Budoucnost patří elektromobilům, autonomnímu řízení a vzájemné komunikaci mezi auty, říká šéf mladoboleslavské Škody Bernhard Maier
Střídat někoho, kdo vyhrál v podstatě všechno, co se dalo, je vždy extrémně nevděčná role. Bernhard Maier ji přijal, přestože dobře věděl, jak vysoko jeho předchůdce Winfried Vahland zvedl ve Škodě Auto laťku očekávání. Jeho profesní dráha by mohla posloužit jako scénář filmu Německý sen – jak se vyučený automechanik propracoval přes šéfa prodejů BMW na obchodního ředitele Porsche. A pak převzal mladoboleslavskou Škodovku, aby s ní dokázal to, co se nepovedlo samotnému Volkswagenu – dobýt Ameriku.
V Česku se Maier zhruba před půl rokem objevil jako velká neznámá. Před tímto rozhovorem jsme se potkali několikrát. Na první pohled je Maier úplně jiná persona než jeho předchůdce Vahland. Matadora ze staré školy, kterého všichni oslovovali „Herr Professor“ a od všech si vždy držel odstup, vystřídal další perfekcionista, který ovšem vystupuje mnohem přátelštěji. A má smysl pro humor.
* Volkswagen představil Strategii 2025. Co znamená pro Škodu Auto?
Žijeme v přelomové fázi, kterou automobilový průmysl za stoletou historii zřejmě ještě nezažil. Někteří experti předpovídají, že za příštích deset let se automobilový průmysl změní více než za předchozích 50 let. Nejdůležitější je digitalizace. Už jsme uprostřed převratných změn. Druhým megatrendem jsou demografické změny. Pokud se předpovědi potvrdí, měli bychom v Evropě mít v roce 2050 více lidí ve věku nad 60 let než pod 16 let. Dalším trendem je urbanizace – už dnes žije více lidí ve městech než na venkově. A nakonec jsou tu stále přísnější emisní limity, které pomáhají rozvoji elektromobility.
* Volkswagen slibuje, že do roku 2025 uvede 30 modelů čistě s elektrickým pohonem. Myslíte si, že už došlo k definitivnímu vítězství elektropohonu?
Osobně jsem přesvědčený o tom, že elektrifikaci dopravy se nevyhneme. Ovšem nebude to sprint, bude to spíše maraton. Po relativně dlouhou dobu pojedeme po několika kolejích. Budeme mít i nadále klasický spalovací motor, jenž bude stále potřebný a bude po něm pořád vysoká poptávka. Současně do roku 2025 podstatně vzroste i počet vozů s elektrickým pohonem. Odhady jsou takové, že v roce 2025 by zhruba 25 procent odbytu tvořily vozy s elektrickým pohonem. Ovšem to také znamená, že 75 procent aut bude mít spalovací motor. Rozhodli jsme se, že v roce 2019 představíme první plug-in hybrid značky Škoda, bude to Superb. Bezprostředně po něm bude následovat řada čistě elektricky poháněných vozů. Pokud se podíváme do roku 2025, tak v tu dobu bychom měli mít v nabídce čtyři až pět elektromobilů.
* Budou to úplně nové modely, nebo budou vycházet z konvenčních modelů?
Nechtěl bych prozrazovat příliš, ale bude to tak i tak.
* S elektromobilitou souvisí ovšem i konektivita. Je to vidět v Číně, která jde směrem vzájemné komunikace mezi vozy. Kdy uvidíme od Škodovky auto, které je schopné komunikovat s ostatními vozy?
Konektivita bude v budoucnu výrazně určovat používání automobilů. Přijde to už se zavedením Škody Kodiaq. Kodiaq a jeho uživatel budou vždy online, a bude tedy pro ně k dispozici inteligence celosvětové sítě a také nové online služby. Následně se konektivitou budou vybavovat i další modely.
* Jak vidíte budoucnost autonomního řízení? Nejen ve Škodovce, ale i ve světě.
Už v roce 2025 budeme nabízet autonomně řízené vozy. Je ale třeba rozlišovat tři kategorie. Základem jsou částečně autonomně řízené vozy, které má už nyní Škoda k dispozici. V našem průmyslovém odvětví pracujeme v současné době na vyšším stupni vysoce automatizovaných vozů, se kterými bude možné jezdit za určených podmínek na dobře kontrolovatelných silnicích, například dálnicích. Odhaduji, že do roku 2025 tato oblast zaznamená v některých regionech výrazný pokrok, a to i u Škody. Poté přijde nejvyšší stupeň s plně autonomně řízenými vozy. Ve Škodě Auto jdeme vlastní cestou. Nemusíme v našich vozech nabízet vždy všechno, co je technicky dostupné. Nasadíme danou techniku, když bude připravená pro sériovou výrobu, pokud dává její nasazení smysl a přináší zákazníkům skutečné výhody. V rámci těchto změn se budou rozvíjet i služby v oblasti individuální mobility. Vidíme tady příležitost pro vznik nových obchodních modelů souvisejících s automobily, jimiž chceme rozšířit naší nabídku.
