které úřad či soud obdrží prostřednictvím své datové schránky či podatelny, budou dál distribuovány v elektronické podobě a stanou se součástí elektronických spisů. Zaváděný systém se ale nelíbí sociální demokracii, která po minulých krajských volbách šéfuje v podstatě všemregionům. Kritikům vadí cena za službu, kterou nasadil zvolený provozovatel datových schránek. Česká pošta si bude za poslání zprávy účtovat zatím 18 korun. Doporučené zásilky přitom doručuje za 26 až 49 korun. „Pošta tak na projektu rozhodně nevydělá,“ říká poslanec Zajíček. Přijde totiž o peníze za známky a doporučené zásilky. Cena 18 korun je navíc vypočítána jen pro úvodní fázi. Jakmile systém plně naběhne, měla by cena za elektronickou zásilku klesnout k 10 korunám. Podle Zajíčka by potom mohly obce uspořit od čtvrt až do jednoho milionu korun. Města využívají elektroniku i bez státního biče**
Jak ulehčit život svým občanům pomocí nových technologií, přitom přemýšlí stále více měst a obcí i bez toho, aby čekaly na státní příkaz. Lístek na jízdu městskou hromadnou dopravu je tak možné koupit nejen v Praze, ale i v Českých Budějovicích, Ústí nad Labem a postupně se hodlají přidat další města. Města rozesílají svým registrovaným obyvatelům informační SMS, vydávají různé formy elektronických peněženek a automaticky už odpovídají na dotazy mailem.
Skutečně ambiciózní plán, jak ušetřit občanům cesty na úřad, má město Děčín. „Cílem je rozšířit elektronické služby až do stavu, kdy bude existovat univerzální portál, který občanům umožní řešit veškeré životní situace bez nutnosti chodit na úřad. Těm, kdo nemají elektronický podpis, budou stačit certifikáty vystavené úřadem,“ vysvětluje šéf IT města Martin Strnad.
V současné době tak testují děčínští oběh inteligentních formulářů uvnitř úřadu. Začali s dovolenkou, pak přijde na řadu „cesťák“ a potom další. Ve druhé fázi budou na internetové stránce města zprovozněny inteligentní formuláře pro řešení nejrůznějších životních situací – od ohlášení ztráty řidičského průkazu přes stavební povolení až po žádost o povolení studny. Ti s elektronickým podpisem dokument rovnou pošlou na úřad. Ti, kdo jej nemají, vytisknou, podepíší rukou a odnesou na podatelnu. Občanům tak inteligentní formuláře usnadní vyplňování, pro úřad zase skončí přepisování (součástí formuláře totiž bude čárový kód, jehož načtením jsou vyplněné údaje přenesené do spisové služby).