Založit e-shop se v posledních dvou letech rovnalo téměř jistému úspěchu. Devět z deseti internetových obchodů bez větších problémů přežilo a nadále těží z obrovského boomu e-commerce, který způsobila pandemie. Nyní se však situace obrací, a tak mnozí prodejci hledí do budoucna, tedy i na předvánoční sezónu, pesimisticky. Obávají se inflace i toho, že Češi budou v zimě šetřit kvůli vytápění.
Počet podnikavců, kteří se vyrojili ještě během letošního léta, byl velký. Nejčastěji se pouštěli do segmentu módy a doplňků. Mírně vzrostl podíl prodejců jídla, jež většinou nabízejí vlastní domácí výrobky. Naopak o dvě třetiny zpomalil růst internetových obchodů s elektronikou. Vyplývá to z dat společnosti Upgates, která obchodníkům e-shopová řešení dodává.
Motivace k zakládání internetových obchodů koreluje s průběhem covidových vln. Nejvíce jich vzniklo mezi podzimem 2020 a jarem 2021, přičemž právě leden loňského roku, kdy se chystal dosud nejtvrdší lockdown vůbec, předznamenal nejvyšší měsíční růst počtu online prodejen. Podíl e-commerce na celkovém objemu obchodu v České republice činí dle dat společnosti McKinsey 18 procent.
„V Česku existuje nejvíce e-shopů na obyvatele v regionu, působí jich zde kolem 45 tisíc. Jejich majitelům se vyplácí píle a důslednost v různých marketingových kanálech, takové obchody pak mají šanci na úspěch. Naopak nejčastějším důvodem k uzavření e-shopu bývá menší než očekávaný odbyt a potíže s dodavateli,“ vysvětluje Martin Pech, obchodní ředitel společnosti Upgates.
Nelhat o slevách
Pechova slova potvrzují sami obchodníci. „Spuštění e-shopu zabralo hodně času z pohledu vyjednávání s dodavateli či správy skladu. Proto jsme jej založili už v létě, abychom využili příležitost vyrůst obzvláště v předvánočním období. To bude tradičně náročné zejména logisticky, a proto se na něj připravujeme už nyní,“ uvádí Nicholas Nazarčuk z e-shopu Lelio.cz, který se specializuje na dámské kabelky.
Podobně nad nadcházejícími svátky přemýšlí také Šárka Kubalová, zakladatelka internetového obchodu s motivačními diáři Zotes.cz: „Zejména závěr roku je pro zboží z našeho sortimentu klíčový. V současné době naskladňujeme zboží a postupně přidáváme další artikly.“
Zároveň přichází doba, kdy se internetové obchody musejí přizpůsobit novým nařízením EU, která dovolují inzerovat slevy jen oproti ceně, jež platila kontinuálně 30 dní nazpět. Proto před Black Friday omezují bombastické akce a nechlubí se slevami.
Šaty dělají obchod
Aktuálně se nejvíce daří prodejcům oblečení a dalších doplňků sloužících ke zkrášlování – na módu se zaměřuje téměř každý třetí e-shopař. V pandemickém roce 2021, kdy byly nejdůležitější součástí šatníku tepláky, jich přitom bylo jen 17 procent.
Kromě toho, že Češi chtějí dobře vypadat, se také rádi poctivě nají. Zákazníci si oblíbili domácí a lokální produkty i delikatesy z dovozu, jako jsou káva, víno, omáčky, ale i sušené maso. Od loňska se u nás počet obchodů s jídlem zdvojnásobil na deset procent celkového objemu e-commerce.
Na druhou stranu výrazněji zpomalil růst prodejců s elektronikou. Zatímco loni byl podíl nových e-shopů v této kategorii 15procentní, letos je jich o dvě třetiny méně. „Hlavním důvodem poklesu počtu e-shopů s elektronikou je především fakt, že jde o mimořádně konkurenční odvětví, které aktuálně drží pevně v rukou velcí e-commerce hráči. Uspět v této oblasti je proto velmi obtížné,“ dodává Pech.
Právě odvětví sportu a elektroniky totiž nejvíc drtí inflace. Ta srpnová dosáhla v meziročním srovnání úrovně 17,2 procenta. Domácnosti šetří, a tak se tržby internetových obchodů snižují navzdory jejich rozmnožení. Meziročně klesly o devět procent už během jara. Krize nejvíc dopadá na malé specializované obchody s takzvaně zbytným zbožím.
„Během covidu masivně investovaly do logistiky a rozvážkových služeb. Dneska ale nejsou schopny kapacity, které si vybudovaly, dostatečně vytěžovat. Navíc mají problém se splácením investic,“ cituje prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáše Prouzu server Deník.cz. Dále zmiňuje rostoucí náklady na obsloužení každého zákazníka a množící se vratky. Kvůli zmíněným komplikacím je mnoho provozovatelů obchodů vůči vánoční sezóně skeptických.