* Máme to chápat tak, že vlastnictví auta už nebude tak důležité?
V některých případech se tak děje již dnes. Máme vysoký podíl zákazníků, kteří si auta na určitou dobu pronajímají. Ovšem i v budoucnu budou zákazníci, kteří řeknou: Moje auto, můj hrad. Jsem pevně přesvědčen o tom, že jejich počet bude dokonce stoupat. Chcete-li, tak v rámci technických vylepšení se automobil stane vedle domova a kanceláře perfektním třetím místem trávení času. Auto budeme využívat mnohem intenzivněji než dnes právě v oblasti nabídky informačních technologií a zábavy. Budou k dispozici nové možnosti využití času stráveného ve voze, ať už v oblasti zábavy, nebo efektivní práce. Řidič bude ale podle mých představ stále rozhodovat o tom, zda bude vůz řídit on, nebo jej nechá řídit. Když jej bude řídit on, musí ho to těšit minimálně stejně jako nyní. Pokud smím popsat své první dojmy z ježdění s elektrickými a autonomně řízenými prototypy, tak oba jsou opravdu vysoce atraktivní.
* Myslíte si to i jako bývalý zaměstnanec Porsche a majitel vozu této značky?
Už dnes existuje zajímavá nabídka vozů s elektrickým pohonem a je po nich rostoucí poptávka. Jejím důvodem je právě potěšení z jízdy, které se dostavuje díky elektrickému pohonu. Potěšení budete zažívat i s elektromobily značky Škoda. Ze začátku tady vsadíme na plug-in hybridy, které slučují výhody obou pohonů, jak elektrického, tak i pohonu spalovacím motorem. To se nám jeví jako ideální kombinace.
* Bude velmi složité uvést ve velkém do provozu vozy s autonomním řízením?
Bude to trvat dlouho. Budeme potřebovat velice detailně zpracované mapy a výkonné mobilní internetové pokrytí pro transfer dat. Ve velkých městech to půjde lépe a rychleji než na venkově. Proto budeme potřebovat i konvenční modely, abychom mohli uspokojit poptávku po celém světě.
* Digitalizace ovšem klade i velké nároky na výrobu. Automobilový průmysl se čím dál více prolíná s IT průmyslem. Jak je těžké tyto změny uskutečnit?
Je to skutečně složité, ale neřešíme to až teď, nýbrž už delší dobu. Již nyní si nelze představit moderní automobilovou výrobu bez výkonné oblasti IT. Je pravda, že nám digitalizace proniká do života v takové míře, že to zastínilo všechno ostatní jak z oblasti pracovní, tak i privátní. Z toho důvodu jsme se také rozhodli v Praze zřídit první „digilab“. Aktivní tam budeme už po celozávodní dovolené. Bude to vývojové centrum, kde budeme nejen vyvíjet nové produkty a nové obchodní modely, ale i testovat nové možnosti spolupráce v rámci podniku. Chceme mladou a agilní kulturu IT světa trochu přiblížit ke Škodě. Celkově počítáme s tím, že služby související s mobilitou budou v budoucnu tvořit značnou část našeho obratu. K tomu potřebujeme zaměstnance s novými znalostmi a novými profesními profily.
* Jak bude investice do „digilabu“ velká?
To vám nyní ještě nemůžu vyčíslit. Začínáme s půlročním pilotním projektem a na konci roku rozhodneme, jakým způsobem zajistíme další provoz. Tuto dobu využijeme i pro vytvoření obchodního modelu pro „digilab“.
* V posledních letech jste investovali do vývoje hodně peněz. Je „digilab“ poslední investice do inovací, nebo chystáte ještě něco dalšího?
Jedna moudrost praví, že s inovacemi jdete do rizika, ale bez inovací jste v koncích. Škoda se zatím vždy rozhodla pro cestu inovací, a proto je stále úspěšná. Obdobně budeme postupovat i dále v rámci Strategie 2025. V roce 1895 bylo na celém světě 12 automobilek a pět z nich funguje dodneška. Jednou z nich je Škoda. To nás zavazuje a my to bereme velmi vážně. Na každém kroku tady cítíte inženýrského ducha, který je hnacím motorem Škodovky. Jsem si úplně jistý, že nám nápady nedocházejí a nedojdou. „Digilab“ je v tomto ohledu jenom další logickou zastávkou ve vytyčeném směru, jenž by bez pokroku a ochoty podstupovat přiměřené riziko nebyl vůbec myslitelný.
