Menu Zavřít

První národní cyklo a in-line průzkum v ČR zveřejnil první výsledky

19. 10. 2011
Autor: profit

Od poloviny srpna do konce září probíhal na internetu první národní cyklo a in-line průzkum, kterého se zúčastnilo téměř pět tisíc cyklistů, bikerů a in-line bruslařů.  

Foto: Profimedia.cz

Česká  republika  tak  konečně  získala  důležitá  čísla  o  tom,  jak  se  cykloturisté,  terénní cyklisté  a  in-line  bruslaři  chovají,  jak  jezdí  teď  a  jak  by  jezdit  chtěli.  Zadavatelem  průzkumu  je agentura CzechTourism.

Přestože  dotazník  byl  relativně  dlouhý  a  jeho  vyplnění  trvalo  asi  15-20  minut,  potřebných  tisíc vyplněných  dotazníků  jsme  získali  díky  spolupráci  s partnerskými  servery  už  během  tří  dní,“  říká Renata  Šedová,  která  průzkum  iniciovala  a  řídí.  Výsledný  počet  vyplněných  dotazníků  tak  umožnil dostatečně kvalitně zmapovat i podskupinu bikerů a in-line bruslařů.  

Průzkum se zaměřil na aktivnější část populace, která provozuje cykloturistiku, či vyjíždí na terénní a in-line stezky pravidelně. K oslovení této skupiny využil realizační tým internet, který, jak vyplynulo z předchozích výzkumů, dnes používá jako komunikační nástroj většina cyklistů. Průzkum ukázal, že hlavní  cílová  skupina  aktivních  cykloturistů  věkovým  rozložením  ve  velké  míře  kopíruje  běžnou populaci ČR, tedy že na kole na výlety jezdí cyklisté všech věkových kategorií.  

Cyklistů  je  u  nás  téměř  pět  milionů,  z nich  je  těch  aktivních  rekreačních  přes  jeden  milion,  a představují tak důležitý segment domácího cestovního ruchu,“ uvedl Rostislav Vondruška, generální ředitel agentury CzechTourism, která průzkum zadala a s přispěním Ministerstva dopravy financovala.  

Bikeři, tedy ti, co při jízdě na kole vyhledávají terénní stezky, tvoří oproti cykloturistům jen menší část naší cyklistické populace. Celkem čtvrtina českých cykloturistů jezdí také na kolečkových bruslích. To jsou čísla, která ukazují, že cyklistika i in-line bruslení jsou velice oblíbené aktivity rekreace a Česká republika tak tvoří významný trh v rámci této oblasti i v Evropě.

Přestože  zástupci  všech  tří  cílových  skupin  (tedy  cykloturisté,  bikeři  a  in-line  bruslaři)  vyjíždějí  na výlety  nejčastěji  osamoceně,  in-line  bruslení  a  cykloturistika  jsou  ve  velké  míře  i  společenskou záležitostí.  Češi  na  kole  jezdí  často  ve  skupinách  s rodinou  nebo  přáteli  a  rádi  přitom  poznávají zajímavá   místa.   Aktivní   cykloturisté   by   přitom   chtěli   jezdit   ve   stejné   míře   jak   po   málo frekventovaných  komunikacích  (44  %),  tak  po  cestách  mimo  ně  (48  %).  Z výsledků  průzkumu vyplývá  jasný  trend  ústupu  od  používání  papírových  map  ve  prospěch  zájmu  o  elektronické  GPS navigace. Cykloturisté požadují více infotabulí a kvalitní značení v terénu.  

Pro  nás  to  bude  znamenat,  že  dotační  programy  by  měly  také  klást  větší  důraz  na  doplňkovou infrastrukturu  v  terénu  a  také  působit  na  všechny  zodpovědně  subjekty,  aby  pravidelně  udržovaly cyklistické značení,“ říká národní cyklokoordinátor Jaroslav Martinek.

Čeští  aktivní  terénní  cyklisté  by  nejraději  bezkonfliktně  jezdili  po  stávajících  pěších  turistických trasách (66%) a po úředně povolených a v terénu oficiálně vyznačených přírodních terénních cestách a stezkách.  „Budeme  muset  tuto  situaci  řešit  a  to  jak  s Klubem  českých  turistů,  tak  s Českou Mountainbikovou Asociací, která terénní cyklisty sdružuje,“ říká Jaroslav Martinek.

MM25_AI

Zatímco u aktivních cyklistů, a to jak cykloturistů, tak terénních cyklistů (bikerů), převažují muži, u aktivních in-line bruslařů je rozdělení mezi pohlavími přibližně vyrovnané. In-line bruslaři přitom žijí hlavně ve větších městech, kde mají vhodnou infrastrukturu. Většina z nich (90 %) si jde zajezdit na kolečkových  bruslích  jen  na  1-2  hodiny,  což  může  souviset  s tím,  že  často  jezdí  jen  po  oválech, přestože většina z nich (80 %)  by si přála jezdit raději po stezkách v přírodě. V tom jim nejvíce brání nekvalitní  povrch  (76  %)  a  neuklizené  stezky  (53  %).  „Jen  se  nám  potvrdilo,  jak  důležité  jsou  pro bruslaře kvalitní povrch i čistění stezek,“ říká vedoucí průzkumu Renata Šedová.   V oblíbenosti  zahraničních  destinací  mezi  českými  aktivními  cyklisty  převažují  destinace  v kratší dojezdové vzdálenosti, ale se silným marketingem. České cykloturisty láká hlavně Dunajská a Labská stezka, nebo cyklistika na Slovensku či v okolí italského jezera Lago di Garda. „Marketing dálkových stezek a důležitých cyklodestinací v tomto případě hraje důležitou roli,“  říká   odborník   na   cykloturistiku z Nadace Partnerství Daniel Mourek. Stejné faktory hrají roli i při výběru domácích destinací. Na špičce žebříčku tak figurují Šumava a jižní Čechy, mezi nejoblíbenější cyklistické produkty patří Moravské vinařské stezky a Vltavská stezka.

Další výsledky Prvního národního cyklo a in-line průzkumu budou zveřejněny na veletrhu BIKE Brno 10.  –  11. 11. 2011  a  na  konferenci  Fórum  cestovního  ruchu  pořádané  agenturou  CzechTourism 22.11.2011  v  Pardubicích.  Veškeré  informace  k prvnímu  národnímu cyklo  a    in-line  průzkumu  hledejte  na  www.ceskojede.cz  a  http://vyzkumy.czechtourism.cz.  Průzkum financuje agentura CzechTourism s přispěním Ministerstva dopravy.

  • Našli jste v článku chybu?