PRAHA (tpk) – Renault představil minulou středu automobil pro rozvíjející se trhy, koncernu PSA Peugeot Citroën model 407 zatím ve Francii z horších čísel nepomohl. Obě automobilky se ale v květnu dočkaly potřebného oživení domácího trhu.
Prodeje nových vozů se v minulém měsíci ve Francii vyšplhaly na bezmála 170 tisíc vozů, což je o necelých osm tisíc automobilů více než ve stejném období loňského roku. Z růstu, který přišel poprvé po jedenácti měsících, více profitoval Renault. Jeho značku na domácím trhu zvolilo o 8,8 procenta více zákazníků, zatímco koncern PSA Peugeot Citroën prodal meziročně o 7,8 procenta vozů méně. Peugeot 407 byl však uveden na trh teprve 22. dubna a automobilka na něj registruje dvanáct tisíc objednávek. Francouzští výrobci na trhu drží podíl 58,5 procenta.
Jeden měsíc nemusí v dosavadním propadu znamenat mnoho, pokud se stoupající tendence nepotvrdí i v červnu a červenci. Oba francouzští výrobci se však v posledních letech snaží závislost na francouzském trhu, stejně jako na tom západoevropském, snižovat. PSA je aktivní v Česku a na Slovensku, Renault minulou středu představil svůj model pro středo a východoevropské trhy s názvem Logan. Jeho šéf Louis Schweitzer při uvedení prohlásil, že pokud chce automobilka v roce 2010 splnit svůj plán čtyř milionů prodaných vozů ročně, expanze mimo západní Evropu je nezbytností.
Renault by chtěl prodávat minimálně 700 tisíc vozů z řady X90 (jejímž je Logan prvním modelem) ročně, čímž by se měl v roce 2010 podílet na prodejích automobilky zhruba dvaceti procenty. Francouzská společnost zatím do otevření nových továren a vývoje modelu vložila 1,2 miliardy eur a další peníze do něj v následujících letech ještě přitečou. Zpočátku se bude vyrábět v Rumunsku, v polovině roku 2005 přibude Rusko, později ještě Maroko, Kolumbie, Írán a patrně Čína. V příštím roce by se rumunské závody Dacie měly díky Loganu dostat do černých čísel. V závislosti na regionu se model bude prodávat buď pod značkou Renault nebo Dacia. Do západní Evropy jej automobilka dovážet nehodlá.
Rozdávání karet
(výsledky za první čtvrtletí 2004)
PSA Peugeot Citroën Renault
Tržby skupiny (meziroční změna) 13 841 000 eur (-0,6 %) 9 955 000 eur (+11,1 %)
Tržby z prodeje automobilů (meziroční změna) 11 054 000 eur (-1,5 %) 9 460 000 eur (+11,4 %)
Celkem prodaných vozů (meziroční změna) 826 300 (+0,3 %) 621 968 (+6,8 %)