* Současný rozlet Škodovky naráží na limity výrobních kapacit. Nestálo by za to se zabývat rozšířením výroby?
To děláme. Koncem roku uzavřeme další velkou investici, která souvisí s uvedením nového modelu na trh. Celkově investujeme jenom v letošním roce do našich českých závodů přes 500 milionů eur. Navíc zaměstnáme dva tisíce nových zaměstnanců. V Boleslavi budujeme novou lisovací linku, která je nejmodernější svého druhu v celém koncernu. Těšíme se vysoké globální poptávce, takže už přemýšlíme o dalším rozšiřování kapacit.
* Kde budete stavět?
To právě řešíme. Máme po celém světě 14 výrobních závodů. Většinu vozů vyrábíme v Česku. A to pro východní, střední a západní Evropu. Prověřujeme, kde by další investice měly smysl, abychom profitabilně a po logistické stránce co nejlépe obsloužili celosvětový trh. Hodnotíme přitom nejenom kapacitu, ale i přednosti konkrétní lokace závodu. Naším hlavním působištěm ovšem zůstane Česká republika. V domácích závodech však narážíme i na hranice současné infrastruktury. Tady spoléháme na opatření české vlády a intenzivně společně pracujeme na řešení. Bez masivního budování silniční sítě a sociálního zázemí bude však další rozvoj značně limitovaný.
* Takže Česko je ve hře?
Ano.
* S tím částečně souvisí i expanze na zahraniční trhy. Mluví se o Spojených státech. Jak daleko jste s přípravami?
Naše Strategie 2025 popisuje trvalý a ziskový růst podniku. Budeme postupovat krok za krokem. Vždy jsme říkali, že porosteme pronikáním do nových produktových segmentů, ale také tím, že budeme vstupovat na nové trhy. Máme zastoupení ve 102 zemích, což přibližně odpovídá 50 procentům celkového automobilového trhu. S rozšířením palety SUV vozů jsme schopni získávat nové trhy. Rozhodli jsme, že v příštích měsících vstoupíme na jihokorejský trh, budeme nabízet naše vozy v Íránu a zanedlouho i v Singapuru. Pak budou následovat další trhy. O Spojených státech musíme uvažovat už proto, že severoamerický trh představuje 25 procent celkového světového trhu. My ovšem nejsme pod časovým tlakem. Obsáhle zkoumáme, jaké podmínky a požadavky budou v jednotlivých zemích kladeny.
Rozhodujícím faktorem zůstane především vhodnost produktové nabídky, dodavatelské sítě a dlouhodobě udržitelná profitabilita.
* Je expanze, o níž jste mluvil, spojena v některé ze jmenovaných zemí se stavbou závodu?
Vlastní výrobní závod se vyplatí od určitého minimálního počtu prodaných vozů. V současné době máme svou síť výrobních závodů dobře rozmístěnou. Příklad Číny však ukazuje, že expanze na velmi velký trh není bez výrobního závodu v zásadě možná.
* Ale to platí i pro Spojené státy.
V tom případě se taková otázka nabízí.
* Máte ovšem závody také v zemích, které jsou v obtížné situaci. Mluvím zejména o Rusku a Ukrajině. Jaký je výhled pro ně?
Situaci v Rusku ovlivňuje zejména vývoj cen ropy, jenž výrazně působí na kurz rublu. To je základní indikátor ekonomické stabilizace celé země. Počítáme s tím, že cena ropy nezůstane na takto nízké úrovni, že i trh v Rusku dále poroste a tím zůstane zachován jeho potenciál jako jednoho z největších trhů v Evropě. Letos tam prodáme víc vozů než loni. Aktuálně prověřujeme rozšíření produktové nabídky, abychom mohli uspokojit poptávku v budoucnosti. Nicméně to není žádný med. Situaci na Ukrajině stále ovlivňuje politická situace, i tady věříme, že dojde k její stabilizaci.
* Závody zavírat nebudete?
O tom se v současné době neuvažuje.
* Čína prochází asi největší změnou za posledních 50 let. Cítíte to na poptávce po vašich automobilech?
Podle aktuálních odhadů by měl automobilový trh v Číně letos růst zhruba o osm procent. Znám řadu zemí, které by byly rády, kdyby takového růstu dosáhly. Ovšem platí, že dynamika stále lehce slábne. A je jasné, že po fázích rychlého růstu přibývá také úskalí. Čína se nachází ve fázi transformace ze země velice proexportně orientované a musí zvládnout přechod do vyváženějších poměrů se stimulaci sílící vnitřní poptávky. Tak jako předtím tam ovšem existuje enormní potenciál poptávky po další mobilitě. V západní Evropě máme něco přes 500 vozů na tisíc obyvatel. V Číně je to 80 vozů na tisíc obyvatel. Pozorujeme rovněž posun dynamiky růstu od megalopolí na venkov. Megalopole rostou již jen lehce v jednociferném řádu, ale další regiony dvouciferným tempem. Rádi bychom si z tohoto koláče velký kus ukousli.
* Uvedete na trh modely určené jen pro Čínu. Už víte kdy?
Máme jasný jízdní řád. Budou to dvě další auta v rámci SUV ofenzivy v Číně. Tím podtrhujeme i motto Strategie 2025: Doubling the business.
* Téměř všechny české firmy si stěžují na nedostatek kvalifikovaných pracovních sil. Narážíte na stejný problém?
Nechceme si stěžovat. Částečně napjatá situace na trhu práce je realitou a my hledáme řešení. Na druhé straně bychom samozřejmě měli radost z toho, kdyby mobilita pracovní síly v Česku vzrostla. Už dnes jsme v našich továrnách odkázáni na najímání zahraničních pracovníků. To zvládáme. Kromě toho investujeme velké částky do dalšího vzdělávání a rozvoje našich zaměstnanců. Válka o talenty už zuří, což platí pro celé odvětví. Pomáhá nám přitom, že se řadu let umísťujeme na předních místech v hodnocení nejlepších zaměstnavatelů. V příštím roce oslavíme 90 let firemního učiliště, které je v současnosti nejmodernější svého druhu v České republice. Máme tady víc než tisícovku učňů ve 14 oborech. Propojujeme vzdělávání s praxí, přičemž si bereme příklad z duálního vzdělávání v Německu.
Všichni žáci po dokončení školy dostanou nabídku zaměstnání ve firmě. V roce 2000 jsme navíc založili firemní vysokou školu, ve které studuje 1300 studentů z 23 zemí. Hodně dbáme na cílené investice do dalšího vzdělávání, na našich lidech nám velmi záleží. I to je elementární součástí Strategie 2025.
* Uvažujete, že navýšíte počet studentů?
Ano, tím, že otevřeme nové učební obory. Nově nabídneme například obor IT mechatronik. Chceme vytvářet budoucnost, situace se velice rychle mění a některé odhady předpovídají, že 30 procent oborů bude za pár let takových, jaké dnes ještě vůbec neexistují.
* Máte dlouholeté zkušenosti z Německa. Jak z takového srovnání vychází Česko?
Česko za poslední roky dosáhlo neobyčejného rozvoje. Máme jednu z nejnižších nezaměstnaností. Každá mince má ovšem dvě strany. Největším nepřítelem zítřejšího úspěchu je včerejší a dnešní úspěch. To je téma, o kterém i při rozhovorech se státními organizacemi stále diskutujeme. Nesmíme usnout na vavřínech.
* V Česku už jste pár měsíců. Váš předchůdce si Česko oblíbil natolik, že tady zůstal. Připravil jste se na to, že tu taky zůstanete navždy?
(smích) Woody Allen řekl, že věčnost je velmi dlouhá doba, obzvláště ke konci. To platí také v automobilovém průmyslu. Ani já nemám větší skleněnou kouli než ostatní. Vím jenom, že se tady v České republice a ve Škodě cítím už po relativně krátké době velmi dobře. Mám jeden z nejzajímavějších úkolů v automobilovém průmyslu, a to navíc v obzvlášť hezké a inspirativní zemi. Mám toho tady ještě hodně před sebou a pro podobné rozhodnutí zbývá ještě spousta času.
Tato firma je v lepším stavu než kdykoli předtím, protože na trh přináší další a další inovace. V roce 1895 bylo na celém světě 12 automobilek a pět z nich funguje dodneška. I v budoucnu budou zákazníci, kteří řeknou: Moje auto, můj hrad. Jsem pevně přesvědčen, že jejich počet bude stoupat. O Spojených státech musíme uvažovat už jen proto, že severoamerický trh představuje 25 procent světového trhu. 1300 studentů z 23 zemí, studuje firemní vysokou školu.
Bernhard Maier (57 let)
* V roce 1979 zahájil svou kariéru jako vyučený automechanik.
*V roce 1984 vystudoval byznys management.
* V tomtéž roce pracoval jako key account manager v IT společnosti Nixdorf Computer AG.
* V roce 1986 začal pracovat v jednom z německých autosalonů.
* O dva roky později už působil v BMW, mimo jiné jako šéf oblastního prodeje.
* V roce 2001 nastoupil k Porsche, kde se vypracoval na obchodního ředitele.
* Vloni se stal šéfem mladoboleslavské Škody Auto.
O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz